Gabriela Stănică, Chief Information, Data Officer şi Director E-commerce, Carrefour România

Postat la 01 septembrie 2022 95 afişări

1. Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?

În primul rând, este necesară. Operăm într-o industrie foarte competitivă, în care viteza de reacţie, calitatea acestei reacţii, dar şi abilitatea de anticipare a unor comportamente de consumator şi evoluţii de piaţă au greutate. Pe scurt, nu cred că există retailer care să nu investească în zona digitală în acest moment, pentru că altfel nu ar avea viitor. Totodată, transformarea digitală trebuie să fie în strânsă legătură cu viziunea pe termen lung a organizaţiei. În acest sens, aş defini transformarea digitală ca fiind aplicarea de noi tehnologii în scopul accelerării rezultatelor de business, îndeplinirii obiectivelor strategice şi construirea unei experienţe de neuitat pentru consumator. În cazul nostru, a contribuit semnificativ la consolidarea modelului omnicanal şi la construirea unei experienţe a consumatorului cât mai fluide atât în magazine, cât şi online, chiar şi într-o perioadă dificilă.

2. Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?

Digitalizarea reprezenta deja o direcţie strategică pentru Carrefour, o componentă esenţială a modelului nostru omnicanal. Însă, într-adevăr, este clar că pandemia a accentuat procesul. Ne-am extins în mod accelerat în Bringo, incluzând un număr tot mai ridicat de magazine Carrefour şi tot mai multe formate, ajungând la o prezenţă de tip multiformat cu 93 de magazine hipermarket, supermarket şi market express, care reflectă profilul nostru fizic. În acelaşi timp, împreună cu Bringo, ne extindem şi tipul de servicii oferite prin platformă. Totodată, ne-am concentrat pe automatizarea, robotizarea şi simplificarea proceselor din magazine. Menţionez casele self-check-out (…) şi opţiunea de scan & pay din aplicaţia Carrefour, prin care clienţii scanează produsele direct de la raft şi plătesc folosind codul de bare unic generat de aplicaţie. O noutate ar fi un proiect inovator, construit în România, pe baza nevoilor Carrefour România – un robot denumit intern „Marcel”, care se deplasează între rafturile magazinului şi care le scanează automat pentru a verifica dacă preţurile de pe etichete sunt corecte, dacă rafturile sunt pline şi anticipează dacă magazinul va trebui să se realimenteze cu un anumit produs până la sfârşitul zilei sau săptămânii. Continuând în zona de inovaţie, aş menţiona: aplicaţia Carrefour, cu noi facilităţi dezvoltate în perioada pandemiei.

3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?

Dacă ar fi să aleg zona care cântăreşte cel mai mult în decizia consumatorului, aceasta ar fi experienţa sa. Mă refer la experienţa din magazin, unde consumatorul nu are răbdare să stea la coadă, să petreacă mult timp la interior, ci din contră, preferă ca procesul de cumpărături să se desfăşoare rapid şi fără obstacole, iar pentru aceasta, tehnologia poate ajuta enorm. Totodată, mă refer şi la experienţa online, unde cumpărătorul nu mai este doar un cumpărător, ci un utilizator. El nu mai trece prin filtrul critic doar informaţii privind oferta de produse sau servicii, ci şi interfaţa şi modul în care se derulează sesiunea sa de cumpărături. Având un model omnicanal, pe noi ne interesează ambele valenţe.

4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?


Experienţă: Cu o experienţă de peste 15 ani în crearea şi gestionarea de echipe IT din diferite companii, Gabriela Stănică s-a alăturat echipei Carrefour România în 2020. Din acest rol, a accelerat, alături de echipa sa, automatizarea proceselor din magazine şi back-office, fluidizând operaţiunile din magazinele din ţară, lanţul de aprovizionare şi logistică. Totodată, sub coordonarea sa, Carrefour România şi-a modernizat în 2021 infrastructura IT şi a investit în migrarea către cloud, propunându-şi ca până în 2026 să fie 100% în cloud.

Domeniile pe care se concentrează în prezent: Continuarea procesului de transformare digitală a companiei; coordonarea departamentelor IT & data; coordonarea departamentului de e-commerce; coordonarea iniţiativelor în ceea ce priveşte inovaţia.


Avem un parteneriat strategic cu Google la nivel de grup, care a debutat în 2018, în Franţa. Anul trecut ne-am modernizat infrastructura şi am investit în migrarea către cloud (incluzând refactorizarea), având obiectivul ca până în 2026 să fim 100% cloud. Un alt proiect de importanţă strategică pentru mine personal, dar şi pentru noi, la Carrefour, este zona de data & big data. Datele sunt o componenta esenţială în transformarea digitală, pentru a dezvolta noi servicii, a îmbunătăţi experienţa clienţilor şi a eficientiza serviciile operaţionale. Am ales tehnologia Google, tehnologie cu ajutorul căreia putem consolida şi procesa volume mari de date. Am ales să lucrăm distribuit, cu celelalte ţări Carrefour, utilizând un singur framework şi particularizând use case-urile în funcţie de nevoile noastre specifice. Am investit în Bringo, în evoluţia site-ului Carrefour, în programul de loialitate Act for Food, precum şi în eficientizarea sistemelor din magazine şi backoffice şi, nu în ultimul rând, în securitatea cibernetică. Continua evoluţie, adoptarea de noi tehnologii şi mindsetul îndreptat către inovaţie au fost şi vor rămâne cheie pentru viziunea noastră pe termen lung. De aceea, vom continua să ne folosim de avantajele tehnologiei pentru a face experienţa de cumpărături cât mai uşoară şi plăcută.

5. Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?

În primul rând, îmi propun să creez, împreună cu echipa mea, o experienţă memorabilă, personalizată, de cumpărături pentru consumatorul nostru, oricând, oriunde, prin orice mediu sau canal de comandă. Un mediu unde nu există o separare majoră între „physical” şi „digital retail”, ci mai degrabă un mediu conectat. Apoi, aş menţiona pilonii strategiei digitale la nivel de grup şi anume accelerarea e-commerce, ancorarea în date, digitalizarea serviciilor financiare şi transformarea operaţiunilor tradiţionale de retail. Vom implementa această viziune la nivel local şi ne vom consolida poziţia în piaţă, bazându-ne tot mai mult pe prezenţa noastră digitală ca parte a modelului omnicanal Carrefour. Nu în ultimul rând, îmi propun să accelerez automatizarea şi eficientizarea proceselor din sediul Carrefour, din magazinele din ţară, lanţul de aprovizionare şi logistică, pentru a fluidiza operaţiunile şi a veni în sprijinul colegilor.

6. Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală ?

Principala provocare în contextul actual este să recrutăm şi să reţinem colegi în domeniul IT, dar şi să le dezvoltăm talentul digital. A doua este balansarea corectă a efortului de investiţii în operaţiunile zilnice versus transformarea digitală. Iar aici mă refer la investiţii nu doar ca buget, ci şi ca timp, resurse umane şi mindset shift – întrucât şi trecerea de la „business as usual” la obiectivul pe termen lung presupune în echipă eforturi pentru testare şi învăţare. Deşi poate părea ciudat, adaug tehnologia ca ultim punct, pentru că ea este doar un facilitator al transformării digitale şi nicidecum suficientă pentru a asigura succesul acestui proces. Problema apare când organizaţiile îşi propun să implementeze obiective pe termen mediu şi lung prin migrări aplicate, pe termen scurt. În mod eronat, se consideră că sfârşitul fiecărei faze de migrare reprezintă o stare finalizată – că transformarea, deşi în sine implică o stare fluidă, va fi un produs finit timp de câteva luni sau ani de la implementarea unei soluţii digitale. Tehnologiile folosite în prezent în business avansează mult prea repede pentru a exista vreodată o tehnologie perfectă şi completă. Mai productiv ar fi să te concentrezi pe implementări singulare, să cântăreşti cum noile instrumente pot fi complementare şi cum, împreună, pot îndeplini planurile pe termen lung ale companiei. Acceptând că transformarea digitală este de fapt o migrare constantă, în continuă evoluţie, ai o şansă mai mare de a profita într-adevăr de noile soluţii şi de a crea un mediu de încredere pentru angajaţi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.