„Să avem foc la ghete!” …este o sintagmă folosită de Roxana Popescu, noul general manager al Avon România. La ce se referă ea?

Autor: Andra Stroe Postat la 06 aprilie 2024 130 afişări

…este o sintagmă folosită de Roxana Popescu, noul general manager al Avon România, pe care o traduce prin agilitate, determinare şi motivaţia de a acţiona – lucruri care, potrivit ei, îi şi definesc evoluţia profesională, construită, de aproape două decenii, în cadrul aceleiaşi companii. Cu ce provocări au venit aceşti ani şi ce a determinat-o să nu schimbe angajatorul, ci doar rolurile şi, în răstimpuri, ţara în care a lucrat?

Sunt un om căruia îi plac rezultatele. Şi cea mai mare provocare a fost atunci când am devenit mamă, pentru că îmi era destul de greu să jonglez între rolul de mamă şi cel din Avon. Şi mă simţeam vinovată pentru că atunci când dădeam prea mult într-o parte, aveam senzaţia că neglijez cealaltă parte. Însă cu timpul am învăţat să le echilibrez, au mai crescut şi copiii, am mai avut şi ajutor şi atunci lucrurile s-au mai echilibrat”, povesteşte Roxana Popescu, care a preluat rolul de general manager al Avon România la începutul acestui an, de la Andreea Moldovan, după circa 18 ani de experienţă în cadrul companiei. Cariera ei a început ca agent de call-center în Avon, apoi a trecut în zona de training şi vânzări şi ulterior a fost head of sales în Moldova, ţările nordice şi România.

Cu aproape două decenii de activitate în cadrul aceleiaşi companii, Roxana Popescu susţine că în Avon stabilitatea este dată de cultura organizaţională. „Aici am simţit că pot să fiu eu, că pot fi autentică şi pot aduce plusvaloare. Şi parte din cultură sunt şi oamenii. Aici mi-am găsit persoane cu care am reuşit să am chimie şi cu care să fiu mai mult decât colegă, chiar prietenă. În plus, compania este foarte dinamică şi nicio zi nu seamănă cu cealaltă. Am tot timpul provocări noi. Şi pentru că eu sunt motivată de schimbări şi de provocări, mi se potriveşte perfect.”

Iar dacă ar fi să îşi rezume întregul parcurs într-un cuvânt sau într-o frază, spune că are o sintagmă pe care colegii săi din vânzări o aud des: „Să avem foc la ghete!”, ceea ce înseamnă agilitate, determinare şi motivaţia de a acţiona.

Succesul, necesar pentru a căpăta încredere în tine

Din experienţa profesională acumulată până în prezent, ea a învăţat, în primul rând, că trebuie să iei oamenii aşa cum sunt ei cu totul, nu numai partea de profesionist. „Oamenii vin la job cu toate provocările pe care le au, înclusiv în viaţa personală. Şi acest lucru e valabil şi în România, şi în Lituania, şi peste tot în lume. Este foarte important să înţelegi nevoile de comunicare ale fiecărui om, ce îl motivează, ce îi aduce bucurie la job, astfel încât, pe de o parte, să poţi să valorizezi abilităţile pe care le are, să îl pui în valoare, dar şi să îl antrenezi în zona de a participa la crearea de strategie.”

O altă zonă important, continuă ea, este felul în care tu eşti un lider pentru tine, felul în care reuşeşti să te ajustezi la o anumită cultură. „Pentru că, de pildă, un proiect pe care în România îl discutăm cu echipa şi îl implementăm într-o lună, în ţările nordice, trebuia să facem acelaşi lucrul într-un timp dublu, pentru că ritmul lor de lucru era diferit.”

Roxana Popescu crede că din greşeli înveţi lecţiile, iar succesul te ajută doar să capeţi încredere în tine. Potrivit ei, nevoia de viteză în businessul pe care îl conduce este destul de mare, şi de acolo au venit primele lecţii de învăţat, „pentru că voiam să ard nişte etape pentru a obţine rezultate, pentru a mişca anumite proiecte. Mi-am dat seama că, uneori, trebuie să existe acest echilibru între volum şi calitate, între timpul pe care îl aloci, când nu poţi să livrezi un proiect perfect şi într-un timp extrem de scurt, că ele trebuie gândite şi planificate foarte atent”.

Alte greşeli din care a învăţat au fost legate de oameni, de a avea omul potrivit la locul potrivit şi de a lua decizii atunci când o persoană are o atitudine toxică şi impactează echipa, chiar dacă deciziile sunt neplăcute.

Pe parcurs a avut însă şi o serie de mentori, de la care spune că a deprins, de asemenea, lecţii importante de leadership. „De la Răzvan Diraţian (GM Avon Filipine) am preluat partea de gândire strategică şi de planning. De la Angela Creţu (ex-CEO Avon Global) am învăţat cât de mare este diferenţa într-o societate în care femeile au un impact şi sunt independente financiar, iar de la Andreea Moldovan (managing director Avon Europe) am preluat ideea de leadership empatic, cu focus pe oameni şi pe nevoile lor.”

Despre stilul său de lucru spune că e unul relaxat, „pentru că prin relaxare mi se pare că încurajez şi motivez oamenii. O echipă va livra rezultate prin procese şi prin acţiuni cu focus pe independenţa fiecărui membru, nu prin control.”

Executiva nu crede neapărat în existenţa unui work-life balance, ci în a te dedica 100%, fie că eşti la birou sau acasă, cu familia. „Altfel, mă ajută susţinerea familiei. Soţul meu mi-a fost tot timpul un partener, umăr la umăr, în tot ce am făcut. M-a ajutat foarte mult şi cu copiii şi cu tot ce presupune o familie. Şi familia mea extinsă mă susţine foarte mult. Iar la nivel de minte şi corp, ultima pasiune pe care am decoperit-o şi mă ajută să fiu mai echilibrată este yoga.”

Frumuseţea, un mix între minte, corp şi suflet

Ca lider în domeniul frumuseţii am întrebat-o şi care ar fi definiţia sa pentru acest concept. „Frumuseţea este aşa, un mix între minte, corp, suflet şi asta încerc să-i învăţ şi pe copiii mei, că nu poţi să ai una fără cealaltă, pentru că atunci e o frumuseţe superficială. Şi cumva ce mi-aş dori pentru copiii mei şi pentru tinerii de acum ar fi să se gândească mereu la echilibrul acesta, pentru că frumuseţea nu e doar cea fizică, ci vine şi din felul în care gândeşti şi din cât de echilibrat eşti şi ce dăruieşti în jur.” Iar în ceea ce priveşte produsele de îngrijire care nu îi lipsesc niciodată din bagaj, menţionează parfumul, pentru că acesta îi influenţează starea de spirit, şi rujul roşu.

Lidera Avon România este de părere că unui lider nu trebuie să-i lipsească partea aceasta de echilibru personal pe care să-l transmită echipei, iar a doua zonă pe care se concentrează este capacitatea de a vedea în oameni potenţialul pe care ei nu-l văd. Cât despre calităţile pe care le caută la echipă, „unui angajat ar trebui să nu-i lipsească curiozitatea de a afla lucruri noi, de a înţelege businessul, nu doar aria lui, pentru că asta te dezvoltă, te învaţă să faci lucrurile într-un alt fel”. Iar pe lângă curiozitate, ea notează că ar trebui să îşi dorească să pună în practică lucrurile pe care le află, le înţelege, le vede. „Cred că greşelile vin din zona aceasta de valori. Nu-mi plac minciuna, abuzul şi nu tolerez o atitudine toxică în care nu spunem lucrurilor pe nume şi discutăm pe la colţuri.”

Unei tinere la început de carieră i-ar recomanda să fie curioasă şi să înveţe cât mai mult din experienţele profesionale pe care le are. „Apoi, pentru cei care aleg să facă parte din aceasta industrie, să se implice, să nu se limiteze doar la aria lor şi să contribuie cât mai mult în proiectele în care sunt implicaţi, să aibă iniţiativă.”

Abordare omnichannel

Potrivit Roxanei Popescu, Avon România, care în 2022 a avut o cifră de afaceri de 334 de milioane de lei şi un profit de 13,2 milioane, potrivit datelor publice disponibile, a încheiat anul trecut în topul celor mai de succes ţări de pe harta Avon International, principalele lansări ale anului trecut performând peste aşteptări, de la produse de înfrumuseţare la cele de îngrijire. Recent, jucătorul a anunţat şi lansarea modelului de franciză la nivel naţional, prin care antreprenorii care doresc să îşi dezvolte un astfel de business pot primi sprijin în alegerea locaţiei, dezvoltarea brandingului, precum şi sesiuni de training şi asistenţă în lansarea, promovarea şi administrarea afacerii, alături de accesul la procese şi metode de management performante şi automatizate. Potrivit unor informaţii trimise anterior de companie, magazinul operat în sistem franciză beneficiază de un portofoliu de produse dedicat exclusiv pentru mediul de retail, astfel încât să poată oferi clienţilor o gamă variată şi adaptată la nevoile acestui segment.

„Compania este în acest moment în plină etapă de transformare şi adaptare la ritmul rapid al consumatoarelor noastre. Ne îndreptăm rapid către un model de business omnichannel ce păstrează modelul de vânzare directă în ADN-ul companiei, însă deschidem în acelaşi timp accesul consumatorilor către oportunităţi de shopping online sau retail. Obiectivul meu este să susţin în continuare performanţa echipei din România astfel încât să accelerăm creşterea businessului în anii următori.” Astfel, pe viitor susţine că vor continua să lucreze pe trei direcţii strategice, critice pentru businessul pe care îl reprezintă. În primul rând, la consolidarea modelului de vânzare directă, „experienţă bazată pe conexiunea dintre oameni ce dă naştere unei personalizări ce nu poate fi găsită în niciun alt model de business”. Menţionează apoi accelerarea dezvoltării de noi canale prin care vor creşte accesul consumatoarelor la brand, fie că vorbim despre shopping online, opţiune deja disponibilă pe avon.ro, sau despre modelul retail. O a treia direcţie strategică este aceea de a continua să investească în vizibilitatea brandului, de la prezenţa constantă în media tradiţională până la păstrarea poziţiei de top atunci când vine vorba despre strategia de influencers marketing. „Din perspectiva lansărilor de produs şi în acest an ne extindem portofoliul cu mai multe inovaţii în tendinţe din categoriile de machiaj şi îngrijirea tenului.”   

Carte de vizită

Roxana Popescu, general manager, Avon România

1. Este absolventă a Universităţii „Dunărea de Jos”;

2. Şi-a început cariera în cadrul Avon România, în urmă cu circa 18 ani, ca sales trainer;

3. De atunci a schimbat o serie de roluri de management în România, Republica Moldova şi Lituania;

4. A preluat rolul actual la începutul acestui an, venind la cârma companiei în locul Andreei Moldovan, care a fost promovată în rolul de managing director pe Europa;

5. Cu peste 20 de ani de experienţă în vânzări, Roxana Popescu este noul general manager Avon România;

6. Una dintre cele mai noi pasiuni descoperite este yoga.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Interviu,
Roxana Popescu,
Avon România

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.