Recrutare în era digitală. Cât de mult s-a schimbat piaţa şi ce avantaje şi dezavantaje au cei care vor să se angajeze

Autor: Florin Dull Postat la 11 mai 2021 1053 afişări

Prin conceptul „Match&Share”, Cătălin Vacon îşi propune să ofere multiple şanse tuturor candidaţilor rămaşi în baza de date a agenţiilor de recrutare, care vor putea fi vizualizaţi de către oricare agenţie parteneră pe platforma Talent Pipeline. La rândul lor, candidaţii fiecărei agenţii în parte pot selecta dintr-o listă cu potenţiali angajatori, propuşi de toate agenţiile, pe aceia cu care doresc să dezvolte o discuţie concretă referitoare la termenii unei colaborări.

Businessul Talent Pipeline are o misiune clară, după cum spune Cătălin Vacon: „Vrem să rezolvăm probleme pentru agenţiile de recrutare, care vor să plaseze mai mulţi candidaţi. Când rezolvăm problema asta, tot peisajul recrutării este schimbat. Candidaţii găsesc mai multă susţinere, angajatorii recrutează mai rapid.” Afacerea a pornit de la o întrebare esenţială, şi anume, cum ar arăta tehnologia care uniformizează procesul de lucru al agenţiilor şi le permite să colaboreze pentru a plasa mai mulţi candidaţi?

„Îmi aduc aminte cum suna descrierea Talent Pipeline la început: digitalizăm activitatea agenţiilor de recrutare din România şi realizăm produse digitale pentru piaţa de recrutare. În mintea mea era clar doar ce voiam eu să fac pentru dezvoltarea mea ca antreprenor. Mai era clar şi ce nu îmi doream să mai fac: activitatea de recrutare în modul clasic”, descrie Cătălin Vacon începuturile afacerii sale. Talent Pipeline nu este doar o platformă de mediere complexă, ci şi un loc în care îşi dau întâlnire cei patru mari actori ai procesului de recrutare, patru elemente esenţiale între care există interacţiuni, însă nu şi sinergia atât de necesară.

Este vorba despre candidat, agenţie, angajator şi tehnologie. „Noi vrem să producem o schimbare profundă”, spune Cătălin Vacon. „Pentru a face asta, trebuie să acceptăm că tehnologia şi agenţiile de recrutare sunt controlate de interesele angajatorilor. Toate inovaţiile pe care le vedem au pornit de la o nevoie a angajatorilor. Pentru că, astăzi, noi suntem conectaţi mai mult la tehnologie, dar şi la viaţă (apreciem natura, oamenii), putem regândi zona asta de control şi să mutăm atenţia spre candidat.” Antreprenorul menţionează care este, de fapt, principala problemă: „Pentru majoritatea profesiilor, trebuie să aplici la foarte multe joburi şi să treci prin multe interviuri. În toate aceste etape se întâmplă cam acelaşi lucru. Candidatul trăieşte aceeaşi experienţă multiplicată la numărul de interviuri la care participă.”

Pentru că este destul de neplăcut să faci acelaşi lucru cu mai mulţi angajatori, unii candidaţi apelează la agenţii. Start-up-ul fondat de Cătălin Vacon este centrat pe ideea de îmbunătăţire a experienţei candidatului, care va fi susţinut în continuare de agenţia aleasă de acesta. Prin colaborare şi având tehnologia care le permite să facă Match&Share, agenţiile vor avea şi mai mult de câştigat. Când această tehnologie şi acest spirit al colaborării va fi accesibil şi adoptat de agenţii, candidatul va avea un singur interviu şi acces la portofoliul de angajatori pe care îl reprezintă toate agenţiile. El nu aplică, doar alege companiile către care va fi prezentat. Companiile îl cunosc şi decid când e oportun să îi propună un job.


„Talent Pipeline este gândit pentru expunere internaţională. În 2-3 ani de zile, cel târziu, vom fi prezenţi şi pe alte pieţe.”


Într-o perioadă în care recrutarea era un concept încă neşlefuit, în urmă cu 13 ani, Cătălin Vacon, absolvent al Facultăţii de Psihologie din Sibiu, a păşit în domeniul resurselor umane, în calitate de angajat şi, apoi, asociat al agenţiei Job Connect: „Facultatea a fost un loc în care m-am simţit eu. Îmi plăcea să citesc cărţi despre experimente, am şi reuşit să fac propriile experimente. În jurul ideilor mele, am adunat echipe. Fiind mai timid, simţeam nevoia să mă pregătesc pentru orice. Citeam şi cărţi despre leadership skills. Eram fascinat de multe domenii: cercetare, diagnoză organizaţională, training, marketing, vânzări, project management. Nu pot spune că am ales recrutarea. Pur şi simplu, era un domeniu care cuprindea câte ceva din tot ce mă interesa şi pentru care, prin 2007, se formau specialişti. Dacă despre celelalte domenii te puteai documenta, în cazul recrutării trebuia să înveţi prin experienţă. M-a surprins. Ca om, în Job Connect m-am schimbat foarte mult, în multe feluri şi de multe ori. În cei 12 ani, am trecut prin numeroase experienţe. Cea mai interesantă şi provocatoare a venit în 2015. Atunci am realizat că modul nostru de lucru e foarte învechit. Aveam nevoie un nou website şi de un altfel de suport digital pentru activitatea recruiterilor. Pentru mine, acesta a fost începutul spre un nivel de înţelegere, mai tehnic, al procesului de dezvoltare al unor soluţii digitale. Mi-am dorit să las acolo premisele tehnice pentru dezvoltarea agenţiei. Pentru că deja înţelegeam tehnologia şi cum poate îmbunătăţi procesele de lucru în recrutare, efectiv a început să îmi displacă activitatea de recrutare.”

Cătălin Vacon relatează şi câteva dintre motivele care l-au determinat să demareze propria afacere: „În cadrul agenţiei, reuşeam să acoperim majoritatea joburilor pe care le intermediam, însă, după aceea, ne rămânea o listă scurtă cu destul de mulţi candidaţi buni, care îşi doreau în continuare o schimbare. Eram frustrat că nu puteam face suficient pentru ei. Au fost mai multe momente, precum acesta, care m-au împins spre ideea businessului. Start-up-urile deveneau tot mai populare şi am căutat să le înţeleg. Uitându-mă la clienţii pe care i-am avut, cei care mi-au plăcut cel mai mult sunt adevăraţi inovatori, care privesc mereu spre viitor. Apoi, la începuturile pandemiei, am văzut presiunea de a avea mai multe soluţii pentru candidaţi. Numărul celor aflaţi în căutarea unui job crescuse. Discutând cu furnizorii, am înţeles că majoritatea agenţiilor îşi direcţionaseră deja atenţia spre domeniile în care cererea era, în continuare, mare: IT, medical, pharma. Din dorinţa de a supravieţui, aceeaşi direcţie a luat-o şi echipa pe care o conduceam. Am început să mă simt cam singur. Anul 2020 trebuia să arate altfel pentru noi. Am fost singurul care nu renunţase la plan. Ceva se întâmplase şi cu mine, nu mai îndrăgeam de mult ceea ce făceam. Experienţa de a lucra de acasă m-a făcut să mă gândesc mai mult la mine, la ce pot împlini eu mai bine.”

Tehnologizarea de pe zona HR a luat o amploare tot mai mare, iar anii care urmează vor arăta cu totul altfel, din această perspectivă. După cum s-a menţionat într-un număr recent al Business Magazin, „România se aliniază, încet, dar sigur, tendinţei de digitalizare a departamentelor de resurse umane.” Cătălin Vacon consideră că digitalizarea ne aduce mai aproape de împlinirea noastră ca oameni. „Nu suntem făcuţi pentru sarcini repetitive, suntem făcuţi pentru a crea sinergii, idei, proiecte, produse. Digitalizarea are misiunea grea de a fi centrată într-un mod echilibrat pentru oameni şi afaceri. În domeniul recrutării, va deveni tot mai uşor pentru un antreprenor să îşi dezvolte o afacere în recrutare. Digitalizarea va duce la o creştere mai accelerată a numărului de agenţii din România”, este de părere fondatorul Talent Pipeline.

Businessul Talent Pipeline beneficiază, încă din early stage, de implicarea activă a lui Ciprian Cândea, Serial Entrepreneur & Technology Angel Investor, CEO al Ropardo. Cu o experienţă de peste 24 de ani, Ciprian a exploatat cu succes tehnologii inovatoare şi metodologii software în gestionarea şi implementarea proiectelor comerciale şi de cercetare bazate pe inteligenţa artificială şi tehnologia informaţiei. Ciprian Cândea a susţinut discursuri într-o serie de conferinţe IT şi informatică din Europa şi Statele Unite. Prin implicarea lui în proiectul lui Cătalin Vacon, Ciprian facilitează accesul Talent Pipeline la expertiza de dezvoltare de soluţii software furnizate de compania Ropardo. Aceasta este o companie privată de dezvoltare a programelor software care oferă clienţilor avantaje competitive prin inovaţie, calitate, livrare la timp, începând cu anul 1994.

A crezut de la bun început în potenţialul acestui start-up, după cum declară Cătălin Vacon: „Am pornit cu un buget mic propriu, timpul meu şi al soţiei mele, Aida, fiind de altfel contribuţia cea mai mare. Banii de care aveam noi nevoie erau puţini şi investiţia în tehnologie era principala preocupare. Aici am avut noroc să primesc asistenţă din partea lui Ciprian Cândea, CEO Ropardo, care s-a bucurat să încercăm împreună să definim afacerea şi planul de bătaie. Faptul că a avut încredere în noi, a însemnat foarte mult.”

Start-up-ul Talent Pipeline are mari şanse de a deveni următorul unicorn românesc. Pornind de la o idee originală care va revoluţiona procedurile aplicate în prezent, compania are toate premisele pentru a întregi, în scurt timp, performanţele altor startup-uri locale din industria HR, care au pătruns deja pe pieţele din UE şi SUA, precum SmartDreamers, JobFul sau Dora by Happy Recruiter. Extinderea businessului peste hotare se va realiza în mod treptat, printr-o creştere sănătoasă, cred reprezentanţii companiei, aceasta urmărind constant evoluţia pieţei internaţionale şi a jucătorilor de referinţă în domeniul recrutării, ca de exemplu noul unicorn Personio (Germania). Cu toate acestea, antreprenorul Cătălin Vacon vorbeşte cu modestie despre ceea ce urmează: „Talent Pipeline este gândit pentru expunere internaţională. În 2-3 ani de zile, cel târziu, vom fi prezenţi şi pe alte pieţe. Până acolo, ne interesează orizontul imediat. Ne facem proiecţii pe 3 luni, avem un business plan pe 2021.” Referitor la strategia pe termen scurt, Cătălin Vacon spune că Talent Pipeline urmează să testeze şi să valideze deja, împreună cu 10 agenţii de recrutare, primul produs oferit de start-up. „În jurul produsului nostru, vom construi funcţionalităţile de Match&Share pe care nu le are nicio afacere similară. Încă din ianuarie a.c. am început comunicarea prin Social Media şi ne bucură feedback-urile pozitive primite”, dezvăluie antreprenorul. „Noi ne numim o echipă creativă de produs cu experienţă în recrutare. Avem două categorii de clienţi pe care vrem să îi ajutăm: agenţiile de recrutare şi angajatorii. Dar beneficiarii, realmente, vor fi candidaţii. Pentru agenţii avem produsele digitale şi targetăm cel puţin 30 de agenţii care le vor utiliza anul acesta”, mai spune el.

L-am întrebat cum ar descrie o parte din soluţiile propuse de platforma digitală Talent Pipeline: „Pentru angajatori avem servicii care derivă din know-how-ul nostru. Vrem să oferim suport angajatorilor care investesc în brandul lor de angajator, pentru a putea culege roadele mai uşor. Pe ei îi ajutăm să îşi alinieze strategia de recrutare la imaginea de angajator. Serviciul acesta noi îl numim strategie de talent pipelining şi cuprinde definirea EVP-ului, candidate persona şi candidate journey. Cu o astfel de strategie, orice companie poate să atragă pasiv mai mulţi candidaţi de care are nevoie în talent pool-ul lor. Un alt serviciu porneşte de la expertiza noastră şi a partenerului nostru de tehnologie în realizarea de produse digitale pentru talent acquisition. De la noi vine managementul de produs şi de la Ropardo vine dezvoltarea software”, declară Cătălin Vacon.

L-am întrebat pe antreprenor cum se desfăşoară, după opinia sa, recrutarea, în contextul actual al pandemiei de coronavirus şi al crizei de personal de pe piaţă.  Totodată, am întrebat care ar fi impactul pandemiei asupra pieţei muncii şi efectele generate de criză. „Dinamica din piaţă are un ritm mai accelerat. Oamenii sunt şi ei mai dinamici. În 2020, eram contactat destul de des când postam anunţuri pentru anumite roluri cheie. Angajatorii îmi spuneau că nu mai au timp să vadă şi alţi candidaţi. Am întâlnit totuşi, mulţi curajoşi care în pandemie au riscat şi au luat deciziile inevitabile, fie au devenit freelanceri, fie şi-au dedicat mai multă energie proiectelor personale. Alţii au schimbat jobul, poate chiar profesia, şi şi-au căutat ceva diferit care să-i împlinească mai mult. Astăzi în schimb, se vede un haos. E greu să aliniezi nevoile tuturor. Angajatorii cer performanţă şi eficienţă, angajaţii sunt la un prag de burnout. Dar, la bază, oamenii au devenit mai buni în pandemie. Cei care nu au făcut asta încă se vor schimba împreună cu trendul. Eu văd că suntem mai aproape de o abordare mai umană a echipelor şi a fiecărui angajat în parte”, este de părere Cătălin Vacon. El continuă: „Noutatea pe care o aducem se remarcă prin optimizarea proceselor pe care le desfăşoară agenţiile de recrutare. Ce facem noi diferit în această piaţă a serviciilor de recrutare furnizate de agenţii, vine prin optimizarea şi uniformizarea acestor procese. Nu vrem să creăm produse pentru agenţii care doar optimizează, digitalizează, automatizează. Ne interesează foarte mult outcome-ul. Vrem ca ele să plaseze mai mulţi candidaţi folosind contactele pe care le au deja: candidaţi şi angajatori. O să reuşim asta prin produse care le permit să colaboreze. Este ceea ce noi numim Match&Share.” Antreprenorul a pornit la drum cu multă pasiune şi determinare, alături de soţia sa, care se ocupă de social media şi strategia de marketing. Ca în orice start-up, afacerea a trecut deja prin agonie şi extaz, iar cei doi sunt abia la început. Cătălin Vacon a rămas fidel convingerilor sale şi a văzut în acest business o şansă unică de a-şi reseta propria viaţă şi, în acelaşi timp, de a revigora, prin trendul digital actual, activităţile de recrutare şi consultanţă HR. „Pentru mine, să încep o afacere în 2020, în plină pandemie a fost o gură de oxigen de care aveam nevoie. Spun asta pentru că o afacere care începe astăzi porneşte din momentul 0. Nu te supui regulilor tradiţionale. Poţi începe de la tine de acasă. Nu eşti legat de un spaţiu fizic pentru a-ţi forma o echipă, deci nici nu eşti legat de frontiere. Etapele pentru mine au fost: research – concept – plan – build – validate – sale – develop. Nu cred că este complicat. Trebuie doar să rezonezi cu problemele pe care vrei să le dezvolţi. Te poate ajuta să ai nişte bani pentru zile negre, oameni care să te ajute. Cei care au o idee nu ar trebui să fie îndrăgostiţi de ideea în sine sau de produs. Trebuie să fie îndrăgostiţi de problemă şi să îşi dedice timp pentru a o cerceta şi înţelege bine. E greu să începi dar, dacă vei continua, va fi o dovadă că îţi place şi că vrei să contribui, să aduci valoare”, este de părere fondatorul Talent Pipeline.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.