Povestea managerului care a ales polistirenul în loc de ambalaje şi bunuri de larg consum

Autor: Andreea Neferu Postat la 27 iulie 2012 1096 afişări

După ce a lucrat ani buni în FMCG şi în industria ambalajelor, Laurenţiu Istrate a preluat de la începutul acestui an conducerea producătorului de polistiren Austrotherm. Ce planuri are el şi care este strategia prin care vrea să crească afacerile companiei cu 25% anul acesta?

In România există peste 250 de milioane de metri pătraţi de clădiri care trebuie izolate termic, valoarea estimată a unor astfel de lucrări fiind estimată la peste şapte miliarde de euro, potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor de Polistiren Expandat (ROMEPS). Cu alte cuvinte, piaţa de polistiren, unul dintre principalele materiale de construcţii folosite în termoizolări, ar avea, cel puţin la nivel teoretic, cum să crească.

Noul şef al subsidiarei locale a producătorului austriac de polistiren Austrotherm, Laurenţiu Istrate (50 de ani), mizează tocmai pe acest potenţial al pieţei, precum şi pe faptul că în timp românii nu vor mai căuta doar preţul cel mai mic, ci mai degrabă calitatea. "Termoizolarea ar trebui să fie o prioritate pentru toţi proprietarii de imobile, pentru că astfel se economisesc resurse energetice şi se contribuie şi la protecţia mediului", spune el.

Istrate se aşteaptă la o cifră de afaceri anul acesta pentru Austrotherm România cu circa 20-25% mai mare, după ce anul trecut businessul a avansat cu circa 30%, până la peste 72 de milioane de lei (circa 17 milioane de euro). "Estimarea pentru anul 2012 se bazează nu neapărat pe o creştere a volumelor în aceeaşi proporţie, ci mai mult pe promovarea mai agresivă a polistirenului extrudat, a polistirenului expandat de pantă şi a plăcilor pentru încălzirea prin pardoseală", spune Istrate.

Austrotherm face parte din grupul austriac Schmid Industrie Holding, care mai deţine, printre altele, şi producătorul de materiale de construcţii Baumit, care de asemenea are operaţiuni în România. Pe piaţa locală, Austrotherm are trei fabrici de polistiren expandat şi extrudat, în Bucureşti şi localitatea Horia (jud. Neamţ), cu o capacitate de producţie anuală de 700.000 mc de polistiren expandat şi 150.000 mc de polistiren extrudat. "Momentan nu ne gândim la o nouă fabrică de polistiren, pentru că pe piaţă deja există o capacitate excedentară de producţie", spune Istrate.

El a lucrat anterior, timp de zece ani, în cadrul producătorului de bere URBB (producătorul Tuborg), unde a promovat până la funcţia de director operaţional. Ulterior, a fost director general al Wolf Plastics Ambalaje timp de patru ani, iar înainte de a prelua funcţia de director al Austrotherm a condus Plastipak România, o investiţie americană în domeniul producţiei de ambalaje.

El afirmă că din momentul în care a venit la conducerea subsidiarei locale a austriecilor de la Austrotherm, începând cu luna februarie, când l-a înlocuit pe Serghei Negulescu, a parcurs o perioadă de acomodare, în care a preferat să analizeze situaţia existentă, astfel că nu a modificat major strategia companiei. "A fost doar o uşoară schimbare de strategie în sensul de a nu promova produse low-cost, ci mai degrabă de a împinge piaţa către produse de calitate", continuă el.

Piaţa locală de polistiren expandat, produs folosit în general pentru izolarea termică a pereţilor, a stagnat în primul semestru, iar dacă trendul se va menţine, probabil va rămâne la nivelul de 3,5 milioane de metri cubi, potrivit estimărilor Austrotherm. Pe de altă parte, piaţa polistirenului extrudat (utilizat în cazul teraselor sau pardoselilor, pentru că este mai rezistent la umiditate şi compresiune - n. red.) va rămâne anul acesta la un nivel de 3-350.000 de euro. "Concurenţa în sectorul construcţiilor este deosebit de acerbă şi, din păcate, lupta a început să se dea exclusiv din punctul de vedere al preţurilor, iar acest lucru este în defavoarea tuturor, însă în mod special, clientul final este cel care are de pierdut de pe urma acestui război", spune Istrate.

Preţul mediu al pieţei pentru polistirenul expandat este de circa 25 de euro/metru cub, în timp ce polistirenul extrudat costă circa 65 de euro/metru cub. "În calculul costurilor, materia primă are ponderea majoră, astfel că fluctuaţiile acesteia sunt primele motive care ne-ar putea determina să majorăm sau să reducem preţul", spune Istrate. El adaugă că în ultimele luni preţul materiei prime, stirenul, a fost relativ stabil şi că pentru perioada următoare nu estimează modificări de preţ.

Compania lucrează cu peste 100 de distribuitori, iar recent, produsele Austrotherm au intrat şi în reţele precum Hornbach sau Metro. Compania are în prezent 104 angajaţi în unităţile de producţie de la Bucureşti şi Horia, judeţul Neamţ.

Deşi încă nu au finalizat situaţiile privind afacerile pe primul semestru, cei de la Austrotherm spun că cele mai multe vânzări, circa 60%, se fac de obicei în al doilea semestru. "Există sezonalitate în acest domeniu, iar lunile cele mai bune pentru vânzări sunt august, septembrie şi octombrie", spune Istrate.

Iar în condiţiile în care Austrotherm speră ca românii să conştientizeze importanţa termoizolării, piaţa de polistiren ar putea cunoaşte o revenire. "E uşor să-ţi cumperi un tricou de câteva zeci de lei şi după să-ţi mai cumperi altul dacă vrei. Termoizolarea însă o faci pentru o viaţă", conchide directorul Austrotherm.

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/povestea-managerului-care-a-ales-polistirenul-in-loc-de-ambalaje-si-bunuri-de-larg-consum-9893323
9893323
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.