Hotelul Marriott, de vanzare

Postat la 13 mai 2008 1557 afişări

Actionarul principal al hotelului JW Marriott din Capitala este pregatit sa vanda o parte dintre actiunile pe care le detine la hotelul bucurestean.

“Nu ne-am inteles la pret cu domnul Taher”, a explicat Christian Ebner de ce negocierile pentru un transfer de actiuni incepute de compania austriaca Strabag cu Fathi Taher, omul de afaceri care detine o participatie minoritara din hotelul JW Marriott, nu s-au finalizat. La mijlocul lui 2007, omul de afaceri Fathi Taher anunta ca se afla in discutii avansate cu actionarul majoritar al hotelului, Strabag, pentru a achizitiona 35% din actiunile hotelului, dar spunea ca exista si varianta de a-si vinde participatia catre Strabag pentru ca grupul austriac sa vanda mai departe hotelul unui fond de investitii.

Christian Ebner, purtator de cuvant al grupului Strabag, spune ca din discutiile cu Fathi Taher nu a rezultat nicio intelegere, iar austriecii sunt in continuare actionarul majoritar al hotelului. “Am vrut sa vindem procentul majoritar catre domnul Taher, dar nu l-am vandut inca. Vom vinde daca vom primi pretul corect pentru acest hotel, de care noi suntem foarte mandri”, spune Ebner.

Strabag este actionar principal al hotelului inca din faza de proiect, dat fiind ca austriecii au si avut initiativa construirii acestui hotel: in 1996, Bau Holding Strabag AG voia sa investeasca intr-un hotel de cinci stele in Bucuresti si s-a decis asupra terenului din spatele Casei Poporului, unde era o structura neterminata apartinand ONT Carpati. Dupa negocieri cu ONT, s-a stabilit ca austriecii vor detine 55% din actiunile hotelului nou construit, iar restul va intra in portofoliul ONT. In anii urmatori, ONT a vandut din actiunile sale, iar in 1998, ONT a fost privatizata, proprietari devenind cipriotii de la New Marathon, pentru circa 3,5 milioane de dolari. Cumparator al actiunilor a fost omul de afaceri Fathi Taher, care detine acum 19% din hotel. Christian Ebner isi aminteste ca Fathi Taher a devenit imediat actionar al hotelului: “Pe domnul Taher il cunosteam dinainte de a construi hotelul, el era expertul nostru local - deoarece toate companiile straine care doresc sa investeasca intr-o tara straina au nevoie de un contact local”.

Principalul motiv pentru care Strabag se gandeste acum sa renunte la hotelul a carui imagine este una dintre cele cinci ce compun prezentarea grafica a Strabag este profitul adus de Marriott Bucuresti. “Participatia la Marriott abia se vede in cifra noastra de afaceri, deoarece obtinem profit foarte mic de acolo, fiind vorba de cateva milioane de euro anual (cota de profit corespunzatoare Strabag ca actionar principal pentru 2007 a fost de 9 milioane de euro - n.red.)”, spune Ebner, subliniind ca Strabag va avea in acest an o cifra de afaceri de 30 de miliarde de euro, iar JW Marriott din Bucuresti va avea o cifra de afaceri de cel mult 50 de milioane de euro.

Oficialul Strabag nu a dorit insa sa precizeze ce inseamna “pret bun” pentru participatia majoritara din Marriott. La momentul negocierilor, hotelul fusese evaluat de Erste Bank la 130 de milioane de euro, insa evaluarile de care vorbeau cei interesati sa cumpere, in special omul de afaceri Fathi Taher, mergeau pana la 200 de milioane de euro. Conform acestor evaluari, o camera din hotelul Marriott ar valora intre 323.000 de euro si 497.000 de euro. Media acestor evaluari arata ca o camera a hotelului din Bucuresti costa dublu fata de standardul european de evaluare a unei camere de cinci stele, care este de aproximativ 200.000 de euro. Desi nu vrea sa dezvaluie valoarea pe care ei o considera corecta, Ebner spune ca hotelul este “valoros”: “Valoarea hotelului este un mix intre valoarea cladirii ca bun imobiliar si valoarea atrasa de contractul de management cu Marriott”.

Ambele elemente sunt importante in cresterea de pret a hotelului; valoarea imobiliara a cladirii a avut un salt important in ultimii doi ani, datorita cresterii pietei imobiliare. Valoarea contractului de management este cu atat mai importanta cu cat Marriott Bucuresti este singurul hotel din Europa continentala clasificat la categoria de lux a lantului hotelier, respectiv JW Marriott (in Europa mai este un singur hotel JW Marriott, in insula italiana Capri). Hotelul a trecut de la standardul Marriott la JW Marriott in 2003, la doi ani de la inaugurarea din 2000. “Nu au fost facute schimbari importante in hotel pentru acest upgrade, am extins centrul de business si am dezvoltat serviciul de valeti”, enumera Dina Litzica, directorul de comunicare al hotelului bucurestean, care au fost pasii pentru trecerea la noul standard. Insa cel mai important moment a fost aprobarea din partea lui Bill Marriott, mostenitorul imperiului Marriott si actualul CEO, care viziteaza personal toate hotelurile ce primesc particula JW. Bill Marriott a aterizat cu elicopterul pe acoperisul hotelului din Bucuresti si si-a dat avizul, refuzat multor alte proprietati, inclusiv din Europa de Vest.


Marriott Bucuresti

Strabag si Marriott

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/hotelul-marriott-de-vanzare-2631763
2631763
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.