Revenirea la a doua casă

Autor: Ioana Matei Postat la 15 februarie 2021 496 afişări

Polonezul Pawel Musial a preluat de la începutul anului conducerea  Profi – cel mai dinamic retailer prin prisma expansiunii pe piaţa locală. Executivului nu îi este străină însă ţara noastră, pe care o descrie drept a doua sa casă, dar nici compania, aceasta fiind a doua sa numire în acest rol.

Extinzându-ne în fiecare an cu peste 200 de magazine, ne străduim să devenim vicelider al retailului modern românesc până în 2024 şi aspirăm chiar la mai mult după aceea”, descrie Pawel Musial, directorul general  al lanţului de magazine Profi, obiectivele fixate pentru următoarea etapă din strategia retailerului, care caracterizează însă şi una dintre cele mai importante etape ale carierei sale.

Musial a venit la conducererea reţelei moderne de retail Profi la început de an, ajungând astfel din nou să fie responsabil de lanţul cu peste 1.400 de magazine, răspândite în peste 650 de localităţi şi de cei peste 22.000 de angajaţi ai reţelei. Potrivit ZF, în comerţul modern local se deschid anual 350-450 de magazine noi sub diferite formate, iar Profi, deţinut de fondul de investiţii Mid Europa Partners, este campionul expansiunii, cu peste 237 de magazine noi inaugurate doar anul trecut.

Lui Musial nu îi este străină însă această strategie dinamică, dar nici piaţa locală: el a preluat rolul de director general al companiei pentru a doua oară – prima dată a avut acest rol între 2010 şi 2015. Acum a revenit la conducerea companiei după ce Daniel Cîrstea, care a ocupat postul după plecarea sa din 2015, a decis să îşi ia un concediu sabatic la final de 2020.

Directorul general al Profi este de origine poloneză şi are un parcurs profesional am putea spune atipic, dacă ne gândim că a evoluat dinspre antreprenoriat, spre rolul de executiv, şi nu invers. A absolvit Universitatea din Varşovia cu studii în chimie şi o diplomă în tehnologie nutriţională înainte de a-şi deschide propria afacere, de comerţ cu pui cu ridicată. Şi-a deschis apoi propriile magazine care vindeau carne de pui şi mezeluri, iar apoi le-a vândut.

La momentul în care retailerul german Hit a anunţat că va selecta şi va pregăti timp de doi ani un manager de supermarket, s-a înscris la concurs şi a câştigat postul, începându-şi astfel cariera în retailul modern.

Mai târziu, din motive familiale, spune executivul, s-a mutat la Tesco unde a evoluat ierarhic, fiind chiar numit director operaţional. A refuzat această funcţie în 2004, când în cariera sa s-a ivit o nouă oportunitate, dinspre Rusia de data aceasta – propunerea de a deveni manager în Europa de Est, care are posibilitatea să gândească independent pentru o companie rusească. A devenit directorul operaţional, apoi directorul general al lanţului Perekriostok din Federaţia Rusă, care a devenit ulterior X5 Retail Group. A fost vicepreşedinte şi CCO al companiei până în 2008, iar mai târziu a rămas membru al consiliului de supraveghere X5 (20.000 de magazine) până în 2018. Pentru realizările sale, a primit şi premii naţionale ruseşti care îl consacrau drept retailerul cel mai de succes din Rusia: Man of the Retail 2006, Gold Olimp 2005 (Premiul preşedintelui naţional) în afaceri etc.

În 2008, a deţinut funcţia de CEO al Eko-Market, Ucraina, devenind preşedinte al acestei reţele din 2009 până în 2010, când s-a alăturat Profi, în calitate de CEO. Pe multe persoane din Rusia le-a surprins plecarea sa la o firmă mică. „Aici îmi voi găsi echipa cu care să creez un viitor lider de piaţă”, îşi aminteşte el că le-a răspuns.

Când vine vorba despre provocări, spune: „Fiecare zi aduce o nouă provocare. 2020 a fost o provocare, plecarea în Rusia a fost o provocare. Renunţarea la o funcţie bună şi munca departe de ţară timp de 17 ani a fost o provocare. Greu de spus care a fost decizia cea mai plină de provocări”, a răspuns Musial.

O întoarcere cu zâmbetul pe buze

Cât despre România, el descrie ţara ca fiind a doua sa casă. Între prima şi cea mai recentă sosire a sa aici a observat schimbări – majoritatea spre mai bine.

„Vin dintr-o ţară în care schimbările sunt cel puţin mai lente decât aici. De aceea nu mă miră noua Românie. Astfel de schimbări am observat şi în Rusia, iar cele mai multe dintre ele sunt în bine. Construirea infrastructurii, stilul de viaţă s-au îmbunătăţit. Desigur, trăiesc şi lucrez alături de alţi români, aşa că observaţiile mele nu sunt la fel de clare ca cele ale altor străini care vin aici în vizită doar ocazional. Văd oraşe mai frumoase, clădiri istorice mai puţin urâte, infrastructuri noi. Nu pentru drumuri şi clădiri iubesc România, ci pentru că aici am găsit cea mai umană naţie cu care am lucrat vreodată. Oamenii de aici se sprijină unul pe celălalt, sunt bucuroşi să te cunoască. Iar natura României este una dintre cele mai frumoase din Europa. Nu o pot compara decât cu a Elveţiei sau Austriei”, descrie executivul schimbările pe care le-a sesizat la piaţa locală între prima şi cea mai recentă venire a sa aici. Menţionează că au oraşe frumoase şi în Polonia, dar sunt diferite, aici apreciază naturaleţea lor şi istoria pe care o poate simţi atunci când le vizitează. „Aici oraşele sunt foarte naturale. Când m-am întors în România, faţa mea era toată o banană, un zâmbet mare. Până şi satele cu găini pe stradă. În Polonia avem una dintre cele mai tragice istorii ca urmare a conflictului dintre Germania şi Rusia. Vedem totul pesimist. Istoria noastră, muzica este tristă. România este o Polonie inversă, totul îi face pe oameni fericiţi, chiar şi atunci când se plâng, chiar şi asta îi face fericiţi. Au valori şi sunt gata să se sacrifice pentru a şi le menţine.”

Extindere, apoi îmbunătăţire

În ceea ce priveşte strategia Profi, spune că dacă până anul trecut s-au concentrat pe extindere, acum iau în calcul şi alţi piloni de dezvoltare. Compania a îmbunătăţit numărul, distribuţia şi capacitatea centrelor logistice. La sfârşitul anului 2020, au inaugurat un modul cu temperatură negativă controlată la depozitul din Bolintin, pentru a-şi mări astfel portofoliul de produse congelate. Astfel de module vor fi adăugate la toate depozitele principale ale companiei. În septembrie, anul trecut, au deschis şi un concept store la Ploieşti, iar acesta va fi urmat în curând de unul similar la Craiova. „Ele ilustrează o nouă etapă în dezvoltarea reţelei care va continua să crească în acelaşi ritm alert ca până acum, dar cu un nou accent pe îmbunătăţirea considerabilă a propunerii noastre de valoare a vânzărilor. În afară de preţuri şi proximitate, care reprezintă un avantaj imens al magazinelor Profi, acum ne bazăm pe competitivitatea generată de unicitatea sortimentului nostru, calitatea serviciilor şi experienţa de cumpărare”, explică CEO-ul Profi.

El adaugă că o parte importantă a noului lor concept comercial, numit intern Monaco, este calitatea alimentelor gata preparate pentru consum imediat. „Magazinele noastre mari, cu o suprafaţă de 500-700 mp, atunci când sunt reconstruite în maniera Monaco, se vor numi Profi Super. La fel ca la Ploieşti, ele vor fi două magazine într-unul singur, o soluţie care răspunde nevoilor diferitelor grupuri de consumatori. Când noul consumator are nevoie să-şi facă rapid cumpărăturile, nu mai trebuie să traverseze întregul magazin căci are la dispoziţie o zonă convenience ProfiGo, cu o casă de marcat la ieşirea din coffee corner şi zona gastro, unde îşi poate face cumpărături în doar 5 minute.”

Cu o suprafaţă mai mică de 200 mp, magazinele Profi City de până acum, în mare parte fără vitrine asistate, se vor schimba şi ele în curând, fiindcă vor adăuga o gamă foarte largă de produse alimentare gata preparate. „Luna aceasta deschidem la Timişoara primul nostru magazin convenience pilot din categoria Profi Go. În consecinţă, vom funcţiona cu magazine Profi Loco dedicate mediului rural, şi cu trei formate în zonele urbane: Profi Super (care combină convenience cu supermarketul popular de proximitate), Profi City – acum diferit de fostul magazin cu suprafaţă mică, şi Profi Go.”

Rolul digitalizării în „întinerirea” Profi

Cât despre digitalizare, care joacă un rol din ce în ce mai vizibil şi în activităţile retailerilor, CEO-ul Profi spune că în cazul companiei pe care o reprezintă, aceasta se traduce prin modalităţi mult mai simple de a ţine legătura cu partenerii lor, cu furnizorii, înseamnă o mai bună înţelegere a ofertei pe care o fac clienţilor, limitează costul facturilor, al transferului fotografiillor de produs şi aşa mai departe. „Apoi, fiind cel mai mare angajator din România, implementăm cea mai actualizată, modernă şi complexă platformă pentru operaţii  ce merg de la recrutare şi până la managementul performanţei şi al programului de funcţionare, platformă bazată pe Kronos şi SAP HCM; este cea mai bună soluţie, adaptată de companiile cu cea mai mare experienţă din lume”, punctează Pawel Musial.

Anul acesta vor începe, de asemenea, să lanseze o aplicaţie mobilă care va aduce clienţilor de pe piaţa din România o mulţime de funcţionalităţi noi şi chiar unele caracteristici revoluţionare. El explică faptul că un operator de retail din Europa de Vest a dezvoltat o soluţie foarte competitivă pentru mari reţele internaţionale şi în prezent acţionează pentru a o introduce la  Profi. „Aceasta combină soluţii de cont şi plăţi, cu o aplicaţie de cumpărături. Urmarea este că, de exemplu, clientul poate obţine o reducere procentuală pentru fiecare sumă de bani pe care o depune în contul său din aplicaţia noastră şi, atunci când îşi scanează cumpărăturile din magazin, nu trebuie să mai treacă pe la casă pentru a plăti, deoarece plata se face automat, aşa că poate pleca din magazin fără să mai stea la coadă.”


Pawel Musial: „În ceea ce priveşte comerţul online, nu îl neglijăm, dar credem că în magazinele noastre încă nu i-a venit timpul. În momentul de faţă suntem competitivi ca vecini, oferind preţuri mici chiar lângă casă. Comerţul online creşte costul de operare. Cine ar prefera să plătească mai mult pentru a obţine produsele noastre printr-o comandă online, în loc să economisească bani.”


Aceste sunt însă doar câteva exemple, potrivit lui Pawel Musial, alte implementări din sfera tehnologică urmând a mai fi făcute.

„Credem că aceste soluţii vor propulsa Profi de pe actuala poziţie mai puţin avansată în ceea ce priveşte serviciul digital pentru clienţi, pe una care să devanseze concurenţa în anumite domenii. În ceea ce priveşte comerţul online, nu îl neglijăm, dar credem că în magazinele noastre încă nu i-a venit timpul. În momentul de faţă suntem competitivi ca vecini, oferind preţuri mici chiar lângă casă. Comerţul online creşte costul de operare. Cine ar prefera să plătească mai mult pentru a obţine produsele noastre printr-o comandă online, în loc să economisească bani, ba să mai şi facă un pic de mişcare punându-şi papucii şi cumpărând direct din magazinul nostru de la colţul străzii? Dar, desigur, când îi va veni vremea, vom acorda şi comerţului online atenţia cuvenită.”

Digitalizarea este unul dintre pilonii cheie ai modernizării Profi, care urmăreşte o transformare totală, de la procesele şi tehnologia sa, până la imaginea sa externă.  „Este uimitor şi aparent împotriva legilor naturii, dar astfel Profi devine din ce în ce mai tânăr. Aceasta este misiunea mea şi ceea ce a motivat revenirea mea. Mi-aş dori ca românii să aibă Profi doar pentru ei. Aceasta este misiunea mea pentru următorii patru ani”, spune Pawel Musial.

Ce părere are el despre frica angajaţilor umani de a fi înlocuiţi de roboţi? „Aşa sunt vremurile. Acelaşi gen de discuţii se purtau despre maşini acum 100 de ani: ba că se vor speria animalele, ba că găinile nu vor mai depune ouă, ba că vacile nu vor mai da lapte. Creşterea unei astfel de robotizări este un pas necesar. Sunt de acord că orice facem ar trebui să facem la modul uman. Trebuie însă să ne amintim şi că în spatele fiecărei aplicaţii software mobile există oameni care o programează. Este dificil să vorbeşti despre progres, dar de oprit nu îl poţi opri.”

Pandemia şi retailul

În ceea ce priveşte cea mai recentă provocare de pe agenda oricărui CEO sau fondator de companie – pandemia – Pawel Musial spune că acest context i-a determinat încă o dată să conştientizeze că în domeniul lor este nevoie de o capacitate foarte rapidă de adaptare.

„Din motive de protejare a sănătăţii a fost necesar un anumit grad de flexibilitate. Aici vorbim despre furnizarea tuturor dezinfectanţilor, măştilor, mănuşilor, separatoarelor de protecţie transparente de la casele de marcat, a afişajelor de informaţii de toate felurile în toate magazinele şi depozitele noastre.” De asemenea, se referă şi la furnizarea de transport special pentru angajaţii care locuiesc în zone în carantină şi organizarea turelor în aşa fel încât să nu se întâlnească, pentru a diminua pericolul de contaminare de la un schimb la altul. „Organizarea orelor de vânzare preferenţiale pentru persoanele în vârstă, personalul medical, armată şi poliţie a însemnat încă o schimbare faţă de modul nostru de lucru obişnuit. În primele zile ale pandemiei, pentru a preveni panica clienţilor şi pentru a calma spiritele, a trebuit să extindem aprovizionarea cu mult dincolo de furnizorii noştri tradiţionali. La un moment dat, cererea de făină, de exemplu, a crescut de cinci ori peste noapte şi furnizorii din România nu au putut face faţă provocării. A trebuit să găsim urgent noi furnizori din Ucraina, Ungaria sau Polonia, pentru a pune marfa pe rafturi şi a-i asigura pe clienţi că nu trebuie să-şi facă îngriji în ce priveste mărfurile de bază.”

Un alt efect al pandemiei a fost că au deschis mai puţine magazine decât au plănuit iniţial, acest context influenţând şi oficialităţile de care depindea semnarea unor documente obligatorii.

„Profitul nu a fost la fel de mare ca cel planificat, din cauza cantităţii uriaşe de resurse neaşteptate pe care a trebuit să le investim pentru a proteja vieţile angajaţilor şi clienţilor, pentru a ne adapta reţeaua la noile condiţii de muncă. Asta se traduce în peste patru milioane de euro doar în primele două luni de pandemie”, menţionează CEO-ul Profi.

În ciuda provocărilor grave pe care le-a ridicat, pandemia nu le-a schimbat strategia generală. „Continuăm să fim cel mai

rapid retailer din România, vizând o reţea de aproximativ 2500 de magazine în următorii câţiva ani”, subliniază el.

Ce urmează însă pentru cariera sa? „Nu încerc să-mi prezic viitorul dincolo de timpul petrecut în Profi în următorii câţiva ani. E posibil ca Profi să reprezinte vârful carierei mele. Oricum, nu am de gând să decid asta astăzi, dar m-aş putea imagina stând în cele din urmă alături de familie, de nepoţii mei, dedicându-le un timp de care copiii mei nu au avut parte.”

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.