Cum a reuşit un profesor român să ajungă de la catedră, la conducerea unei companii de milioane de euro

Autor: Andra Stroe Postat la 09 noiembrie 2023 246 afişări

Pasionat dintotdeauna de inginerie, Eugen Toma, CEO al producătorului şi distribuitorului de echipamente şi componente electrotehnice Noark Electric România, şi-a început însă cariera la o catedră de liceu, urmând ca abia apoi să intre cu adevărat în tainele domeniului care îl fascina încă din copilărie. Cum a ajuns să aibă pe mână un business cu venituri de milioane de euro, activ într-o industrie care îi permite executivului să rămână ancorat în zona tehnică?

Încă din copilărie mi-a plăcut să construiesc lucruri, să pun în practică idei, şi am descoperit ca am abilităţi tehnice, aşa că ingineria este meseria care m-a atras. Dintotdeauna mi-am dorit ca ceea ce fac sau întreprind să aibă un nivel foarte ridicat de profesionalism, indiferent de domeniu – fie că a fost la şcoală sau în activitatea de zi cu zi. Mi-am găsit un job încă din ultimul an de facultate (Facultatea Electrotehnică din cadrul Universităţii Politehnica – n. red.), în anul 2000, ca profesor la un liceu cu profil electric, unde am predat materia Măsurări electrice şi electrotehnică.

Ca profesor am lucrat doi ani, după care mi s-a oferit oportunitatea de a profesa ca inginer de mentenanţă la o fabrică de producţie profile din cupru şi metale neferoase. Apoi am activat o perioadă ca inginer de service pentru echipamente de birou (fax, copiator). Perioada în care am învăţat multe lucruri a fost când am lucrat pentru un an şi jumătate ca inginer de vânzări la un distribuitor de echipamente electrice, unde am şi avansat pe poziţia de director de vânzări”, îşi descrie Eugen Toma parcursul profesional înainte de aventura leadershipului la cârma Noark Electric România.

El s-a alăturat echipei Noark în 2011, odată cu extinderea companiei în România, iar una dintre principalele provocări îşi aminteşte că a fost să introducă un producător chinez pe piaţa autohtonă, într-un moment în care exista o anumită prejudecată cu privire la calitatea produselor „Made in China”. „De asemenea, ne-am confruntat cu dificultăţi în găsirea de parteneri şi clienţi care să ne ofere o şansă şi să aibă încredere în produsele Noark.

Implementarea unei strategii şi politici de piaţă a reprezentat de asemenea un drum anevoios, dar am reuşit să-l parcurgem şi acest lucru ne-a ajutat să ne dezvoltăm. În cei 12 ani de la începutul proiectului, brandul Noark Electric a câştigat recunoaştere şi a reuşit să se afirme alături de producători consacraţi din Europa. A fost de la început o provocare, dar care a crescut frumos şi sunt mândru atât de evoluţia brandului, cât şi de echipa care mi-a fost alături.”

România, pol de interes. Prezent pe 17 pieţe europene, Noark Electric dezvoltă, produce şi distribuie echipamente şi componente electrotehnice, portofoliul businessului cuprinzând o gama largă de produse şi servicii destinate execuţiei instalaţiilor electrice. Jucătorul contribuie la optimizarea operaţiunilor partenerilor companiei, potrivit lui Toma. Pe plan local jucătorul e activ doar pe zona de distribuţie, însă luând în calcul acoperirea unui număr mare de ţări din Europa, reprezentanţii businessului au anunţat recent şi planurile de deschidere a unui centru logistic local, unde Noark deţine, potrivit lor, aproximativ 15% cotă de piaţă pe segmentul de echipamente de joasă tensiune şi are ca obiectiv să ajungă în top trei producători şi distribuitori de echipamente electrotehnice. „Ne-am dezvoltat la un nivel în care regionalizarea devine o necesitate pentru deservirea unor pieţe precum Bulgaria, ex-Iugoslavia şi Grecia. Odată cu această creştere am realizat că este important să avem produsele disponibile permanent în proximitate şi să le livrăm rapid clienţilor noştri.

Astfel, am decis să deschidem un centru logistic local, care ne ajută să fim mai flexibili şi să răspundem mai bine cerinţelor pieţelor externe.” Lansarea noului centru logistic aduce o serie de avantaje cum ar fi eficienţa operaţională, o gestionare mai bună a stocurilor şi o planificare crescută a livrărilor, ceea ce înseamnă reducerea timpului de livrare. Potrivit lui Toma, unitatea va fi dotată cu un sistem avansat de warehouse management şi tehnologie modernă pentru a asigura procese fluide. „Tot în termeni de logistică, implementăm standarde de ambalare şi paletizare a mărfurilor pentru a asigura rezistenţa acestora în timpul transportului.” Aşteptările sunt ca centrul să asigure disponibilitatea ridicată a produselor şi livrări rapide către partenerii companiei şi clienţii acestora, prin amplasarea strategică lângă Bucureşti, termenul de livrare fiind redus cu 50%.

De asemenea, grupul Chint, al cărui membru este şi Noark Electric, are în vedere dezvoltarea unor fabrici de producţie în Europa în următorii 2-3 ani, iar România este şi ea luată în vedere pentru astfel de investiţii, fără a exista încă date concrete. „În prezent, se efectuează analize pentru a determina ce tipuri de produse vor fi fabricate şi se aşteaptă să se ia o decizie anul viitor.”

Pe plan local, pentru produsele companiei – circa 8.000 în portofoliu – există cerere dintr-o gamă largă de zone, de la rezidenţial la spaţii comerciale, birouri, logistică, sectorul public (incluzând educaţie, sănătate, sport şi hoteluri), vehicule electrice, precum şi proiecte fotovoltaice şi multe altele. „Putem spune, aşadar, că interacţionăm cu un public larg şi diversificat, care diferă în funcţie de produsele şi serviciile pe care aceştia le contractează.” La nivel de tendinţe, executivul notează că piaţa echipamentelor şi produselor electrotehnice este în continuă dezvoltare, iar industria a cunoscut câteva transformări notabile în ultimii ani, incluzând automatizarea, digitalizarea, accentul pe eficienţa energetică şi preocuparea pentru sustenabilitate, schimbări strâns legate de dinamica cerinţelor consumatorilor. „În ultima perioadă am observat o scădere a segmentului rezidenţial, dar, în acelaşi timp, am experimentat o creştere semnificativă în ceea ce priveşte producţia şi distribuţia energiei regenerabile. Această dinamică a generat provocări interesante pentru noi, în efortul de a răspunde la noile tendinţe şi de a satisface cerinţele în schimbare ale clienţilor noştri.”

Una dintre provocările industriei rămâne însă găsirea angajaţilor, deoarece vorbim de un domeniu nişat, în continuă evoluţie, cu o cerere crescută de specialişti. „În special, în departamentele de vânzări şi tehnice, este esenţial ca angajaţii să aibă cunoştinţe tehnice solide sau să fie capabili să le înveţe rapid.” În direcţia pregătirii noilor generaţii de specialişti, Noark Electric desfăşoară, printre altele, şi o serie de activităţi prin care susţine educaţia, mai ales într-un context în care şcolile profesionale nu sunt întotdeauna prima opţiune. Iniţiativa a luat forma unui concurs prin care compania recompensează elevii talentaţi, oferind premii atât pentru ei, cât şi pentru şcolile din care provin. „În acest fel încurajăm şi sprijinim aspiraţiile tinerilor şi investim în viitorul educaţional al acestora, formând profesioniştii de mâine.”

Leadership inspirat din propria evoluţie. Ca lider, Eugen Toma spune că se bazează pe puterea exemplului, a unui model prin care poţi inspira şi încuraja oamenii să-şi depăşească limitele şi să-şi atingă potenţialul. „Încerc să-mi împărtăşesc viziunea cu cei din echipa mea şi să-i implic în procesul de creare a strategiilor, astfel încât să obţinem cele mai bune rezultate. Acest stil de leadership are rădăcini în experienţa mea şi în lecţiile învăţate pe parcursul carierei mele. La începuturile mele în calitate de director de vânzări, am învăţat cât de esenţial este să susţin oamenii şi să-i încurajez să-şi exprime ideile, chiar dacă există riscul de a greşi. Am fost, de asemenea, inspirat de susţinerea primită în carieră şi am învăţat că, prin încredere şi inspiraţie, oamenii se simt motivaţi şi încrezători în propriile abilităţi, ceea ce îi face să fie mai implicaţi şi dedicaţi.”

La rândul său, îi sfătuieşte pe tineri să îşi stabilească obiectivele şi să persevereze în atingerea lor, indiferent de obstacolele care pot apărea pe drum ori de micile eşecuri.

Potrivit lui, există, de asemenea, o multitudine de motive pentru care ar recomanda tinerilor să exploreze o carieră în această industrie, începând cu faptul că industria electro-energetică este în permanentă dezvoltare, aducând cu ea noi tehnologii şi produse inovatoare. „Tinerii au oportunitatea de a-şi dezvolta abilităţile şi cunoştinţele într-un mediu dinamic. De asemenea, cererea pentru specialişti este în continuă creştere, oferind o gamă largă de oportunităţi de angajare. Tinerii pot aduce contribuţii semnificative la proiectarea şi dezvoltarea noilor tehnologii şi produse care pot schimba lumea. Nu în ultimul rând, energia este un aspect esenţial al societăţii noastre, iar această industrie va continua să fie esenţială, indiferent de forma pe care o va lua în viitor. Aşadar, această industrie oferă oportunităţi durabile şi captivante pentru cei care aleg să facă parte din ea.”  

Carte de vizită

Eugen Toma, CEO, Noark Electric România

1. A urmat Facultatea Electrotehnică din cadrul Universităţii Politehnica;

2. Prima etapă din carieră s-a desfăşurat în zona educaţională, după ce a obţinut un post ca profesor la un liceu cu profil electric, unde a predat materia Măsurări electrice şi electrotehnică;

3. A rămas la catedră doi ani, după care i s-a oferit oportunitatea de a profesa ca inginer de mentenanţă la o fabrică de producţie profile din cupru şi metale neferoase. A lucrat apoi o perioadă ca inginer de service pentru echipamente de birou (fax, copiator), iar după a activat, timp de un an şi jumătate, ca inginer de vânzări la un distribuitor de echipamente electrice, unde a şi avansat pe poziţia de director de vânzări;

4. El s-a alăturat echipei Noark în 2011, odată cu extinderea companiei pe piaţa locală;

5. E pasionat de călătorii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.