Scumpirea carburantilor, infrastructura deficitara, costurile mari de personal si presiunea pe pret din partea comerciantilor ii fac pe distribuitori sa isi regandeasca strategiile, in incercarea de a ajunge din nou profitabili.
Daca privim la cifrele raportate pentru 2007 de cele mai importante companii de distributie, se vede cu usurinta ca primul an dupa aderarea la UE nu a fost deloc usor pentru afacerile din domeniu. Cea mai mare companie de profil, Interbrands Marketing & Distribution (distribuitorul British American Tobacco si Procter & Gamble, printre altele) a terminat anul trecut cu o scadere a profitului de nu mai putin de 148%, desi cifra de afaceri a crescut cu 40%, la 1,07 miliarde de euro. Astfel de cifre semnaleaza ca distribuitorii din Romania traverseaza o perioada dificila, in care cresterea costurilor si presiunea din partea lanturilor de retail devenite din ce in ce mai puternice au limitat drastic posibilitatile de castig.
Anul trecut, profiturile - atunci cand au existat - au fost in general sub un milion de euro, la cifre de afaceri de zeci sau sute de milioane de euro. Pana la un punct, profiturile mici sunt explicabile prin profilul activitatii de distributie, explica Dragos Gheorghe, directorul de operatiuni al Top Brands Distribution; nu se poate compara rata profitului in distributie cu cea din alte afaceri “la moda”, cum le numeste el (imobiliare, constructii), insa in timp aceasta se poate dovedi mai stabila si chiar superioara fata de ce se intampla in alte industrii.
Dincolo de aceste explicatii exista insa si altele, mult mai conjuncturale. Costurile au crescut cu 30-35%, in special in ceea ce priveste transportul, afirma Narcis Mihai, directorul general al Lekkerland Convenience, companie care asigura distributia pentru magazine de tip “convenience” - magazine din benzinarii, chioscuri sau de proximitate. Dincolo de pretul crescand al carburantilor, infrastructura si traficul sunt probleme si mai acute. “Eu, unul, as prefera sa fie pretul la carburant mai mare, dar sa avem autostrazi bune si un trafic fluid”, spune Mihai, explicand cum un camion care pleaca din depozitul de pe Bucuresti-Pitesti ajunge in Baneasa in cinci ore, iar pana in nordul tarii face chiar doua zile. In aceasta situatie, reducerea costurilor de transport reprezinta unul din principalele obiective ale distribuitorilor, care recurg la reconfigurarea repetata a rutelor. George Stefanescu, director general al Whiteland Sales & Marketing, companie de distributie la temperatura controlata, spune ca echipa pe care o conduce reanalizeaza strategia cel putin o data la sase luni, insa reducerile de cost nu sunt asa cum si-ar dori.
Un alt factor care a scazut marja de profit a fost cresterea cheltuielilor de personal, mai ales ca in acest domeniu, mai mult decat in altele, fluctuatia angajatilor este foarte mare. Conditiile oferite de angajatori fiind similare, oamenii se muta cu usurinta de la un distribuitor la altul, iar presiunea pe salariu creste si ea. Cu toate acestea, distribuitorii nu se gandesc la reduceri de personal, dimpotriva. “Nu intra in discutie sa reducem personalul atat timp cat afacerea creste. Mai mult, incercam sa gasim alte oportunitati de business, ceea ce ne sporeste nevoia de personal, dar si posibilitatea de a ridica totodata salariile”, sustine Narcis Mihai de la Lekkerland. Cei de la Whiteland au incercat sa creasca salariile inaintea pietei: “In februarie am crescut salariile un pic mai mult decat se asteptau oamenii. Dar asta s-a intamplat anul acesta, cu siguranta ca nu se va mai intampla la fel la anul”, explica Stefanescu.
Dincolo de aceste probleme, si distribuitorii, la fel ca majoritatea companiilor, au fost si sunt afectati de fluctuatia cursului valutar, dar si de dobanzile practicate de banci, completeaza Dragos Gheorghe de la Top Brands. Pentru Lekkerland, spre exemplu, instabilitatea cursului a dus la pierderi semnificative, dupa spusele directorului general, care spera la o stabilizare la 3,4-3,5 de lei pentru un euro, pentru a putea sa axeze strategia pe importul brandurilor private produse de compania-mama in Germania.
Data fiind situatia, ce arme au la dispozitie distribuitorii? Reprezentantul Top Brands vorbeste de dezvoltarea infrastructurii informatice, de automatizarea fluxurilor sau de construirea unor centre logistice aflate in apropierea zonelor de distributie. Interbrands, spre exemplu, a optat pentru inchiderea unor depozite si o mai buna organizare a spatiilor folosite pentru depozitarea marfurilor, pentru a compensa cresterea chiriilor, declara recent directorul Rand Sherif pentru Ziarul Financiar, care estima pentru 2008 o crestere cu 30% a costurilor la carburanti fata de anul precedent.
George Stefanescu de la Whiteland crede ca solutia cea mai viabila o reprezinta orientarea spre servicii. Compania s-a separat in Whiteland Sales and Marketing, cuprinzand partea de distributie, vanzare si marketing si Whiteland Logistics, care se ocupa de depozitare si de transport, pentru ca de la anul sa existe si o a treia componenta, specializata pe servicii de mercantizare (tehnici de merchandising). “Pentru Whiteland Logistics, noi suntem principalul client, dar nu singurul. Ei au si clientii lor proprii, care nu au legatura cu ai nostri. Au fost momente in care Whiteland Logistics a oferit servicii logistice chiar si pentru competitori ai nostri”, spune Stefanescu. La aceeasi directie se refera si directorul Lekkerland: “Vrem sa dezvoltam mai mult serviciile, in special cele de marketing, adica sa ne ocupam de produs pana la raft, pana la consumator”.