Laura Ţeposu, CEO Libris: Am vrut să mă fac expert contabil, dar am rămas în librărie

Autor: Irina Apetrii Postat la 21 martie 2022 371 afişări

Laura Ţeposu este CEO şi cofondator, Libris.ro. Este absolventă a Facultăţii de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii Transilvania din Braşov, secţia Finanţe-Bănci (2000) şi a unui master în politici de contabilitate, audit şi control de gestiune. Din 2007, este membru al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România. Şi-a dat licenţa în contabilitate şi finanţe. În urmă cu 11 ani, Laura Ţeposu a pus bazele librăriei online

Libris.ro, business cu venituri de 11,3 milioane de euro în 2020 şi peste 100 de angajaţi. Laura Ţeposu a fost invitată la emisiunea Viaţa ta e un business, a canalului Aleph Business, unde a vorbit despre cât de greu a fost începutul unei librării online şi unde îşi doreşte să ajungă cu Libris.ro.

Cum a luat naştere Libris ?

Firma Libris are 30 de ani. În anul 1991 a fost fondată de unchiul şi mătuşa mea. Eu mi-am început activitatea la Libris în anul 1997, eram în primul an de facultate, lucrând iniţial ca librar. Ulterior am terminat facultatea, am vrut să mă fac expert contabil, adică sunt expert contabil, am vrut să-mi fac la un moment dat o firmă de contabilitate, dar am rămas în librărie. În anul 2009 am venit cu propunerea de a trece şi în online. Libris era iniţial era o librărie fizică din Braşov, dar în 2009 am început dezvoltarea online.

Ai fi avut şi alte oportunităţi la finalul anilor 90?

Eu am terminat Facultatea de Ştiinţe

Economice în anul 2000. Pe parcursul facultăţii am lucrat, fiind în acelaşi timp şi librar. A fost perioada mea de asimilare, de învăţat practic. Dar în anul 2000, desigur, erau foarte multe direcţii de urmat. Una din acestea era să merg în domeniul bancar. Eu am terminat finanţe bănci. Altă idee la vremea aceea era să pleci în străinătate să lucrezi pe vas. Aşa era în trend atunci. Dar eu am rămas în librărie şi în aceeaşi perioadă am încercat şi o firmă de contabilitate, dar nu pot să zic că a fost un succes.

Unde te-ai gândit tu atunci, în 2009, că vei ajunge cu Libris?

În 2009, atunci când am început cu Libris.ro, mi-am setat o ţintă undeva sus, deşi aveam foarte puţine cunoştinţe despre online. Îmi doream un spaţiu logistic foarte mare, un depozit foarte mare, să ajungem la cât mai mulţi oameni şi îmi aduc aminte şi acum că mergeam la târgurile de carte şi povesteam editorilor care sunt planurile noastre şi erau cumva sceptici legat de ce urma să se întâmple cu Libris.

Să vinzi 2 milioane de cărţi online este peste ce ţi-ai imaginat tu sau este sub?

Este sub ceea ce s-ar putea face în România, este sub ceea ce ar putea însemna piaţa de carte pentru ce se întâmplă în România, la ora actuală.

Ai avut vreodată un milion de euro datorie?

Când ai un milion de euro datorie, pot să spun că milionul ăsta este un prag mental, cel puţin pentru mine. A fost un prag mental primul milion de euro. L-am făcut acum 3 ani când am făcut depozitul şi pot să spun că a fost un prag psihologic, pentru că la vremea aceea aveam o ofertă de spaţiu gata făcut, care valora undeva la 1,2 milioane. Mi se părea o sumă foarte mare şi am refuzat. Am achiziţionat teren. După aceea am făcut un credit de 2 milioane de euro şi am ajuns la o datorie mult mai mare.

Care este cea mai bună decizie pe care ai luat-o în business?

Cea mai bună decizie pe care am luat-o în business a fost acum un an, după ce am început să vorbesc cu oameni mult mai avansaţi, oameni care au trecut prin multe şi au mai multă experienţă – şi a fost aceea de a ceda controlul. Eram foarte, foarte, implicată în business, aproape de micromanagament. A fost o barieră personală. Până la urmă am avansat mai mult, cel puţin la început am crescut organic, am crescut de la zero. Pentru mine acesta a fost momentul, când am început să discut cu oameni mai inteligenţi decât mine.

Ce are Amazon şi nu ai tu?

Noi păstrăm proporţiile. În primul rând, piaţa din România este o piaţă micuţă. Chiar mă gândeam, faptul că am pornit Libris acum 12 ani când nu aveam aceeaşi experienţă de business, felul în care mă uit acum la cifre a fost un avantaj.

Ce admiri la antreprenorii români?

Au o mare toleranţă la frustrare.

A fost vreodată vreun moment în care nu ai avut banii în cont şi plăteşti salariile sau taxele?

Da, momente au fost. Am şi venit cu banii din contul personal. În momentul în care am intrat în presă, am luat nişte credite mult mai mari decât aş fi putut duce la vremea aceea, persoană fizică, cu banii de companie.

Ai primit vreodată vreo ofertă să vinzi Libris?

Nu m-am gândit niciodată în felul ăsta. Pentru mine, businessul ăsta înseamnă mai mult decât bani. Mulţi pornesc în business şi spun că dacă vine cineva cu un milion de euro, vând, iar după, o viaţă întreagă se plimbă prin lume. Atât timp cât creşte organic, este un business sănătos şi profitabil.

Crezi că poţi să ai succes cu un alt produs sau cu alte idei decât cea iniţială?

Dacă cred în produsul respectiv, da, chiar dacă nu mă consider un vânzător bun. Cred că aş putea avea succes şi cu alt produs.

Ce citesc românii?

Eu sper să citească tot mai mult. Ce am observat noi în ultima perioadă este că s-au orientat foarte mult către cărţi de psihologie, dezvoltare personală. Beletristica a făcut un pas înapoi. Au lipsit foarte mult târgurile fizice şi contactul direct cu autorii. Şi atunci, alte categorii de cărţi au ajuns în atenţia oamenilor.

Puteţi vedea toate emisiunile pe: alephbusiness.ro/emisiune/viata-ta-e-un-business/

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Laura Ţeposu,
Libris,
librării,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.