O expansiune sofisticată

Postat la 15 mai 2023 94 afişări

Femei atente la detalii, sofisticate în ceea ce priveşte ingredientele utilizate, personalităţi puternice şi independente, antreprenoare sau femei de carieră, care emană optimism, fericire şi generozitate, pasionate de decoraţiuni interioare, de aromele şi piesele de decor din casa lor – sunt câteva caracteristici care descriu cel mai bine clientele COMPANIEI Sabon. Aceste caracteristici se potrivesc mănuşă şi Cristinei Ivasuc, care conduce acest business în România, dar şi în Cehia. Cu aceste baze, ea şi-a propus să cucerească noi pieţe alături de Sabon – în acelaşi stil sofisticat de până acum.

„Nu am fost unul dintre acei copii care îşi doresc cu ardoare o profesie şi o urmează. Abia în cursul liceului a început să se contureze domeniul în care îmi doream să-mi construiesc o carieră, sistemul bancar”, îşi aminteşte Cristina Ivasuc, Country Manager al retailerului de produse de lux pentru baie şi corp al Sabon în România şi Cehia, despre felul în care se poziţiona la o carieră în copilăria sa. Zis şi făcut: a ajuns să numere o experienţă de mai bine de 10 ani în mai multe bănci din România, în care a trecut aproape prin toate activităţile desfăşurate în sistem, de la vânzări, creare de produse bancare, marketing, până la IT şi dezvoltare sisteme bancare. „Pot susţine cu tărie că această perioadă o asemuiesc unui stagiu militar, care te construieşte şi pregăteşte pentru viaţă, din punct de vedere stil, atitudine, seriozitate, implicare, perseverenţă. Odată cu încheierea acestui ciclu, am acceptat provocarea, probabil cea mai intensă ce mi-a apărut în cale, şi anume să părăsesc sistemul financiar bancar şi să mă alătur unui nou domeniu - retail, o industrie total diferită de zona bancară dar care, surprinzător, s-a completat neaşteptat de bine cu experienţa anterioară”, îşi descrie ea parcursul. Către retail s-a orientat în noiembrie 2018, devenind marketing director şi membru al boardului în cadrul unei companii din grupul Auchan, iar în ianuarie 2021 a preluat rolul de Country Manager pentru România şi Cehia al Sabon.

Care sunt responsabilităţile sale actuale? „Pe scurt, responsabilităţile sunt generice pentru poziţia pe care o ocup şi cu siguranţă sună clişeic, anume coordonarea tuturor departamentelor şi activităţilor din cadrul Sabon pentru realizarea obiectivelor setate în fiecare an. Într-un stil mai personal şi care mă caracterizează mai mult, aş putea spune că responsabilităţile mele în cadrul companiei sunt de a crea sinergii şi conexiuni între echipe, astfel încât să existe o relaţionare armonioasă generatoare de rezultate, dar şi de creare a unui mediu cald, primitor, care îmbie şi te atrage să faci parte din echipa Sabon.” 

În România, Sabon este prezent din 2004, ajungând în acest moment la un număr de 19 magazine fizice proprii brandului, la care se adaugă şi magazinul online. Pentru companie, anul care a trecut a fost de bun augur şi au reuşit să marcheze o creştere de 8% faţă de anul anterior, până la o cifră de afaceri de 8,5 milioane de euro. Numărul mediu de angajaţi s-a menţinut stabil la 83, având în vedere că nu au existat locaţii noi care să necesite extinderea echipei. În 2022, investiţiile companiei au fost canalizate către echipe şi tehnologie, focalizându-se pe capitalizarea elementelor pe care le consideră câştigătoare. „Pot aminti câteva puncte importante ce au beneficiat de atenţie şi investiţie sporită: am dezvoltat un sistem de măsurare a satisfacţiei clienţilor atât în magazinul online cât şi în cele fizice, care ne ajută să fim mai aproape de clienţi şi să tratăm eventualele nemulţumiri în timp real”, exemplifică ea. Apoi, au adus în România un nou concept de magazin Sabon, prin renovarea locaţiei existente din AFI Cotroceni, remodelare ce atrage complimente în fiecare zi. Şi nu în ultimul rând, au investit în e-commerce prin diverse sisteme şi tehnologii care îi ajută să înţeleagă mai bine comportamentul clientului şi oferă satisfacţie pe măsură.

În ceea ce priveşte priorităţile perioadei următoare, acestea sunt canalizate pe stabilizare, dar, în acelaşi timp, şi pe extindere şi dezvoltare: „Stabilizarea este mai degrabă un sistem de autoapărare în raport cu situaţia actuală pe piaţă iar extinderea este mult aşteptată, ţintim minimum două puncte de lucru noi în 2023”. Anul 2023 este unul important fiindcă marchează o nouă perioadă de dezvoltare a retailului, care se va întâmpla gradual: după cele două puncte de lucru noi anul acesta, menţin ritmul şi anul următor. „Nu vrem să ignorăm nici locaţiile existente, pentru care am pregătit câteva îmbunătăţiri menite să păstreze acel aer primitor şi unic cu care ne-am obişnuit clienţii”, adaugă Cristina Ivasuc.

În plus, şi zona de comerţ online va beneficia de o revitalizare prin schimbarea platformei existente, pentru o relaţionare magazin-client şi o experienţă mult îmbunătăţită: „Nu lăsăm mai prejos nici tehnologia pentru care am planificat implementări de software noi menite să îmbunătăţească şi experienţa colegilor mei de zi cu zi”. Şi, transformând aceste idei în valoare materială, Cristina Ivasuc previzionază o investiţie de aproximativ 700.000 de euro.  „Dacă anii precedenţi ne-au ţinut în suspans şi ne-au îndemnat să fim precauţi în tot ceea ce înseamnă investiţii pe termen lung, anul 2023 marchează un nou început pentru noi, astfel că suntem în plin proces de extindere a reţelei de magazine”, subliniază ea. În luna aprilie 2023 au deschis o locaţie nouă, în Craiova, singura de altfel de acolo. Aceasta a venit cu un nou concept Sabon, un magazin de tip pop-up care păstrează aceeaşi ospitalitate şi amprentă personală, specifice brandului: „Nu ne oprim aici, anul 2023 va mai aduce încă o nouă locaţie în jumătatea a doua a anului, iar în 2024 vom mai deschide cel puţin două magazine noi”. Ea adaugă că locaţiile finale vor viza în primul rând zonele/localităţile unde nu există un punct de lucru al Sabon, iar comenzile primite în magazinul online îi vor ghida în selectarea acelor locuri unde există deja clienţi ai Sabon.

5 întrebări pentru Cristina Ivasuc, Country Manager pentru România şi Cehia al Sabon România:

1. Cum a evoluat profilul clientului Sabon de-a lungul timpului, cât şi comportamentul său de consum?

Profilul clientului Sabon a rămas neclintit de ani buni şi ne bucură acest lucru: Sabon se adresează, în principal, doamnelor şi domnişoarelor atente la detalii, sofisticate în ceea ce priveşte ingredientele utilizate, personalităţi puternice şi independente, antreprenoare sau femei de carieră, care emană optimism, fericire şi generozitate, pasionate de decoraţiuni interioare, de aromele şi piesele de decor din casa lor. În ceea ce priveşte comportamentul de consum al clienţilor noştri, am observat o tendinţă semnificativă înclinată spre sustenabilitate, produse naturale şi ingrediente curate.

2. Care sunt cele mai căutate produse în magazinele Sabon?

Când vorbim de produsele cele mai iubite de clienţii noştri, cele care au ponderea cea mai mare în vânzările totale, amintim categoria pentru îngrijirea corpului, iar Sabon s-a diferenţiat prin promovarea unui ritual personalizat în trei paşi: curăţarea pielii cu uleiul nostru de duş hidratant, exfolierea cu legendarul scrub cu particule de sare de la Marea Moartă şi, ultimul pas, hidratarea cu o varietate de loţiuni cu texturi diferite, în funcţie de nevoile pielii. Anul 2022 a adus o surpriză frumoasă, odată cu lansarea unei noi linii pentru îngrijirea tenului certificată organic cu eticheta COSMOS, colecţie ce curprinde patru produse noi cu trandafir de Damasc, pentru un ritual de strălucire complet: cremă de faţă hidratantă, ser de faţă hrănitor, mist pentru faţă răcoritor, cu intens efect de hidratare, şi o sare pentru saună facială, produse ce au generat o dublare a acestei categorii în total vânzări şi o reacţie pozitivă în rândul clienţilor noştri. Dacă anii precedenţi ne-au ţinut în suspans prin criza sanitară care a făcut ravagii pe toate planurile, anul 2023 va fi probabil anul consecinţelor economice şi sociale ale războiului. Toate aceste elemente nu fac decât să creeze un spirit de prudenţă în rândul consumatorilor, care sunt mai atenţi când vine vorba de cheltuieli suplimentare. Ne aşteptăm ca în lunile următoare să observăm o diminuare a valorii coşului de cumpărături,  absolut normală şi prevăzută pentru această perioadă.

3. În ce constau planurile de expansiune în afara ţării - care sunt principalele pieţe ţintite şi când anticipaţi că se va realiza acest obiectiv?

Anul acesta va marca o extindere indirectă a locaţiilor Sabon, prin dezvoltarea reţelei logistice a magazinului online astfel încât să putem deservi şi pieţele din proximitatea ţării noastre, cum ar fi: Bulgaria, Ungaria, Moldova, Polonia etc.

4. Ce măsuri de sustenabilitate ia compania şi ce rezultate anticipaţi că vor aduce acestea?

Anul 2023 vine cu noutăţi în aria de sustenabilitate, demarăm proiecte noi atât prin formule şi ambalaje noi, focalizate pe reducerea cantităţilor de deşeuri, dar şi un parteneriat nou pentru construirea unui viitor sustenabil.

Impreuna cu RecicladăOR vom dezvolta un parteneriat pe mai multe direcţii:

• Creşterea gradului de conştientizare şi informare a clientului în ceea ce priveşte importanţa reciclării.

În acest sens vom realiza un proiect pilot, la nivelul oraşului Bucureşti, prin intermediul căruia vom oferi posibilitatea cumpărătorilor care folosesc produsele Sabon să le returneze în punctele special amenajate, unde vor avea parte de multe surprize ecoresponsabile.

• Sustenabilitatea nu are limite!

Vom „colora” cu flori, verdeaţă şi piese de decor/mobilier  din materiale reciclabile spaţii din centre sociale şi spitale, pentru a schimba percepţia despre lume a pacienţilor cu probleme incurabile.

Anticipăm că toate aceste măsuri vin să se alinieze cu aşteptările clienţilor noştri, nicidecum menite a fi simple campanii de marketing cu diferite obiective.

5. Care sunt provocările pe piaţa pe care activaţi şi cum v-aţi propus să le depăşiţi?

Dacă excludem situaţia economică inflaţionistă actuală, provocarea secundară este reprezentată de competiţia care devine din ce în ce mai prezentă pe piaţa din România. Pe de altă parte şi profilul consumatorului s-a schimbat, dacă acum 15-20 ani interesul pentru îngrijirea pielii era redus, acum atât doamnele cât şi domnii au devenit interesaţi de a avea o piele hidratată şi bine îngrijită. Crescând numărul de clienţi interesaţi, urmând modelul economic consacrat de cerere şi ofertă, este normal ca şi numărul brandurilor prezente pe piaţa noastră să crească direct proporţional. Sabon se focalizează pe dezvoltarea businesslui prin strategii orientate în jurul clientului, axate pe loializarea acestora atât prin calitatea produselor şi prin tipul de relaţie pe care îl creăm atât în magazine, cât şi prin suportul oferit la distanţă de echipele noastre din departamentul Relaţii cu Clienţii.  

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.