O nouă piaţă se dezvoltă tot mai tare în România. Aceasta facilitează accesul la produse are până acum păreau de neatins

Autor: Bogdan Alecu Postat la 01 iunie 2024 287 afişări

Creşterea economică alături de cea a veniturilor determină şi o dorinţă mai mare de a cumpăra bunuri care înainte păreau de neatins. Dar nu toţi sunt dispuşi să plătească preţul întreg. Astfel se dezvoltă o nouă piaţă, cea a maşinilor premium şi de lux „pre-owned”, filosofie pe baza căreia s-a dezvoltat businessul Plus Autotrade.

Plus Autotrade a lansat şi propria platformă de tip marketplace pentru anunţuri, în urma unei investiţii de peste 400.000 de euro, unde pot cumpăra sau vinde un automobil atât persoane private, cât şi dealeri sau firme de leasing. Orice autovehicul listat pe platformă va trebui să aibă un istoric verificabil, ceea ce va fi posibil rapid şi eficient, datorită integrărilor cu furnizori de soluţii de date, care asigură accesul la informaţii, astfel încât maşinile puse la vânzare să reflecte realitatea. Platforma are înglobată tehnologie AI pentru facilitarea unor precese precum adăugarea şi moderarea unui anunţ precum şi evaluarea preţului de vânzare. Alte criterii care trebuie îndeplinite pentru a putea lista un anunţ de vânzare pe platformă sunt: vechimea autovehiculului să fie de maximum 10 ani, numărul kilometrilor parcurşi să nu depăşească cifra de 180.000, iar maşina să nu fie avariată în momentul publicării anunţului. „Având în vedere experienţa acumulată în cadrul Plus Autotrade, unul dintre cei mai mari distribuitori de autovehicule young-used premium din România, ne-am propus să digitalizăm şi să eficientizăm procesul de vânzare a autovehiculelor noi şi rulate. Prin intermediul Plus Auto Marketplace, ne dorim să oferim o alternativă accesibilă oricui are nevoie de o maşină şi, în acelaşi timp, să asigurăm o transparenţă ridicată în ceea ce priveşte istoricul şi provenienţa autovehiculelor listate în platformă”, spune Răzvan Moldovan, general manager, Plus Autotrade.

Din Alexandria a pornit întreaga companie, fondată în 2010-2011 de Radu Cristian Popescu, fiul lui Ionel şi Ana Popescu, cei care operau în urmă cu două decenii un dealership Dacia şi un dealer Ford în prezent service în Teleorman.


Orice autovehicul listat pe platformă va trebui să aibă un istoric verificabil;alte criterii care trebuie îndeplinite pentru a putea lista un anunţ de vânzare pe platformă sunt: vechimea autovehiculului să fie de maximum 10 ani, numărul kilometrilor parcurşi să nu depăşească cifra de 180.000, iar maşina să nu fie avariată în momentul publicării anunţului


Plus Autotrade a fost organizat precum un business descentralizat, în sensul că toţi vânzătorii sunt practic parteneri. Sunt cei care găsesc clientul, sunt cei care identifică nevoia, găsesc maşina, furnizorul de unde să o cumpere, o verifică şi aşa mai departe. Se ocupă de transport, se ocupă de achiziţie până la capăt. Dacă clientul achiziţionează cu finanţare, se ocupă şi de obţinerea aprobării pentru finanţare. Îl asistă pe client la asemnarea contractului de leasing şi la final se ocupă de livrare. „Treaba lui nu se termină acolo, îl urmăreşte şi în perioada after-sale ce se întâmplă cu maşina. Dacă apar probleme, îl asistă pe client până la remedierea problemelor şi chiar la final de experienţa clientului cu maşina ca să-i vindem altă maşină. Businessul împlineşte 14 ani anul acesta. A început ca un business mass market. Se vindeau maşini începând cu Dacia şi mergând până la maşini premium sau de lux, cu un tichet de peste 100.000 de euro. Dar fiind un business care trăieşte din comenzi, practic nu lucrăm pe stoc foarte mult, interesul clienţilor e cumva targetat pentru clienţii care caută maşini premium şi de lux. Adică oameni care au un business, care sunt antreprenori sau directori de companii, avocaţi, doctori, care sunt persoane foarte ocupate, cu venituri mari şi foarte mari, pentru care timpul e foarte important. Şi atunci preferă ca în procesul de achiziţie să lucreze cu un consultant care să fie responsabil de identificarea furnizorului, transportul maşinii şi verificarea ei. Acest lucru a făcut ca media de preţ să urce spre 60.000 de euro plus TVA”, a spus Răzvan Moldovan.

Acum 90% din business este reprezentat de maşini rulate. Diferenţa o fac maşinile noi. „Jumătate sunt maşini, nu mai vechi de 2 ani, sau un rulaj de maxim 50.000 km. Asta pentru că avem clienţi care doresc un automobil ca nou şi care nu au timp sau nu vor să aştepte livrarea unuia nou. Uneori te văd duce la o reprezentanţă să cumpere un model nou şi să fi nevoi să aştepţi 6, 12 ani sau chiar mai mult. Şi pentru că e o achiziţie din punct de vedere financiar mai avantajoasă”, explică directorul.

Situaţia a fost cel mai vizibilă în 2021-2022 atunci când timpul de aşteptare crescuse puternic. Mai mult, nu numai lipsa componentelor punea presiune, ci şi timpul de transport, mai ales în cazul maşinilor produse pe alte continente.

„Piaţa europeană încă era bine aprovizionată, pentru că nu s-a oprit dintr-o dată şi maşini bune rulate erau suficiente. Aici oricum erau volumele mai mici şi implicit impactul mai mic.”

În 2023 a fost primul an când Plus Autotrade a depăşit 100 de milioane de euro volum de maşini tranzacţionate.

„Au fost cam 1.700 de maşini vândute anul trecut. Tichetul mediu undeva pe la 60.000 de euro plus TVA. Masini nu mai vechi de 5 ani şi nu mai rulate de 100.000 km. Anul trecut am vândut o maşină de 599.000 de euro plus TVA. Iar anul ăsta, la început, am vândut o maşină de 850.000 de euro plus TVA. Anul trecut a fost un Rolls-Royce Cullinan cu pachet-mensor. Iar anul acesta un Ferrari SF90 Stradale. Prima, principala marcă vândută este Mercedes-Benz, care face cam 30% din business. Circa zece mărci fac cam 80% din business. Şi mă refer aici la Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo, Rolls-Royce, Porsche, Ferrari, Lamborghini”.

Publicul-ţintă este reprezentat de cei care vor să îşi schimbe cât mai des maşina. „Foarte mulţi clienţi îşi schimbă maşina poate la un an, poate chiar la doi. Jumătate din vânzările pe care le facem, le facem pentru clienţi fideli sau recomandări, clienţi recomandaţi de clienţii noştri. Un procent semnificativ, aş spune, şi ne ajută că sunt interesaţi să schimbem maşina foarte des. Se întâmplă să-şi cumpere o maşină puţin rulată, dar depreciată suficient, să o folosească un an sau doi şi să o vândă mai scump decât au cumpărat-o ei. A fost o perioadă atipică.”

El explică faptul că miza dealerului este de a completa piaţa, nu de a concura cu reprezentanţele sau dealerii oficiali.

„Practic suntem cumva complementari, nu încercăm să vindem maşini noi. Noi ne-am găsit locul aici, în zona premium, satisfăcând un alt gen de nevoie. Practic, încercăm să găsim o sferă mai calibrată, nu doar din punctul de vedere al nevoii, ci şi din punct de vedere financiar”.

La nivel naţional, cum arată reţeaua? „În 2023 am avut două deschideri noi de showroom la Sibiu şi la Iaşi, care s-au adăugat celor şase existente - Bucureşti, Alexandria, Constanţa, Braşov, Cluj, Timişoara. În 2024 în luna mai, vom mai deschide şi Oradea. Suntem foarte avansaţi acolo, avem deja echipa formată, avem şi locaţia, se lucrează pentru reconfigurarea spaţiilor. Vorbim de locaţii-boutique, cu un spaţiu de expunere, unde avem una, două, trei maşini şi birouri şi cu spaţii exterioare în care ţinem maşinile venite pentru livrare şi mici stocuri pe care le facem. La sfârşitul anului trecut Bucureştiul reprezenta 70% din business iar celelalte locaţii la un loc reprezentau 30%. Anul acesta ne aşteptăm să terminăm undeva la 60% Bucureşti şi 40% restul ţării”, a explicat Răzvan Moldovan. Cine sunt clienţii? „Sunt proprietari de companii, antreprenori, director de companii, directori pe diverse divizii în companii, avocaţi, notari, doctori, în general clienţi cu un statut social ridicat şi cu venituri mari şi foarte mari. Şi care, în general, nu vor să aştepte pentru o maşină”.

Vânzările în T1 au închis cu circa 500 de unităţi şi se vor apropia de 2.000 de unităţi.   

În 2023 a fost primul an când Plus Autotrade a depăşit 100 de milioane de euro volum de maşini tranzacţionate.  Vânzările în T1 au închis cu circa 500 de unităţi şi se vor apropia de 2.000 de unităţi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.