Cum a reuşit un tânăr român să dea naştere unei nişe tot mai la modă în ţara noastră după ce a renunţat la job-ul din multinaţională şi a pornit propriul business

Autor: Andra Stroe Postat la 04 iunie 2021 9928 afişări

Aflat la prima experienţă antreprenorială, Cristian Tudor, fondatorul unui business care la origine creşte şi comercializează microplante, a trecut anul trecut, odată cu apariţia pandemiei, prin prima criză economică din rolul de antreprenor. Şi, cu toate că afacerea sa se baza aproape exclusiv pe HoReCa, unul dintre cele mai afectate domenii, el a reuşit să schimbe direcţia la timp şi să înveţe o lecţie care speră să îl pună din nou pe linia de plutire.

Anul 2020 a adus o scadere drastică pentru noi. Pe grupul de firme Microgreens am înregistrat o cifră de afaceri cu 25% mai mică decât anul 2019, cu un total de aproximativ 3,1 milioane de lei, faţă de 4,2 milioane de lei”, descrie Cristian Tudor panta descendentă pe care afacerea a intrat ca urmare a apariţiei pandemiei de COVID-19. La începutul anului 2020, înainte de apariţia crizei sanitare, ponderea de vânzări HoReCa versus retail era, în cazul Microgreens, de 95%, respectiv 5%.

„La inceputul anului 2020 eram prezenţi în aproximativ 1.200 de restaurante din România şi în Selgros şi Metro. Între timp, numărul de clienţi din HoReCa a scăzut dramatic, dar ni s-a mărit prezenţa în retail, intrând în lanţuri precum Mega Image, Carrefour, Auchan, Cora şi Kaufland cu produse nou introduse în portofoliu, din categoria salatelor de tip baby şi a plantelor aromatice clasice.” De la 1.200 de restaurante, numărul de parteneriate s-a restrâns acum la sub 400, iar ponderea s-a schimbat la 85% HoReCa şi 15% retail. În cazul Auchan şi Carrefour produsele companiei sunt comercializate în întreaga reţea, în vreme ce în celelalte, doar în câteva magazine din Bucureşti, fiind introduse într-o perioadă de testare, de 4-6 luni. Planurile antreprenorului sunt ca în curând să acopere însă toate unităţile respectivilor parteneri.

Pentru anul acesta el targetează o investiţie privată de tip equity cu ajutorul căreia speră să obţină o creştere de cel puţin 35% extra faţă de 2019. „Cu această investiţie ne dorim să extindem reţeaua de microsere şi să mărim capacitatea de producţie în unul sau mai multe centre de creştere pe verticală, în spaţiu indoor, cât mai aproape de consumator. Scopul principal este să creştem vânzările către zona de retail, pentru a putea echilibra puţin riscul încă mare din industria HoReCa.”


Cristian Tudor

⇒ Este absolvent al Facultăţii de Horticultură din Bucureşti şi al unui master în acelaşi domeniu;

⇒ În 2013, după absolvire, a început primul job în agricultură, într-o multinaţională producătoare de material săditor, seminţe şi răsaduri, pentru piaţa legumicultorilor profesionişti din România;

⇒ Un an mai târziu a renunţat la job şi a fondat Microgreens, un business cu microplante, cu prezenţă în HoReCa şi retail, cu o investiţie de 30.000 de euro, fonduri obţinute printr-un credit de nevoi personale.


În ultimii doi ani, Cristian Tudor spune că cel mai important pas făcut de Microgreens este pivotarea făcută din zona de agricultură convenţională către agritech şi producţie axată pe folosirea tehnologiei de creştere hidroponică indoor, pe verticală. „Făcând acest switch de direcţii, am intrat într-o piaţă care nu mai cuprinde doar microplantele, unde aveam să simţim o plafonare în scurt timp. În acest moment focusul nostru este către tipologia de business sub forma farming as a service.”

Planurile sale pe termen scurt şi mediu sunt orientate, aşadar, în direcţia vertical farming, cu target pe dezvoltarea de produse noi pentru consumatorii casnici, mergând pe urma trendurilor globale de consum. „Anul acesta am investit aproximativ 150.000 de euro în modernizarea unei sere actuale, din localitatea Gorgota, pe care am convertit-o dintr-o seră clasică într-un verticală, la acest moment – cea mai mare din sud-estul Europei.”

În ceea ce priveşte comportamentul consumatorilor, antreprenorul susţine că cele mai importante aspecte sunt în strânsă legătură cu două trenduri foarte importante şi pentru Microgreens: convenience şi functional food. „Acestea sunt strâns legate de nevoia consumatorului de a avea acces tot mai mult la o hrană sănătoasă, bogată nutriţional, cu o trasabilitate scurtă şi foarte transparentă şi cu cât mai multe bife în zona de siguranţă alimentară.”

Despre provocările aduse de pandemie, Cristian Tudor spune că a învăţat foarte multe, dar cel mai important aspect este legat de riscul de a se focusa şi de a fi prezent cu o pondere foarte mare într-o singură industrie, în cazul de faţă şi cea mai nefericită – HoReCa. „Un alt aspect foarte important: cash is king (banul este rege – n. red.) în vreme de criză. Noi am investit în toţi anii tot ce am produs şi nu am avut rezerve deloc, motiv pentru care pandemia şi lockdownul ne-au prins pe picior greşit, fără prea multe rezerve în conturi.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.