Retrospectiva anului economic 2012, TURISM - A fost bine pentru c-a fost rău

Autor: Liviu Iancu Postat la 18 decembrie 2012 58 afişări

Criza a avut un efect pozitiv pentru turismul românesc. Românii au câştigat mai puţin şi, în consecinţă, unii au renunţat la vacanţele din străinătate în favoarea celor autohtone; turismul intern a crescut cu peste 10%. În acelaşi ritm a crescut şi numărul străinilor, dar nu pentru că România ar fi intensificat promovarea, ci tot datorită crizei, care i-a determinat pe hotelieri să scadă tarifele.

După ce în 2011 mai mult de două treimi din hotelurile româneşti au fost goale, hotelierii au redus masiv preţurile. Mai ales cei din oraşe, unde criza afectase drastic traficul de business. România a devenit mai atractivă pentru străini, care vin aici nu pentru frumuseţea peisajului sau unicitatea lui, cum ar spune specialiştii în marketing, ci pentru preţurile mici. Iar dacă nu găsesc tarife mici, nu vin decât dacă sunt nevoiţi. Aşa se face că gigantul Thomas Cook Neckermann a reînceput din această vară să aducă străini pe litoral şi a reuşit să convingă să facă vacanţele la noi aproape 6.000 de turişti.

Nu acelaşi succes l-a avut TUI, care de câţiva ani primeşte bani de la statul român pentru promovarea litoralului în cataloagele sale, dar nu reuşeşte să aducă mai mult de câteva sute de germani pe sezon. Şi deşi turismul românesc a primit o lovitură de imagine pentru că din această toamnă TUI a decis să scoată România din cataloagele sale, bugetul ministerului nu respiră uşurat. Oficialii ministerului vor să plătească în continuare TUI o aşa-numită taxă de marketing, motivând că turoperatorul german ne va promova online.

Cu toate preţurile mari din staţiunile de la Marea Neagră, litoralul românesc a fost în acest an mai plin ca oricând. Alegerile locale au ţinut bugetarii şi mulţi corporatişti aproape de casă. Scăderea puterii de cumpărare i-a făcut şi ea pe mulţi să renunţe să mai plece în străinătate şi să-şi facă vacanţa pe plan intern. Peste toate acestea, şi vremea frumoasă din vară a ajutat ca sezonul estival la mare să fie un succes. Cum au reacţionat hotelierii români la aceasta este uşor de bănuit. Vor mări tarifele anul viitor.

Cu acelaşi succes l-a avut muntele. Lipsa agrementului, investiţiile izolate şi preţurile mari i-au ţinut pe turişti departe de munte în timpul săptămânii, iar cozile de maşini au urcat către Valea Prahovei doar în week-end-uri. În timpul săptămânii Valea Prahovei s-a transformat într-o vale a plângerii. Însă hotelierii vor da lovitura de Revelion, pentru că dorinţa multor români cu bani de a fi văzuţi în Predeal, Sinaia sau Poiana Braşov a dus la creşterea tarifelor, ajungând astfel ca de revelion cinci zile să coste şi 700-1.000 de euro, mai mult decât la Paris, Madrid, Viena, Praga sau Budapesta.

În tot timpul acesta, cel mai insignifiant rol l-a avut, ca în fiecare an, ministerul care se ocupă, printre altele, şi de turism. A fost atât de pasiv încât, dacă tot nu promovează mitul Dracula, atât de cerut de străini, măcar să încerce să atragă străinii cu o altă legendă, care i se potriveşte ministerului ca o mănuşă: Mioriţa.

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/retrospectiva-anului-economic-2012-turism-a-fost-bine-pentru-c-a-fost-rau-10398750
10398750
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.