Lucia Costea: În contexte impredictibile, businessurile care reuşesc sunt cele adaptabile, nu cele mai puternice

Postat la 19 iulie 2021 179 afişări

Lucia Costea: În contexte impredictibile, businessurile care reuşesc sunt cele adaptabile, nu cele mai puternice

Cofondator & CEO Secom


Cifră de afaceri (2020) : 31,5 mil. euro Număr de angajaţi: 190


—   Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o în pandemie:

În contexte impredictibile, businessurile care reuşesc sunt cele adaptabile, nu cele mai puternice. Din fericire, Secom a fost printre companiile care au reuşit să se adapteze contextului pandemic, iar atúurile care ne-au ajutat au fost: digitalizarea, structura şi procesele clare de lucru, comunicarea constantă, transparenţa şi echipa noastră de încredere. Acestea sunt resurse valorizate în Secom încă dinaintea crizei, în care am investit constant de-a lungul anilor.  Iar dacă vorbim de lecţii, am învăţat că procesul de învăţare e unul continuu şi pentru a evolua e important să fii în permanenţă atent la context, la schimbările industriei, ale nevoilor şi comportamentelor consumatorilor, clienţilor, oamenilor din echipă. Şi am mai învăţat ceva, învăţarea nu este completă până nu ai puterea de a-ţi alege priorităţile şi de a face ca lucrurile să se întâmple. Capacitatea de a lua decizii şi de a acţiona ne-au dat acea flexibilitate, adaptabilitate, dar şi autenticitate în relaţia cu clienţii, consumatorii, cât şi cu colegii care vrem să rămână parte din ce este Secom.

—   Cea mai importantă decizie pe care am luat-o în ultimul an:

Faptul că am continuat investiţiile în proiectele strategice planificate dinaintea pandemiei, în ciuda contextului incert. În 2020 am investit peste 4,5 milioane de euro în digitalizare, dezvoltarea de noi soluţii informatice, upgradarea tool-urilor de Business Intelligence, în activităţi de marketing şi promovare a portofoliului existent, dar şi în lansarea brandului propriu de suplimente alimentare Good Routine.

—   Work from home sau de la birou?

Îmi plac oamenii şi cred că interacţiunea fizică ne ajută să ne conectăm mai bine, mai ales când e nevoie să luăm decizii importante de business, aşa încât prefer să lucrez la birou. Cred însă că modelul de lucru hibrid – cu câteva zile de remote working pe săptămână ajută la obţinerea unui echilibru mai bun între viaţa profesională şi viaţa personală. În Secom, am lucrat remote din primele zile ale pandemiei, iar în prezent oamenii din echipă au libertatea de a alege între trei variante: remote work, hibrid sau să lucreze la birou. De altfel modelul hibrid, cu 2 zile de remote work/săptămână va fi aplicabil şi după pandemie – întrucât credem mult în conceptul de agile working şi credem că oamenii se pot concentra mai bine şi sunt mai productivi atunci când lucrează în mediul preferat.

—   Cum mi-am menţinut colegii motivaţi în ultimul an:

Comunicarea deschisă şi constantă cu colegii a contribuit enorm la consolidarea echipei în această perioadă, a adus claritate oamenilor şi astfel am reuşit să le insuflăm încrederea că situaţia este bine gestionată. Un alt atú a fost cultura organizaţională a companiei, construită încă de dinainte de criză – bazată pe agilitate, colaborare şi adaptabilitate –  care ne-a asigurat confortul de a avea o echipă responsabilă, dedicată în aceste vremuri dificile. Dincolo, însă, de măsurile luate pentru a oferi claritate şi predictibilitate, un rol esenţial în motivarea echipei cred că l-a avut modul în care compania s-a adaptat la nevoile colegilor, nu invers.

—   Locul din care îmi iau energia necesară depăşirii unei crize:

Acasă, alături de familia mea, reuşesc să mă încarc cel mai bine şi să îmi găsesc resursele necesare pentru a face faţă oricărei provocări. Pandemia mi-a oferit momente preţioase de introspecţie, în care am realizat şi câtă nevoie are familia de mine şi cât de absentă sunt uneori, fiind atât de conectată la business. O lecţie personală în 2020 a fost că leadershipul trebuie manifestat şi în afara vieţii profesionale pentru a reuşi să te bucuri de micile şi marile plăceri ale acesteia şi simt că adesea uităm acest lucru.

—   Persoana care m-a inspirat cel mai mult în această perioadă:

În perioada aceasta m-au inspirat acei oameni de business care au fost nevoiţi şi au reuşit să se reinventeze pentru a putea trece cu bine peste contextul dificil. Să găseşti puterea de a reprofila o afacere sau să găseşti soluţii care să salveze un business într-o perioadă atât de provocatoare este o dovadă de rezistenţă. Admir mult astfel de persoane determinate, ancorate bine în realitate şi sunt convinsă că o astfel de atitudine le va ajuta să iasă din această experienţă mai puternice şi mai pregătite pentru orice mediu de business.

—   Putere vs. feminitate:

Puterea şi feminitatea sunt concepte complementare.  Cred cu tărie în egalitatea de şanse şi de gen, în aceleaşi oportunităţi, drepturi şi obligaţii sociale şi economice atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi. Din punctul meu de vedere,  mulţi dintre factorii care susţin succesul fiecăruia sunt învăţaţi şi nu înnăscuţi. Creştem în fiecare zi ca oameni, acceptând provocările mediului, învăţând lucruri noi, experimentăm adaptând practici pe care le observăm la cei din jurul nostru, fie că vorbim de persoane de sex feminin sau masculin. Este o convingere pe care o promovăm şi o încurajăm şi în Secom.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Roşia Montană, o pierdere de aur! O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.