Retrospectiva anului economic 2012, CONSTRUCŢII - Anul autostrăzilor, al insolvenţelor şi al supermarketurilor

Autor: Andreea Neferu Postat la 18 decembrie 2012 120 afişări

2012 A FOST UN AN AL EXTREMELOR PE PIAŢA CONSTRUCŢIILOR: deşi cel puţin la capitolul infrastructură s-a dovedit a fi unul foarte bun, cu inaugurări importante, pe partea de investiţii private situaţia a fost diferită, în special din cauza instabilităţii politice din vară.

2012 A FOST UN AN AL EXTREMELOR PE PIAŢA CONSTRUCŢIILOR: deşi cel puţin la capitolul infrastructură s-a dovedit a fi unul foarte bun, cu inaugurări importante, pe partea de investiţii private situaţia a fost diferită, în special din cauza instabilităţii politice din vară. Astfel, 2012 a fost cel mai "bogat" de după Revoluţie la capitolul finalizări de autostrăzi, aproape 140 de kilometri fiind deschişi circulaţiei anul acesta pe rutele centura Bucureşti-Ploieşti, Cernavodă-Medgidia-Constanţa, centura Constanţei la standard de autostradă, precum şi o parte din tronsonul Timişoara-Lugoj.

Chiar dacă în sfârşit anul acesta România a reuşit să treacă pragul de 500 de kilometri de autostrăzi, veştile pentru anii următori nu sunt la fel de bune, având în vedere că 2012 a adus şi o schimbare de viziune a autorităţilor, acestea optând să reducă banii de investiţii şi, implicit, fondurile pentru infrastructură. Proiecte precum centura Capitalei, magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Universitate, reabilitarea căii ferate Curtici-Arad au rămas cu mai puţin de jumătate din banii care le-au fost alocaţi la începutul anului, după o rectificare bugetară care a redus puternic fondurile Ministerului Transporturilor.

La capitolul investiţii private, lucrurile s-au mişcat destul de slab anul acesta, cu toate că în primele luni aşteptările erau destul de mari. Scandalurile politice din vară au şters apetitul investitorilor pentru noi construcţii, punându-i în situaţia de a-şi amâna sau chiar anula planurile pe piaţa locală. Singurii care au mai dat de lucru constant constructorilor au fost retailerii, anul acesta inaugurându-se sute de noi spaţii - super şi hipermarketuri, magazine de bricolaj, de mobilă dar şi centre comerciale. În privinţa inaugurărilor de malluri, 2012 a fost sub aşteptări, doar două proiecte fiind finalizate anul acesta: Palas Iaşi şi Ploieşti Shopping City. Iar dacă rezidenţialul încă bate pasul pe loc, pe partea de spaţii de birouri dezvoltatorii s-au orientat către extinderi, respectiv modernizări şi eficientizări ale clădirilor deţinute.

2012 A MAI ÎNSEMNAT ŞI O CREŞTERE ACCENTUATĂ A NUMĂRULUI DE INSOLVENŢE ŞI FALIMENTE DIN INDUSTRIA CONSTRUCŢIILOR. Însă firme mari, cu afaceri de sute de milioane de euro, precum Romstrade, controlată de Nelu Iordache, sau Confort, a lui Georgică Cornu, au căzut pradă fenomenului insolvenţei. Pe de altă parte, anul acest an a adus şi o creştere a numărului de fuziuni şi achiziţii de pe piaţa materialelor de construcţii. Unii jucători, precum AdePlast, firmă controlată de Marcel Bărbuţ, sau Arcon a lui Ioan Ţiţeiu, au ales să achiziţioneze de la concurenţă diferite unităţi de producţie, în timp ce alţii, precum Fabryo şi Atlas Corporation, au decis să-şi unească forţele prin fuziune pentru a crea noi lideri de piaţă.

Urmărește Business Magazin

/analize/retrospectiva-anului-economic-2012-constructii-anul-autostrazilor-al-insolventelor-si-al-supermarketurilor-10399524
10399524
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.