Cum a reuşit o antreprenoare să transforme pasiunea moştenită de la bunica croitoreasă într-o afacere de 3 milioane de euro

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 01 septembrie 2025 134 afişări

Silvia Melcescu a pornit de la câteva veste şi şepci vândute prin consignaţie şi a ajuns să construiască, pas cu pas, un business de aproape 3 milioane de euro. A renunţat la mediul corporatist pentru a-şi urma pasiunea moştenită de la bunica sa, croitoreasă, şi a creat SIVA UNIFORMS, un brand care combină atenţia pentru detalii cu o strategie de creştere atent calculată.

 

Silvia Melcescu şi-a început a început cu veste şi şepci vândute prin consignaţie, folosindu-se de abilităţile dobândite anterior în vânzări pentru a construi, treptat, un business în confecţii textile. După ce a părăsit mediul corporatist, a fondat Siva Uniforms, motivată de dorinţa de a lua singură decizii şi de a lucra într-un domeniu care îi place. „Această dragoste pentru frumuseţea de a crea haine a fost influenţată şi transmisă de bunica mea, care a fost croitoreasă”, povesteşte ea.

În prezent, compania se apropie de o cifră de afaceri de 3 milioane de euro, cu perspectiva de a atinge 4 milioane. „Am construit afacerea pas cu pas, cu răbdare şi consecvenţă. Nu am urmărit o creştere forţată, ci una sustenabilă, cu baze solide”, explică Silvia Melcescu.

În cei 13 ani de activitate, compania a trecut prin momente dificile, precum suspendarea legii pentru unităţi protejate în 2017 şi începutul pandemiei. „Cu răbdare şi curaj, respiri adânc, îţi aduni forţele şi continui drumul, înfruntând fiecare etapă cu tot ce vine”, spune fondatoarea. Piaţa uniformelor personalizate din România are un potenţial în creştere, iar Silvia Melcescu observă tot mai mult interes din partea companiilor din retail, curierat, construcţii, HoReCa şi învăţământ. „Domenii precum retail, curierat, construcţii, HoReCa, învăţământ au arătat deschidere către îmbunătăţirea imaginii angajaţilor”, spune fondatoarea Siva Uniforms. O uniformă „corectă” – cea care respectă cerinţele postului – devine valoroasă atunci când reuşeşte să îmbine funcţionalitatea cu confortul şi să transmită identitatea brandului.

Companiile caută materiale de calitate, uşor de întreţinut, care să transmită profesionalism. „Atunci când o persoană primeşte o uniformă modernă, confortabilă, aceasta dezvoltă o atitudine pozitivă. Această atitudine influenţează atât percepţia asupra companiei, cât şi experienţa clientului”, spune antreprenoarea. Compania a investit constant în modernizarea proceselor, achiziţionând utilaje automate pentru croit şi pregătind extinderea în zona de personalizare. „Anul acesta dorim să extindem capacităţile în zona de personalizare, prin achiziţionarea unei imprimante DTF”, explică Silvia Melcescu. În paralel, un segment nou – uniformele şcolare – prinde contur, cu proiecte derulate în mai multe regiuni ale ţării. „Este o zonă pe care o abordăm cu deosebită plăcere şi responsabilitate, conştienţi fiind de importanţa acestora în crearea unui mediu educaţional unitar şi profesionist.” Creşterea afacerii a adus şi extinderea echipei – în 2025, numărul angajaţilor a crescut cu peste 30%, în special în producţie, vânzări şi marketing. Fabrica, aflată în cartierul bucureştean Berceni, are aproximativ 80 de angajaţi. „Căutăm persoane cu experienţă, cu dorinţă de dezvoltare profesională, care să se integreze într-o echipă unită şi energică.” Siva Uniforms are statut de Unitate Protejată Autorizată, ceea ce înseamnă angajarea persoanelor cu dizabilităţi şi posibilitatea pentru clienţi de a deduce costul achiziţiei din impozitul datorat. „Acest avantaj este şi misiunea noastră – de a construi un mediu în care toţi oamenii, indiferent de originea sau condiţia lor, să poată creşte profesional şi personal”, subliniază Silvia. Companiile răspund pozitiv acestei formule, mai ales când înţeleg impactul social direct: „Sunt adesea impresionaţi de implicarea pe care o manifestăm în relaţia cu această categorie de angajaţi”.  

Creşterea afacerii a adus şi extinderea echipei – în 2025, numărul angajaţilor a crescut cu peste 30%, în special în producţie, vânzări şi marketing. Fabrica, aflată în cartierul bucureştean Berceni, are aproximativ 80 de angajaţi.


Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Silvia Melcescu, fondatoare, Siva Uniforms

1. Industria confecţiilor e dominată de produse venite din Asia, în special din China. Cum vă poziţionaţi faţă de acest context global şi cum reuşiţi să convingeţi clienţii să aleagă un produs românesc, poate mai scump, dar local?

Este adevărat că piaţa confecţiilor este inundată de produse din Asia, în special din China. Totuşi, noi nu ne considerăm în competiţie directă cu aceste produse de masă, ci ne poziţionăm diferit, oferind valoare adăugată prin design personalizat şi calitate superioară. Investiţia într-un produs local reprezintă o alegere strategică pe termen lung – produsele se fac conform cerinţelor clienţilor, pe categorii de material, culori şi dimensiuni. Noi producem şi cantităţi mici, şi mari – din China nu poţi comanda puţin.

2. Care a fost cea mai grea lecţie învăţată în aceşti 13 ani de antreprenoriat?

Au fost mai multe lecţii pe care le-am învăţat, dar cea mai importantă cred că e legată de încrederea în tine însuţi, de curajul de a merge înainte şi când îţi este greu. Dacă faci tot ce îţi stă în putere, dacă ai grijă de echipa ta, de oamenii tăi, cu siguranţă putem să reuşim împreună. Şi am reuşit, în cei 13 ani, să creştem şi să ajungem unde suntem azi.

3. Ce urmează pentru Siva Uniforms în următorii ani? Aveţi în plan noi linii de producţie, investiţii în digitalizare sau extinderea portofoliului de clienţi?

Ca orice antreprenor, mi-am propus o dezvoltare pe mai multe direcţii: extinderea portofoliului de clienţi, digitalizare şi dezvoltarea liniei de producţie.

Privesc spre viitor cu încredere în forţele mele şi în oamenii pe care îi am alături în cadrul firmei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.