2011 in comert: un an mai bun, cel putin ca investitii

Autor: Ioana Mihai Postat la 14 iunie 2011 47 afişări

O artimetica simpla arata ca, desi piata de retail a scazut anul trecut cu circa 10%, previziunile de crestere sunt optimiste. Pana in 2020, retailul ar urma sa creasca pana la 26 de miliarde de euro, adica un plus de aproape doua treimi fata de nivelul actual. Asa ca retelele planuiesc sa deschida anul acesta in jur de 150 de magazine, mai multe decat anul trecut.

Apetitul cel mai crescut pentru investitii in comertul cu bunuri de larg consum se concentreaza, in continuare, pe Capitala. Pentru multe industrii, cei peste doua milioane de locuitori ai Bucurestiului genereaza peste doua treimi din profituri. Portofelele mai groase sunt cel mai bun argument pentru un buget de investitii. In jur de 100.000 mp, cam cat 20 de terenuri de fotbal, sunt suprafetele comerciale care si-ar mai gasi, in Bucuresti, clienti, conform unui studiu realizat de firma de consultanta in management Contrast Management Consulting (CMC). Firma, infiintata in Austria in 1995, a intrat pe piata locala in urma cu sase ani, iar in 2009 a realizat o cifra de afaceri de circa 4 milioane de euro si un profit de 0,5 milioane de euro.

Alte tinte atractive pentru investitiile in retailul alimentar sunt, conform unui studiu realizat de CMC, judetele Dolj (35.000 mp), Prahova (32.000 mp), Dambovita (30.000 mp) si Valcea (30.000 mp).

Ploaia de investitii din comert din anii anteriori crizei nu aveau darul sa surprinda prea mult, Romania avand multe zone neatinse de formatele moderne de comert. Judete intregi, cum ar fi Neamt sau Botosani, nu au nici macar in prezent un hipermarket. Cu toate acestea, operatorii din domeniu nu apasa nici acum pedala franei la capitolul extinderii, cand nu numai ca nu se mai intregistreaza, ca altadata, cresteri ale consumului, dar nici macar nu s-a oprit declinul. In prima parte a anului, cele mai multe piete au suferit contractii, chiar daca la niveluri mai mici decat anul trecut. In aceste conditii, fara o vedere de ansamblu a pietei si previziunile de crestere a consumului, planurile comerciantilor ar putea parea hazardate. Peste o jumatate de miliard de euro sunt bugetele de investitii pe care, conform calculelor BUSINESS Magazin, retelele de comert le dedica in acest an deschiderii de noi magazine. Si asta in ciuda faptului ca precautia cumparatorilor si-a pus clar amprenta asupra vanzarilor din magazine. Anul trecut valoarea vanzarilor de bunuri de larg consum s-a plasat la 16 miliarde de euro, fata de 17 miliarde in 2009, conform unui studiu realizat de CMC. Comparat cu nivelul maxim, atins in 2008 (21 de miliarde de euro), scaderea este si mai abrupta, de aproape un sfert (23,8%).

Cu toate acestea, in ultimii ani, pe fondul reducerii cheltuielilor, cel mai aprig au suferit micii comercianti independenti, multi dintre ei fiind nevoiti sa-si inchida pravaliile. Retelele de sub umbrela retailerilor internationali in schimb, avand sprijinul companiilor mama, si-au continuat extinderea. Asa se face ca anul trecut felia adjudecata de comertul modern a ajuns egala cu cea a vanzarilor din magazinele traditionale, in conditiile in care in 2005 retelele moderne aveau o cota de piata putin peste 20%.

"In ultimul deceniu piata locala de retail a crescut cu 123%, fiind de departe cea mai activa din regiune", declara Adrian Comaneci, senior project manager in cadrul CMC. In perioada 2000-2010 Romania a avut cea mai mare rata de crestere a pietei de retail (circa 8,5% anual) din Europa Centrala si de Est, alte piete din regiune avand ritmuri mai scazute: 54% in Polonia si Cehia, 26% in Ungaria. In opinia lui Comaneci, si in urmatorii zece ani piata de profil din Romania va continua sa mentina un ritm de crestere sustinut, ramanand in continuare cea mai dinamica din regiune. "Potential de crestere inca exista", adauga Comaneci. Conform previziunilor din studiu, pana in 2020, piata romaneasca de retail va creste cu 62%, mai mult decat in alte piete, fie ca sunt Polonia (57%), Republica Ceha (48%), Ungaria (46%), Germania (17%) sau Austria (15%).

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
companii,
investitii,
previziuni
/analize/comert/2011-in-comert-un-an-mai-bun-cel-putin-ca-investitii-8337984
8337984
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.