Care este noua tactică a companiilor auto chinezeşti cu care vor să cucerească Europa. Acestea au folosit această metodă în mai multe ţări, inclusiv în România
Intrarea de anul acesta a brandului chinezesc Chery pe piaţa românească, printr-un parteneriat cu Auto Italia, nu este un caz izolat, ci parte dintr-un trend european tot mai vizibil: producătorii chinezi îşi consolidează poziţia nu doar prin preţuri competitive, ci şi prin alianţe cu distribuitori locali puternici. De la showroomurile deschise în Bucureşti până la extinderea planificată în marile oraşe, mutarea arată că ofensiva auto din China se transformă într-un parteneriat calculat, menit să câştige cotă de piaţă într-un continent unde infrastructura, reglementările şi preferinţele consumatorilor fac din adaptabilitate un avantaj esenţial.
Lumini puternice, muzică atent selectată şi o sală plină de invitaţi din zona auto, business şi media. În Bucureşti, finalul de septembrie a adus împreună oficiali, parteneri şi clienţi curioşi să descopere „noul venit” pe o piaţă auto unde incertitudinea se împleteşte cu entuziasmul pentru inovaţie. În perioada aceasta, marcată de amânările programului Rabla şi de o scădere de aproape 30% a vânzărilor de vehicule comerciale pentru Auto Italia, lansarea unui brand chinezesc premium a devenit nu doar un eveniment de business, ci şi un test pentru apetitul consumatorilor români.
„Este un contract foarte important pentru Auto Italia”, spune Adrian Narcis Ghiţă, CEO al companiei, referindu-se la parteneriatul cu grupul chinez Chery. „Am semnat acest acord în urmă cu mai bine de două luni şi l-am extins, pentru că ştiam de planurile lor de expansiune europeană. Chery este cel mai mare exportator auto din China, de peste 22 de ani consecutiv, parte din top 3 producători chinezi. Era firesc să ne dorim această colaborare”, descrie el raţiunea din spatele acetui parteneriat inedit, cel puţin pentru piaţa din România.
Showroomul din Pipera, primul din Bucureşti şi inagurat simultan cu lansarea noului SUV din portofoliul chinezilor, se întinde pe aproape 900 mp, este conceput ca un hub de experienţă, unde clienţii pot descoperi gama TIGGO şi interacţiona direct cu brandul. Totul, ca urmare a unei investiţii de aproximativ 500.000 de euro. În ceea ce priveşte noul model – un SUV hibrid compact – dincolo de capabilităţile sale tehnice, impresionează prin preţ: porneşte de la 22.990 de euro, iar prin programul Rabla poate fi achiziţionat la 18.990 de euro, poziţionându-se ca cel mai accesibil din segmentul său. Adrian Narcis Ghiţă subliniază că trendul de extindere al producătorilor chinezi la nivel global s-a simţit deja şi în România: „Au încercat să pătrundă pe piaţă prin preţuri competitive şi, treptat, vor câştiga cote semnificative de piaţă”. El a vizitat fabricile Chery înainte de semnarea acordului şi spune că a fost impresionat: „Am rămas plăcut surprins de ceea ce pot să producă. Totul se bazează pe inovaţie şi tehnologie.
Modelele lansate recent, precum Tiggo 7 şi Tiggo 8, demonstrează performanţe de autonomie pe care puţini producători le pot oferi în zona plug-in hybrid”. Întrebat dacă există deja versiuni 100% electrice, el răspunde: „În portofoliu nu avem încă un model complet electric, dar primul va fi lansat anul viitor. Deocamdată, soluţiile hibride plug-in răspund mai bine pieţei şi infrastructurii actuale”. CEO-ul Auto Italia spune că lansarea Chery în România a generat un interes fără precedent: „Am început o campanie de promovare consistentă, pe toate canalele – TV, radio, online – şi am constatat un entuziasm care ne-a depăşit aşteptările. Avem leaduri noi în fiecare zi. În istoria grupului nostru, nu am mai întâlnit un asemenea nivel de interes pentru un brand nou.” El explică şi de ce clienţii români sunt curioşi: „Chinezii au investit masiv în tehnologie şi inovaţie. Modelele lor au un avans tehnologic faţă de jucătorii tradiţionali. Există o generaţie tânără, dar nu numai, care este pasionată de tot ce înseamnă tehnologie. Iar Chery le oferă exact asta: sisteme intuitive, interioare de calitate şi un design contemporan”.

Grupurile auto europene îmbrăţişează mărcile chinezeşti
Integrarea Chery în portofoliul Auto Italia nu este un caz izolat, ci face parte dintr-o tendinţă mai amplă, în care tot mai multe grupuri auto europene şi internaţionale adaugă mărci chinezeşti în strategia lor de dezvoltare. Presiunea tranziţiei către electrificare, combinată cu viteza de inovaţie a producătorilor chinezi, determină jucători consacraţi să caute parteneriate şi soluţii alternative.
Totuşi, pentru Auto Italia, anul 2025 a adus deopotrivă oportunităţi şi provocări. Integrarea mărcii chinezeşti Chery în portofoliul companiei este una dintre cele mai importante mutări, însă piaţa auto locală rămâne marcată de incertitudine şi dezechilibre. „Suntem la început şi ne-am propus să livrăm până la finalul anului în jur de 1.000 de unităţi Chery. Până acum, în doar două luni, am reuşit să livrăm deja peste 200”, a declarat pentru BUSINESS Magazin Adrian Narcis Ghiţă. Planurile de dezvoltare au fost afectate de schimbările bruşte ale programului Rabla, amânat şi relansat abia la final de septembrie. „Ne-am dimensionat stocurile şi am făcut investiţii luând în calcul programul Rabla aşa cum fusese anunţat în primăvară. Când acesta a intrat în blocaj, efectul a fost imediat. Practic, tot ce însemnau comenzi de maşini – la noi şi la ceilalţi importatori – a fost afectat”, explică el. Problemele nu s-au limitat însă la segmentul autoturismelor. „Am văzut o scădere de aproximativ 30% pe piaţa vehiculelor comerciale. Este o evoluţie negativă pe care eu, în toţi anii mei de experienţă, nu am mai întâlnit-o: şapte luni consecutive cu scăderi între 25 şi 35%. Asta arată că firmele şi-au pus pe pauză deciziile de investiţii, iar factorul politic a influenţat direct mediul economic”, subliniază Ghiţă. Pe lângă impredictibilitatea legislativă, tranziţia către vehicule electrice rămâne o provocare. „Discuţia despre trecerea exclusiv la electrice este prematură. Infrastructura de încărcare este încă insuficientă, autonomia scade în condiţii de trafic, ploaie sau zăpadă, iar timpii mari de încărcare nu corespund cu realitatea timpului tot mai comprimat al clienţilor. Piaţa ne confirmă această lipsă de pregătire”, atrage atenţia CEO-ul Auto Italia. Chiar şi aşa, compania îşi păstrează estimările pentru 2025. „Ne dorim să fim în linie cu anul trecut la cifra de afaceri, cu un plus adus de brandul Chery, care este gestionat de o companie nouă din grup – Auto Italia Global”, spune CEO-ul. Potrivit datelor publice de pe mfinante.ro, Auto Italia Impex S.R.L. a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 458,3 milioane lei. Pentru Auto Italia, direcţia strategică rămâne diversificarea portofoliului şi consolidarea serviciilor de post-vânzare, într-o piaţă care îşi caută încă echilibrul între vechile modele cu motoare termice, soluţiile hibride şi presiunea către full electric. „Piaţa auto rămâne una atractivă, dar fragilă. Avem nevoie de predictibilitate, altfel toate planurile de investiţii devin jocuri de noroc”, conchide Adrian Narcis Ghiţă. Ce urmează odată cu integrarea brandului chinezesc în portofoliul Auto Italia? „Ce vedeţi acum în Pipera este doar începutul. Avem deja în lucru un showroom similar în Colentina şi pregătim extinderea în principalele oraşe din ţară, pentru ca brandul să devină accesibil la nivel naţional. În mai puţin de două luni am atras deja peste 20 de parteneri locali.”
De la Israel la China: reţeaua care transformă Auto Italia
1. Samelet
Fondat în 1946, în Israel, reprezintă branduri auto de top (Ferrari, Maserati, Jeep, Fiat etc.). Investeşte în inovaţie şi tehnologie, inclusiv prin fonduri dedicate startup-urilor din China şi Israel. Este prezent şi în România (deţine Auto Italia) şi Grecia (inclusiv Leapmotor).
2. Auto Italia
Importator oficial al mărcilor italiene Stellantis în România, cu peste 30 de ani de experienţă. Din 2011 aparţine grupului Samelet. În 2024 a devenit importator exclusiv Leapmotor, România fiind printre primele nouă pieţe europene pentru brandul chinezesc. În 2025, a integrat şi Chery în portofoliu.
3. Chery
Fondată în 1997, este unul dintre cei mai mari producători auto chinezi, cu accent pe hibride, electrice şi tehnologii inteligente. Are opt centre globale de R&D şi peste 18.000 de ingineri. Este lider la exporturile auto din China şi ocupă locul 385 în Fortune Global 500 (august 2024).
Stellantis şi Leapmotor
În 2023, Stellantis a achiziţionat 20% din Leapmotor şi a creat Leapmotor International, o companie mixtă prin care brandul chinezesc se lansează în Europa. România este una dintre primele 9 pieţe europene unde se vând modelele electrice Leapmotor C10 şi T03, prin Auto Italia (parte din Samelet).
Volkswagen şi Xpeng
Volkswagen a anunţat în 2023 o investiţie de 700 mil. dolari în producătorul chinez Xpeng, preluând 4,99% din acţiuni. Obiectivul: dezvoltarea în comun a două modele electrice pentru piaţa chineză, dar şi accesul la know-how-ul rapid de electrificare.
Renault şi JMEV
Grupul Renault colaborează cu producătorul chinez JMEV (parte a Jiangling Motors) pentru dezvoltarea unor modele electrice accesibile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













