Cine este românul care a condus unele dintre cele mai mari companii din ţara noastră, cu afaceri de miliarde şi care este noua companie pe care a preluat-o şi în ce vrea să o transforme pe aceasta

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 10 februarie 2024 21270 afişări

Cu o carieră de aproape trei decenii în corporaţii din diverse domenii, dintre care mai bine de 20 de ani a condus afacerile Stihl în România, Ioan Mezei a preluat la începutul anului trecut mandatul de general manager al Villager România, importator de unelte şi motounelte destinate gospodăriilor şi agricultorilor. Firma pe care o conduce acum, pentru care vizează o creştere de cel puţin 50% pentru anul în curs faţă de rulajele din 2023, urmăreşte atent schimbările intervenite în rândul populaţiei din mediul rural, dar şi modificările din tiparul de consum la nivelul întregii ţări.

Iarba tot creşte, fie criză, pandemie sau nu. Dar acum clienţii evaluează cu mare grijă achiziţiile care nu sunt neapărat necesare, fiind mai preocupaţi de economisire decât în trecut”, este o replică intervenită în cursul discuţiei cu Ioan Mezei, general manager al Villager România de mai bine de un an. Anterior, a condus timp de aproape 22 de ani afacerea Stihl pe piaţa românească, iar din 1999 a ales să se dedice unui proiect personal de investiţii, despre care spune că rămâne valid, în schimb conjunctura s-a schimbat, date fiind pandemia, războiul şi efectele produse asupra pieţelor.

Pentru moment a decis să pună pe pauză proiectul personal. La un moment dat, povesteşte el, a primit un telefon surprinzător, direct de la Villager. Ulterior a aflat că a primit recomandarea din partea unui distribuitor cu care lucrase pe vremea când conducea Stihl; firma colaborează şi cu Villager. „Mi s-a părut un proiect interesant şi de la începutul lui 2023 a început colaborarea cu firma.

În plus, în cariera mea, acum nişte ani, am fost implicat în start-upuri. Villager este acum un start-up pe piaţa românească, chiar dacă au intrat pe piaţă în 2019, pentru că au prins perioada de pandemie, un context dificil pentru construirea firmelor”, povesteşte executivul. Stategia pe care o vizează este de a construi şi consolida reţeaua de distribuţie, de creştere a notorietăţii mărcilor şi a volumelor vândute de fiecare distribuitor.

Echipa are şapte oameni, cu un volum de afaceri de 2 milioane de euro în 2023, în creştere faţă de anii anteriori. „Pentru 2024, ţinta este un avans de două cifre, dacă nu chiar de trei cifre, pentru că s-a schimbat contextul pieţei”, afirmă Mezei. Tot el explică faptul că pandemia a declanşat situaţii care au avut ca efect lipsa produselor pe piaţă. Criza transportului din Asia, pe de o parte a avut impact asupra costurilor de transport, care au crescut, pe de altă parte a determinat întârzieri în livrări, timpii de producţie au fost afectaţi.

Ca urmare, în perioada 2021 - 2022, mulţi distribuitori, „de teama de a nu rămâne fără produse, cumpărau haotic orice găseau de oriunde găseau. Deoarece cei mai mulţi importatori aveau stocuri mici sau deloc. Astfel, comportamentul de achiziţie nu s-a bazat pe întărirea parteneriatelor pe termen mediu şi lung, ci erau decizii pe termen scurt”, declară reprezentantul Villager. Acest lucru a provocat instabilitate la nivelul reţelelor de distribuţie din domeniu şi a afectat pe toţi jucătorii de pe piaţă, fiind în acest moment în jur de zece firme de profil. „Asistăm la o competiţie destul de intensă, în care un rol important îl joacă preţurile.

În urmă cu 10-15 ani vedeam acest lucru pe pieţele poloneză şi maghiară, acum a intrat şi România în acest club şi principalul motiv este nivelul de investiţii”, punctează Mezei. Piaţa locală avea în trecut un număr mai mic de investitori, dar a recuperat şi a devenit interesantă deopotrivă pentru domeniu, dar şi la nivelul întregii economii. Intensitatea traficului a crescut foarte mult, ceea ce reflectă o activitate economică mai susţinută, venituri mai ridicate ale cetăţenilor. „Percepţia mea este că România a făcut paşi foarte respectabili din perspectivă economică. Cu toate lipsurile sau potenţialul nevalorificat. Diversele conduceri au suferit şi suferă de lipsă de pragmatism”, este de părere Ioan Mezei.

Villager este o firmă deţinută de grupul Agromarket din Serbia, care a moştenit nişte companii din perioada 1990, iar apoi s-a dezvoltat. Grupul reuneşte 17 companii cu peste 1.700 de angajaţi în zona Balcanilor. Produc şi vând îngrăşăminte, pesticide, seminţe, fiind una dintre cele mai mari companii din Serbia, cu afaceri de 350 de milioane de euro. „Având în vedere dezvoltarea reţelei de distribuţie pe care au avut-o în spaţiul lor de interes, la un moment dat au văzut o cerere din partea clienţilor – fermieri, mai mici, mai mari – pentru unelte şi diverse produse asociate, necesare activităţii în agricultură. Şi au decis să creeze brandul Villager, în 2005”, povesteşte Ioan Mezei.

Practic aceste produse au fost adăugate în reţeaua de distribuţie existentă produselor principale pe care compania le comercializează. Ulterior, adaugă reprezentantul Villager în România, „s-a clarificat o asipraţie de dezvoltare regională, iar ţările din jur au fost în mod natural spaţiu de dezvoltare, iar România este o piaţă promiţătoare, clar mai mare ca potenţial decât multe din pieţele din Balcani”.


„Costul vieţii creşte, incertitudinea viitorului creşte, iar un reflex normal pentru consumatori este să economisească mai mult şi să amâne achiziţiile poate nenecesare imediat. Nu doar piaţa noastră este afectată.”

Ioan Mezei, general manager, Villager România


Portofoliul în România reuneşte o gamă completă de produse dedicate întreţinerii grădinii, forestiere, multe produse destinate utilizării în gospodăria de la ţară sau urbană – hidrofoare, compresoare, mici unelte de mână, de sudură, prelucrarea lemnului, maşini de găurit, o gamă de produse cu baterii, consumabile, echipamente de protecţie etc. Cu titlul de exemplu, sunt peste 200 de tipuri de produse în gama de utilaje.

Portofoliul din România reuneşte doar produse Villager, alte divizii ale grupului nefiind momentan pe piaţa locală. Modelul de distribuţie este similar cu alţi competitori – reţea de distribuţie, cu parteneri. Iar Ioan Mezei spune că reţeaua de parteneri reuneşte circa 150 de distribuitori de diferite dimensiuni, iar aspiraţia şi obiectivele sunt să dezvolte şi vânzarea medie a fiecărui partener, dar şi la nivelul reţelei, până la un nivel natural care poate fi aşteptat pe piaţa românească.

În ce priveşte rezultatele financiare, executivul vizează o creştere a cifrei de afaceri de minimum 50% pentru 2024. „Mă aştept ca în cinci ani să ajungem la un nivel plasat între 7 şi 10 milioane de euro. Depinde destul de mult şi de prezenţa în canalele de distribuţie – dorim să începem colaborarea cu reţelele de tip do-it-yourself. Dar conjunctura nu este favorabilă, în sensul că tendinţa pe piaţă, la nivelul importatorilor şi la nivelul distribuitorilor, este de reducere de stocuri. Şi e şi un reflex provocat de crizele de pe piaţă. De curând am decis să începem colaborarea cu un astfel de partener şi cred că prezenţa va avea impact”, adaugă Ioan Mezei.

Din punctul său de vedere, firma pe care o conduce are o prezenţă în mediul online peste media pieţei, prin site-ul propriu, prin campanii pe Facebook. În prima jumătate a anului trecut Villager a derulat o campanie de promovare TV, fiind printre puţinele companii de profil care abordează această strategie. Campania a inclus spoturi pe 16 canale, pentru că „pentru cei care au interes în astfel de produse, e mai simplu să vadă reclame”.

Pe de altă parte, o opţiune luată în considerare este dezvoltarea unui showroom propriu. „Având în vedere lărgimea noastră de gamă ar fi practic imposibil să prezentăm toate produsele. Showroomul de la firma mamă este cel mai reprezentativ, dar nici acolo nu pot fi prezentate toate produsele, astfel încât o idee mai bună mi se pare un showroom virtual”, punctează executivul. Un pas important va fi făcut cât de curând prin deschiderea unui magazin propriu, pentru a prezenta fizic produsele. Dar oricum produsele sunt prezente în reţeaua de parteneri, care reuneşte 150 de magazine, ceea ce dă posibilitatea ca în orice areal geografic produsele să poată fi văzute efectiv.

Reprezentantul Villager în România povesteşte că investiţiile pe piaţa locală îmbracă două forme. Pe de o parte este vorba de susţinerea acordată reţelei de distribuţie prin creditele spre parteneri - credit comercial, cu un discount suplimentar pentru plată rapidă. Unii parteneri preferă să aibă disponibil un termen de 2-3 luni pentru plată. O altă formă de investiţie relevantă este nivelul stocurilor - „pentru a acorda un serviciu cât mai bun partenerilor şi implicit cumpărătorilor, este de dorit să ai în ţară un stoc cât mai larg, pentru a răspunde rapid cererilor. O comandă din ziua curentă trebuie să plece din depozit a doua zi. În plan personal am constatat că dacă nu sunt nerăbdător am şansa de a cumpăra mai ieftin”, adaugă Ioan Mezei.

Percepţia sa despre economia românească este că la nivel macro arată bine. „Dar macroeconomic vedem mediile, iar când ne referim la consumator nu mai sunt la fel de optimist. Costul vieţii creşte, incertitudinea viitorului creşte, iar un reflex normal pentru consumatori este să economisească mai mult şi să amâne achiziţiile poate nenecesare imediat. Nu doar piaţa noastră este afectată”, afirmă reprezentantul Villager.

Pe de altă parte, în zona rurală populaţia îmbătrâneşte şi o şansă este de a folosi tehnologia, fiind mai greu acum să găseşti ajutor în gospodărie. „De curând, am lansat o gamă de scutere şi biciclete cu baterii, pentru că vedem că în zona rurală aceste mijloace de deplasare vor înlocui mijloacele clasice – biciclete sau căruţe. De asemenea, vor ajuta în gospodărie de a muta cantităţi mai mari şi mai grele. Sunt cerute tot mai mult din pricina condiţiilor obiective din zona rurală. Cred că s-au făcut paşi mari în dezvoltarea zonei rurale, chiar dacă în zona de infrastructură sunt departe de aspiraţii”, conchide Ioan Mezei.  

CARTE DE VIZITĂ

Absolvent al Facultăţii de Electronică şi Telecomunicaţii din cadrul Institutului politehnic Traian Vuia din Timişoara, Ioan Mezei a urmat în perioada 2001-2003 cursurile EMBA din cadrul Asebusss Bucureşti.

2023 – prezent

general manager, Villager România

1999 – 2021

general manager, Stihl România

1998 – 1999

sales director, Orange România

1997 – 1998

sales manager, Coca-Cola HBC Russia

1993 – 1996

sales manager, Coca-Cola HBC Bihor

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
Stihl,
Ioan Mezei

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.