Poză de business

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 15 noiembrie 2011 545 afişări

Marian Alecsiu şi Daniela Becheru au pornit ceea ce avea să devină ulterior F64 Studio la începutul anilor ‘90, pe vremea când piaţa foto din România era aproape inexistentă. Cum au reuşit să transforme pasiunea de atunci pentru fotografie într-un business de 14 milioane de euro anul acesta?

Povestea F64 Studio, astăzi cel mai mare magazin foto din sud-estul Europei, începe în 1990. "Fotografia a fost dintotdeauna o pasiune. Eram fotograf la diverse evenimente deja de câţiva ani când am decis să deschid propria afacere", îşi aminteşte Marian Alecsiu (44 de ani), directorul general şi proprietarul a 50% din businessul F64, alături de Daniela Becheru, actualul managing director al companiei. A transformat astfel hobby-ul în job.

Aşa a fost deschis un mic laborator de developare foto, o afacere destul de prosperă la acel moment, în urma unei investiţii pe care Alecsiu a strâns-o atât din câştigurile obţinute ca fotograf, care nu erau însă foarte mari, cât şi din vânzarea propriei truse foto care, ca şi acum de altfel, nu era deloc ieftină. "Ne-am gândit să dezvoltăm un concept chiar dacă nu complet nou pe piaţa din România, anume Consignaţia de pe Covaci. Aşa a fost deschisă Consignaţia din Unirii", povesteşte Becheru. Impropriu spus însă consignaţie, pentru că spaţiul pe care îl aveau cei doi antreprenori era destul de înghesuit şi adesea relocat de-a lungul timpului în cadrul magazinului Unirea.

Şase ani mai târziu însă, odată ce piaţa laboratoarelor de developat a devenit din ce în ce mai aglomerată, Alecsiu s-a văzut nevoit să-şi orienteze afacerea în altă direcţie. A început atunci să importe mai întâi accesorii cu precădere din Franţa şi ulterior şi aparate foto din Rusia şi din alte ţări vest-europene. "Străinătatea era singura soluţie pentru ca un pasionat de fotografie să-şi poată cumpăra aparat foto şi accesorii", spune Marian Alecsiu. "Străinătatea sau mica publicitate", completează Daniela Becheru. Preţ de câţiva ani, consignaţia de pe Covaci şi cea din Unirii au rămas astfel singurii furnizori de echipamente foto pe o piaţă destul de închisă, care nu permitea accesul prea uşor la furnizori şi unde cererea era destul de mică. "România n-a fost multă vreme interesantă pentru marii producători de aparate şi accesorii foto din lume", apreciază Alecsiu.

F64 Studio s-a conturat propriu-zis în urmă cu exact un deceniu, când cei doi antreprenori au decis să mute consignaţia din cadrul magazinului Unirea. Primul F64 a fost inaugurat undeva pe strada Mihai Vodă, aproape de Ministerul de Interne, într-o zonă fără prea mult vad comercial, o mişcare destul de riscantă din partea proprietarilor, în condiţiile în care exista riscul să nu vină clienţii într-o zonă atât de greu accesibilă. Era însă un spaţiu propriu pe care antreprenorii au reuşit să-l cumpere la un preţ destul de bun şi, pe deasupra, şi în rate. Deşi departe de metrou şi fără acces auto, magazinul a reuşit totuşi să atragă cumpărătorii, majoritatea oameni pasionaţi de domeniul foto şi dispuşi să scoată din buzunar sume mai mari de câteva sute de lei pentru astfel de achiziţii. Motiv pentru care a şi rămas acolo până în primăvara lui 2008, când s-a mutat într-o altă zonă centrală, dar la fel de puţin circulată din Capitală.

"Businessul a evoluat natural, poate mult prea încet faţă de potenţial, dar pentru că era pornit din hobby am pus întotdeauna aspectele economice pe plan secund şi am lăsat lucrurile să se desfăşoare la voia întâmplării", spune Marian Alecsiu. Profitabilitatea n-a fost, prin urmare, niciodată reperul lui pentru mersul afacerii, ci s-a ghidat mai degrabă după numărul de cumpărători şi frecvenţa cu care aceştia reveneau în magazin ori de câte ori se gândeau la o nouă achiziţie. "Dacă ne-am fi uitat doar la profitabilitate, probabil că am fi ajuns să procedăm asemenea unui partener de-al nostru, care a decis să renunţe la afacerea foto şi să deschidă o cafenea, business aparent mult mai rentabil", adaugă Becheru.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/poza-de-business-8963611
8963611
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.