Pentru că nu au reuşit să devină angajaţi, doi soţi din Vâlcea au decis să devină antreprenori

Autor: Andra Stroe Postat la 10 iulie 2022 1316 afişări

Pentru că nu au reuşit să devină angajaţi, doi soţi din Vâlcea au decis să devină antreprenori. Zis şi făcut. De zece ani, îmbracă românce din mai toate oraşele mari ale ţării, iar acum au trecut la următorul nivel: COLECŢIILE PROPRII.

După mai multe încercări de a ne angaja şi după tot atâtea refuzuri primite, eu şi soţia mea, Irina, am decis să ne punem în practică pasiunile: a mea pentru IT şi comerţ online, iar a Irinei pentru modă. Am pornit magazinul online dyfashion.ro într-un apartament de două camere, în septembrie 2012, cu 15.000 de euro economii personale, iar pe parcurs am mai luat şi împrumuturi de la părinţi”, povesteşte Dragoş Aipu, cofondator, DY Fashion.

Pentru 2022, fondatorii estimează o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de anul precedent. În prezent, echipa companiei e formată din 30 de angajaţi, iar portofoliul companiei include peste 25.000 de piese şi 4.000 de articole diferite. Anual, businessul investeşte peste 2 milioane de euro, incluzând aici investiţiile în promovare.

Până în prezent, compania a funcţionat doar online, „însă nu ştim ce ne rezervă viitorul”, spune antreprenorul. De departe, cele mai multe comenzi vin din Bucureşti, urmat de Cluj-Napoca, Braşov, Iaşi, Constanţa şi Timişoara. „Am observat preponderent comenzi din Moldova şi Transilvania”, adaugă Dragoş Aipu.

Vârsta medie a clienţilor companiei este de 35-45 de ani, prepoderent persoane de peste 35 de ani, care lucrează la birou sau în vânzări, dar şi profesori sau medici. 95% sunt femei, cu venituri medii, şi care pun mult accent pe calitatea produselor româneşti.

„Am observat însă şi o întinerire a traficului în magazinul nostru online.” Potrivit Irinei Aipu, cofondatoare, DY Fashion, clientele companiei caută cel mai adesea ţinute pentru evenimente private, ţinute pe care să le poarte la birou, dar şi ţinute pentru fiecare zi, rochiile reprezentând 85% din vânzări.

Pe partea de producţie, cei doi antreprenori colaborează, în mare parte, cu producători români, încă de la începuturile afacerii. „Din 2021 am început să producem linia proprie în colaborare cu designerul Irina Muşat, căreia îi mulţumim pentru inspiraţie şi pentru faptul că ne-a dat curajul să producem propriile colecţii. Am ales să externalizăm producţia şi în prezent colaborăm cu un atelier unde se regăseşte o echipă mică, de 16 oameni, dar foarte implicată.”

De altfel, antreprenorul spune că aceste colaborări cu producătorii români, alături de flerul soţiei sale în alegerea modelelor şi furnizorilor, au reprezentat cheia succesului. „În cei zece ani de când am lansat DY Fashion am decis să apelăm la micile ateliere şi fabrici de confecţii româneşti pentru a le promova produsele în magazinul online, în primul rând datorită calităţii net superioare a rochiilor aduse din alte ţări şi în al doilea rând pentru a susţine aceşti producători şi afacerile lor. Cred cu tărie în susţinerea producţiei locale şi în beneficiile care vin în timp în urma acestor acţiuni.”

Potrivit lui, unele dintre cele mai mari provocări întâmpinate de-a lungul anilor de activitate au constat în modificarea platformei magazinului online, dar şi în digitalizarea şi optimizarea proceselor. „Am încercat să uşurăm munca echipei şi să fim mai eficienţi. De departe, cea mai mare provocare a fost pandemia, din care am învăţat multe lucruri din punct de vedere al managementului şi organizării.” În primele două luni de la apariţia crizei COVID, în 2020, scăderea a fost dramatică, chiar şi de 60%, iar per total, în cei doi ani pandemici, scăderea a fost de 30%. „Comenzile lunare se situau, în medie, înainte de pandemie, la 12.000-14.000, iar valoarea lor medie însuma aproximativ 2,5 milioane de lei lunar. Pe timpul pandemiei, am înregistrat 9.000 – 10.000 de comenzi lunar. Am observat că valoarea medie a scăzut, ceea ce a însemnat că oamenii au aşteptat reducerile şi au preferat să economisească”, subliniază antreprenorul.

În opinia sa, în prezent producătorii locali nu sunt foarte bine reprezentaţi într-o piaţă plină de branduri fast-fashion. „Nu sunt ajutaţi prin măsuri politice. Din păcate nu se mai găsesc croitori pentru că nu avem şcoli de meserii, iar tineretul migrează şi schimbă foarte des locurile de muncă”, descrie el principalele probleme ale pieţei de profil.

La capitolul bun gust, Irina Aipu consideră că din garderoba unei femei nu ar trebui să lipsească cu siguranţă rochiile, indiferent că sunt de ocazie, office sau de zi. „De asemenea, articole vestimentare de bază sunt pantalonii negri şi cămăşile albe clasice.” Antreprenoarea îşi sfătuieşte clientele să poarte ce le place şi ce li se potriveşte, dar şi să comande doar de la magazinele de încredere, care le oferă siguranţă şi calitatea produselor. „Încă există magazine care păcălesc sau dezamăgesc clienţii, doar pentru a obţine un profit şi nu de a aduce o bucurie sau un zâmbet.”

Pe viitor, planurile celor doi antreprenori includ dezvoltarea producţiei proprii şi diversificarea gamei de produse. „De asemenea, ne dorim ca în viitorul apropiat să le punem la dispoziţie clientelor produsele noastre şi într-un magazin fizic.”

Potrivit datelor

statista.com, citate de Ziarul Financiar, piaţa locală de e-commerce a înregistrat, în 2021, o valoare de 5,8 miliarde de dolari, segmentul de articole vestimentare acoperind aproape jumătate – 47%, românii achiziţionând anul trecut produse din segmentul de fashion în valoare de 2,7 miliarde de dolari, „ceea ce înseamnă o valoare mai mare decât era piaţa totală de e-commerce din 2019”, scrie ZF.

Irina Aipu, cofondator, DY Fashion: „Din garderoba unei femei nu ar trebui să lipsească cu siguranţă rochiile, indiferent că sunt de ocazie, office sau de zi. De asemenea, articole vestimentare de bază sunt pantalonii negri şi cămăşile albe clasice.” 

Dragoş Aipu, cofondator, DY Fashion: „Producătorii locali nu sunt foarte bine reprezentaţi în piaţă. Nu sunt ajutaţi prin măsuri politice. Din păcate, nu se mai găsesc croitori pentru că nu avem şcoli de meserii, iar tineretul migrează şi schimbă foarte des locurile de muncă.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.