Lupta de pe calea ferată. Cum a muşcat DB Schenker din afacerile concurenţilor

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 06 decembrie 2013 2473 afişări

Transportatorul feroviar DB Schenker Railway România şi-a sporit afacerile în ultimii ani, în ciuda scăderii volumelor de marfă transportate pe căile ferate. Cu alte cuvinte, compania a muşcat din afacerile competitorilor săi.

Lupta de pe calea ferată. Cum a muşcat DB Schenker din afacerile concurenţilor

"ÎN GERMANIA AVEM MAI MULŢI «FERMIERI», AICI SUNT MAI MULŢI «VÂNĂTORI»", SPUNE HANS-GEORG WERNER, responsabil pentru DB Schenker Rail Region East, companie ce include practic toate ţările în care compania este prezentă la est de Austria, până în China. El se referă la profilul angajaţilor, explicând că în România sunt mulţi clienţi cărora compania le poate vinde serviciile. În ţările vestice piaţa de transport feroviar este mult mai aşezată, iar creşterile afacerilor DB Schenker Rail, în Europa, vin mai cu seamă din regiunea de sud-est. „În România nu avem doar o filială, firma de aici este o parte a reţelei", spune Werner. Compania face legătura între diverse fabrici ale clienţilor cu furnizorii de materii prime sau cu pieţele pe care trebuie să ajungă mărfurile. „România a avut întotdeauna o infrastructură bună (feroviară - n.r.), dar în ultimii 20 de ani a început să sufere. Dar şi în alte ţări situaţia e similară, iar nivelul de investiţii necesar este foarte mare„, adaugă Werner. Şi în Polonia viteza medie de deplasare a trenurilor de marfă pe calea ferată este de 23 km/oră, ca şi în România, „iar pentru a creşte viteza, costurile sunt mari".

LA NIVEL MONDIAL, GRUPUL DB SCHENKER ESTE AL DOILEA FURNIZOR DE SERVICII LOGISTICE ŞI DE TRANSPORT, PRIN CELE DOUĂ DIVIZII ALE SALE, DB Schenker Logistics şi DB Schenker Rail. Grupul a avut anul trecut venituri de peste 39 de miliarde de euro şi un nivel EBITDA record, de 2,7 miliarde de euro. Ambele divizii sunt prezente în România. Fondată în 2000, DB Schenker Railway România a avut anul trecut un venit net de 22,5 de milioane de euro, iar previziunile pentru anul în curs se referă la un venit net de 25 de milioane de euro. Compania soră, Schenker Romtrans, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 81,8 milioane de euro, faţă de 74,5 milioane de euro în 2011.

Compania îşi creşte cota de piaţă, în condiţiile în care în ultimii ani cantităţile de mărfuri transportate pe calea ferată au scăzut, ajungând de la 66,7 milioane tone în 2008 la 59,2 milioane tone în 2012. Transportul rutier continuă să domine, cu 209,2 milioane de tone în 2012, faţă de 386,5 milioane de tone în urmă cu cinci ani, conform datelor UNTRR. Alte tipuri de transporturi deţin felii chiar mai înguste: maritim - 52,9 milioane de tone, fluvial - 30,8 milioane de tone şi prin conducte - 5,8 milioane de tone. Una peste alta, volumul total de mărfuri transportat anul trecut a ajuns la 357,9 milioane de tone, în scădere faţă de 2011 (371,5 milioane de tone).

"NU VREM SĂ LUĂM DIN COTA DE PIAŢĂ A ALTOR COMPANII, ci să atragem din volumele transportate rutier şi maritim", spune Werner. În domeniul transporturilor feroviare sunt „circa 20 de firme private înregistrate, dar semnificative sunt cam şapte", spune Eduard Iancu, CEO la DB Schenker Rail Romania. Cel mai important jucător de pe această piaţă a fost CFR Marfă, care în acest an a fost supus unui proces nereuşit de privatizare. Veniturile CFR Marfă au scăzut cu 5% în primele nouă luni, la 714,3 milioane lei, nerealizarea nivelului prognozat fiind cauzată atât de reducerea volumelor transportate, cât şi de oprirea procesului de casare a vagoanelor vechi, iar pierderile companiei s-au redus cu 20,8%, la 135,3 milioane lei. „Conform proiectului de buget de venituri şi cheltuieli, care se află pe circuitul de aprobare, pentru acest an s-au prognozat venituri totale în valoare de 1,135 miliarde lei şi o pierdere brută de 50 milioane lei", arătau reprezentanţii CFR Marfă. Pentru CFR Marfă a fost stabilită o nouă ţintă trimestrială de arierate, care să ajungă la zero datorii, excluzând dobânzile şi penalităţile pentru arieratele existente, se arată în scrisoarea de intenţie convenită de guvern cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană la începutul lunii noiembrie. În scrisoare, privatizarea CFR Marfă este estimată să fie finalizată în mai 2015.

"AM INVESTIT MULT ÎN ROMÂNIA. În urmă cu patru ani aveam 36 de vagoane şi 4 locomotive diesel, iar acum avem o flotă de 50 de locomotive, deopotrivă diesel şi electrice, şi peste 2.000 de vagoane", spune Werner, fără a preciza alte detalii. Adaugă însă că numai costurile cu întreţinerea flotei ajung la 2,5 milioane de euro pe an, iar DB Schenker Raliway România lucrează cu cinci firme pentru mentenanţa vagoanelor şi cu alte trei pentru service-ul locomotivelor.

PRINCIPALELE DOMENII DE ACTIVITATE ALE CLIENŢILOR CU CARE LUCREAZĂ PE PIAŢA ROMÂNEASCĂ DB SCHENKER RAILWAY ROMÂNIA SUNT INDUSTRIA - „lucrăm cu toate companiile din industria cimentului", metalurgia şi automotive - compania a semnat în această toamnă un contract cu Ford pentru transportul maşinilor produse la Craiova. Transportatorul este interesat însă şi de alte domenii, iar anul acesta, de pildă, a cumpărat vagoane speciale pentru transportul cerealelor.

Creşterea exporturilor, a importurilor, a producţiei în fabrici în România, toate sunt motive la fel de bune pentru transportatori să-şi crească afacerile. Fie ele pe şosele, pe calea ferată, pe apă sau în aer.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
transporturi,
db schenker,
feroviar,
marfuri,
cuvinte
/analize/transporturi/lupta-de-pe-calea-ferata-cum-a-muscat-db-schenker-din-afacerile-concurentilor-11745616
11745616
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.