„Cred cu tărie că oportunităţile reale nu stau pe loc”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 22 iunie 2025 129 afişări

...spune Alexandra Bălan Marinescu, director general adjunct, Allianz-Ţiriac Pensii Private. Astfel, adaugă tot ea, dacă nu eşti pregătit să acţionezi rapid, mai ales într-o piaţă în care inovaţia se mişcă cu viteza luminii, rişti nu doar să pierzi o şansă, ci să rămâi irelevant.


Alexandra Bălan Marinescu, director general adjunct, Allianz-Ţiriac Pensii Private

Vârsta: 38 de ani

Allianz-Ţiriac Pensii Private S.A.F.P.P. S.A.

Cifră de afaceri (2024): 91,3 mil. lei

Profit net (2024): 48,3 mil. lei

Active administrate la fondurile Pilon 2 şi Pilon 3 (final 2024): 32,3 mld. lei

Nr. participanţi la fondurile Pilon 2 şi Pilon 3 administrate (final 2024):1,76 milioane

Număr mediu de angajaţi 2024: 88


 

Alexandra Bălan Marinescu este directorul general adjunct al Allianz-Ţiriac Pensii Private S.A.F.P.P. S.A. din 2023, iar din 2024 deţine şi rolul de director general interimar. Are o experienţă de peste 18 ani în industria financiară, specializân­du-se de-a lungul carierei în actuariat, audit financiar şi consultanţă financiară.

 

AGILITATE & DECIZII

Cât de departe poţi ajunge cu flexibilitate şi curaj? Într-o lume în care schimbarea e constantă, cât de mult contează agilitatea pentru un lider?

Lumea este în continuă schimbare şi, mai ales într-un context extrem de dinamic şi imprevizibil pe multiple planuri, cum a fost în ultimii ani, nu putem ţine pasul fără agilitate şi inovaţie. Şi nici fără curaj sau, mai bine spus, fără puterea de a merge înainte în ciuda incertitudinii şi temerilor fireşti care vin la pachet. Ca lider şi ca profesionist, în general, cu o gândire flexibilă şi adaptabilă poţi nu doar să depăşeşti provocările pe care le întâlneşti, ci şi să performezi şi chiar să-ţi depăşeşti aşteptările.

Ai dat-o în bară? Perfect. Povesteşte-ne! Care a fost cea mai mare greşeală din carieră şi lecţia pe care n-o vei uita niciodată?

O greşeală pe care o facem mulţi, poate fără să ne dăm seama pe moment, este că reacţionăm prea lent în anumite situaţii şi, astfel, ratăm oportunităţi. De cele mai multe ori, o uşă închisă deschide altele, aşa că în anumite momente, curajul cântăreşte de fapt mai mult decât prudenţa. Desigur, nu pledez pentru decizii nesăbuite, dar cred cu tărie că oportunităţile reale nu stau pe loc. Dacă nu eşti pregătit să acţionezi rapid, mai ales într-o piaţă în care inovaţia se mişcă cu viteza luminii, rişti nu doar să pierzi o şansă, ci să rămâi irelevant.

Greşelile: cărămizi sau capcane? Cum vezi rolul lor în formarea unui profesionist cu adevărat solid?

Din greşeli am învăţat cel mai mult şi pentru mine fiecare greşeală este o lecţie. Greşelile pot fi cărămizi importante în formarea unui profesionist, dar numai atunci când sunt înţelese, analizate şi transformate în concluzii şi acţiuni concrete pentru mai departe. Profesionalismul nu se măsoară în imunitate la greşeală, ci în capacitatea de a le asimila rapid şi inteligent. Însă ca să înveţi cu adevărat din ele, ai nevoie de un context care nu penalizează automat greşeala, ci o tratează ca parte a evoluţiei. Aici intervine rolul mentorilor. În momentele în care eşti prea aproape de problemă ca să vezi clar, un mentor bun te ajută să faci zoom-out, să vezi imaginea de ansamblu şi să extragi lecţiile fără să te identifici cu eşecul.

Greşeală vs. eşec: unde tragi linia? Şi ce înseamnă, de fapt, eşecul pentru tine?

Greşelile fac parte din natura umană şi numai cine nu îndrăzneşte nu greşeşte. Eşecul intervine când greşelile se repetă fără să existe şi o lecţie sau sunt ignorate din lipsă de înţelegere, empatie sau dorinţa de a îmbunătăţi şi evolua. Şi lasă în urmă nu imperfecţiunea situaţiei, ci pierderea încrederii celor din jur - colegi, mentori, clienţi, autorităţi.

Ce greşeli nu ai ierta niciodată? La colegi, parteneri sau chiar la tine.

Nu există. Orice greşeală se iartă, dar nu trebuie să fie şi uitată, aşa încât să nu ajungă să se mai repete.

 

TRASEU & AMBIŢII

Ce responsabilităţi duci azi în spate - şi unde vrei să ajungi mâine? Povesteşte-ne despre traseul tău profesional.

Parcursul meu profesional a fost dintotdeauna legat de asigurări într-un fel sau altul. Mi-am început cariera în urmă cu 18 ani ca auditor financiar în cadrul unei companii de audit şi consultanţă din Big 4, rol din care am fost implicată în auditul companiilor din industria financiară - asigurători, bănci şi fonduri de pensii. Ulterior, mi-am completat experienţa profesională în zona de consultanţă contabilă, M&A şi servicii actuariale, inclusiv pe plan internaţional, având oportunitatea să mă implic în câteva proiecte interesante în Croaţia şi Republica Moldova.

Pasiunea pentru actuariat m-a ghidat către Allianz-Ţiriac. M-am alăturat echipei în 2018, ca actuar senior, iar patru ani mai târziu am preluat rolul de director de actuariat, fiind implicată în proiecte ample cum ar fi aplicarea directivei Solvency II şi implementarea standardului de raportare IFRS 17.

Din 2023 am preluat rolul de director general adjunct al Allianz-Ţiriac Pensii Private, iar de anul trecut deţin şi rolul de director general interimar. Privind spre viitor, obiectivul meu este să-mi continui evoluţia în sectorul pensiilor private, pe care îl consider nu doar extrem de dinamic, dar şi relevant pentru viitorul financiar a milioane de români la pensie, şi să contribui mai departe la dezvoltarea pe termen lung a companiei.

CEO sau antreprenor? Care e visul tău pe termen lung?

Cariera mea a fost construită şi s-a dezvoltat dintotdeauna în corporaţii, unde mă simt cel mai în largul meu, şi toate eforturile mele au fost direcţionate către creştere şi leadership. Din perspectiva mea, un rol de management în corporaţie nu exclude însă gândirea antreprenorială şi modul de lucru antraprenorial, ci chiar se bazează pe ele pentru a duce la performanţă, atât când vine vorba de oameni, cât şi de business.

 

MOMENTELE CARE CONTEAZĂ

Care e reuşita de care eşti cea mai mândră? Un proiect, o decizie, o echipă?

Am avut privilegiul de a face parte sau de a coordona numeroase echipe extraordinare. Cele mai memorabile proiecte au fost cele care au pornit de la zero şi, deşi poate păreau imposibile la început, au devenit realitate şi s-au transformat în exemple de succes prin puterea şi implicarea echipei.

Proiectul care te-a influenţat. Care a fost rolul tău şi ce ai învăţat din el?

Proiectul amplu de implementare a standardului de raportare IFRS 17, pe care l-am coordonat la Allianz-Ţiriac, a fost deosebit de captivant pentru mine. Pe parcursul proiectului am avut ocazia să lucrez alături de profesionişti din diverse ţări, ceea ce mi-a extins considerabil perspectivele, am descoperit lucruri noi în fiecare etapă şi am depăşit cu succes provocări.  Chiar dacă la început părea că proiectul necesită în primul rând abilităţi tehnice, presupunând implementarea de soluţii software noi, am constatat cât de importantă este comunicarea rezultatelor. Implicând procese noi şi complexe, a necesitat comunicarea eficientă a schimbărilor şi impactului asupra proceselor financiare către diverse persoane din organizaţie şi către management. Capacitatea de a explica concepte financiare complexe într-un mod simplu şi clar a fost cea mai valoroasă lecţie.

Trei superputeri profesionale. Ce abilităţi sunt esenţiale pentru succesul în carieră?

Răbdarea, perseverenţa şi empatia. Succesul nu vine peste noapte, ci se clădeşte cărămidă cu cărămidă, întotdeauna în echipă.

 

TEHNOLOGIE & EFICIENŢĂ

Ce tool ţi-a salvat timpul în ultima vreme? Cum te ajută tehnologia să livrezi mai repede şi mai bine?

Digitalizarea ne simplifică enorm viaţa profesională, de la activităţile de rutină la procese mai complexe din business, ajutându-ne să livrăm nu doar mai repede, ci mai ales mai bine. Pentru mine, tehnologia, soluţiile digitale şi instrumentele bazate pe inteligenţă artificială sunt deja parte integrantă din multe aspecte ale rolului meu, de la procesele decizionale bazate pe date şi colaborarea eficientă cu echipe multidisciplinare până la interacţiunile digitale cu participanţii. Într-un domeniu în care încrederea se construieşte prin transparenţă şi performanţă constantă, digitalizarea activităţii oamenilor şi a proceselor operaţionale devine un diferenţiator strategic.

Cum arată stilul tău de leadership? Şi ce oameni sau momente te-au format ca lider?

Am învăţat din experienţă cât de important este să oferi susţinere şi să-i ghidezi pe cei din jur ferm, clar, dar şi cu blândeţe. Fiecare om e valoros şi are abilităţi şi competenţe care pot face o diferenţă în echipă, iar performanţa se obţine în echipă, de aceea pun mereu foarte mult preţ pe dialog şi pe respectarea opiniilor colegilor. Mă identific cu un stil de leadership participativ, pe care l-am dezvoltat şi sub îndrumarea liderilor pe care i-am avut la rândul meu de-a lungul carierei. Liderii care mă inspiră cel mai mult sunt cei care au o abordare anteprenorială şi capacitatea să depăşească orice provocare cu calm şi graţie.

 

INSPIRAŢIE & EVOLUŢIE

Ce curs sau experienţă ţi-a schimbat perspectiva profesională? Un moment care ţi-a dat direcţie.

Urmăresc tot timpul să mă dezvolt profesional şi învăţ din fiecare experienţă. Cea mai recentă oportunitate a fost programul de dezvoltare a abilităţilor de leadership #Lead Empower desfăşurat de Allianz, la care am participat pe parcursul a şase luni anul trecut. A fost o experienţă fantastică şi plină de inspiraţie.

Care e experienţa care ţi-a dat direcţia în carieră?

Momentul în care am intrat în contact cu rolul de actuar şi cu auditul companiilor de asigurări a fost definitoriu pentru evoluţia mea profesională. Am descoperit ce înseamnă cu adevărat această profesie şi cât de mare este impactul în asigurări, iar după experienţa primilor ani de carieră am ştiut că vreau să lucrez într-o companie de asigurări. De acolo, parcursul meu către grupul Allianz a fost unul natural.

Ce le-ai spune tinerilor care sunt acum în facultate? Un sfat sincer, nu de manual.

În primul rând să îndrăznească, să fie ei înşişi, să se bucure din plin de tinereţe, să experimenteze, să greşească, să o ia de la capăt. Fiecare etapă e o experienţă din care au ceva de învăţat. Iar pentru viitorul lor profesional, să înveţe despre inteligenţa artificială şi să-şi transforme abilităţile digitale native în competenţe relevante pentru joburile de mâine.

 

ECHILIBRU & PASIUNI

Job Ă viaţă personală â echilibru? Cum reuşeşti să le păstrezi în armonie?

Pentru mine, echilibrul nu e o formulă fixă sau un orar perfect împărţit între muncă şi viaţa personală. E mai degrabă o formă de armonie interioară, care porneşte dintr-un loc stabil: liniştea de acasă. Acolo îmi încarc bateriile. Am norocul unui partener de viaţă care mă susţine necondiţionat şi care are încredere în mine chiar şi atunci când eu nu am. Suntem o echipă şi o sursă de inspiraţie unul pentru celălalt. Cred că adevăratul echilibru nu înseamnă să separi viaţa profesională de cea personală cu o linie groasă, ci să le faci să coexiste în mod autentic. Pentru asta, este esenţial să fii înconjurat de oameni care te susţin, te încurajează, îţi validează efortul şi te ajută să nu-ţi pierzi direcţia.

Ce faci când nu lucrezi? Cum îţi încarci bateriile? Un hobby, o pasiune, o recomandare de carte?

Citesc, fac activităţi în aer liber - merg la plimbare cu câinele meu sau la echitaţie -, petrec timp alături de prieteni şi familie şi, la finalul unei zile mai stresante, îmi găsesc relaxarea gătind preparate asiatice. Iar un hobby pe care l-am descoperit în ultimii ani sunt scufundările, deşi nu reuşesc să îl practic pe cât de des mi-aş dori.

Ai un hobby care îţi aduce bucurie reală? Cât timp îi aloci?

Pentru mine, echitaţia nu este doar un hobby, este un ritual de reconectare cu mine însămi. De peste un deceniu, weekendurile petrecute la manej sau în natură, călare, sunt o sursă constantă de echilibru şi bucurie autentică. Este un sport care îţi cere prezenţă deplină, iar conexiunea dintre călăreţ şi cal e una aparte -  construită pe încredere, empatie şi atenţie fină la fiecare gest.

Dincolo de beneficiile fizice şi mentale, echitaţia m-a învăţat şi multe lecţii valoroase: răbdare, disciplină, capacitatea de a gestiona energia şi emoţiile în tandem cu altă fiinţă. E un exerciţiu constant de ascultare activă - nu doar a celuilalt, ci şi a propriului corp şi ritm interior. Îi dedic aproape fiecare sfârşit de săptămână, şi o fac cu recunoştinţă, pentru că ştiu că e un spaţiu care îmi păstrează claritatea, mă scoate din ritmul alert al săptămânii şi mă ajută să revin în fiecare luni mai centrată şi mai prezentă.  



BUSINESS Magazin va lansa în curând o nouă ediţie a catalogului 100 TINERI MANAGERI DE TOP. Sub umbrela „Liderii schimbării: decizii curajoase, impact măsurabil”, ediţia din 2025 a catalogul îşi propune să surprindă nu doar cifre şi reuşite, ci şi lecţiile care i-au format pe liderii noii generaţii, valorile care îi ghidează şi strategiile prin care construiesc viitorul. Alexandra Bălan Marinescu, director general adjunct, Allianz-Ţiriac Pensii Private, se numără printre cei 100 de tineri manageri pe care BM îi include la ediţia din acest an a catalogului.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.