Cum se vede 2026 prin ochii antreprenorilor şi executivilor din HoReCa: Va fi un an cu multe turbulenţe şi provocări, dar dezvoltarea trebuie să continue. „Se va vedea rezilienţa antreprenorilor români. Am trecut prin crize mai grele şi am rămas în picioare“

Autor: Cristina Roşca Postat la 17 noiembrie 2025 53 afişări

În industria ospitalităţii din Ro­mânia, primele semne de „obo­seală“ au apărut în 2025, mai în­tâi în oraşele secundare şi ter­ţi­are ale ţării, acolo unde oame­nii au mai puţini bani şi sunt mai atenţi la modul în care îi cheltuiesc. Treptat însă, a fost vizibilă o „contagiune“, iar asta mai ales începând din vară, când incertitudinea – iniţial – iar apoi măsurile fiscale anun­ţate de guvern şi-au spus cuvântul.

Cum se vede 2026 prin ochii antreprenorilor şi executivilor din HoReCa: Va fi un an cu multe turbulenţe şi provocări, dar dezvoltarea trebuie să continue. „Se va vedea rezilienţa antreprenorilor români. Am trecut prin crize mai grele şi am rămas în picioare“

♦ În cafenelele şi restaurantele din România deja se simte o schimbare a comportamentului de consum. Oamenii vin mai rar şi cumpără mai puţin, situaţia economică determinându-i să fie mai prudenţi în abordare  Involuţia e justificată şi de faptul că preţurile au crescut accelerat în HoReCa după pandemie, în unele cazuri fiinnd chiar vorba de dublări.

În industria ospitalităţii din Ro­mânia, primele semne de „obo­seală“ au apărut în 2025, mai în­tâi în oraşele secundare şi ter­ţi­are ale ţării, acolo unde oame­nii au mai puţini bani şi sunt mai atenţi la modul în care îi cheltuiesc. Treptat însă, a fost vizibilă o „contagiune“, iar asta mai ales începând din vară, când incertitudinea – iniţial – iar apoi măsurile fiscale anun­ţate de guvern şi-au spus cuvântul. Astfel, oamenii au început să taie de pe listă cheltuielile considerate ca fiind nenecesare. Aşa au ajuns să iasă mai puţin în oraş şi să aloce bugete mai mici pentru astfel de activităţi.

Iar situaţia nu pare să se îmbu­nătăţească, actorii din HoReCa vor­bind despre un 2026 marcat de provo­cări şi de turbulenţe. Tot ei spun însă că dezvoltarea şi investiţiile trebuie să continue.

„Businessul românesc a dovedit că ştie să se adapteze. 2026 va fi un an în care se va vedea rezilienţa antre­pre­norilor români – am trecut prin cri­ze mai grele şi am rămas în pi­cioare“, spune Dragoş Petrescu, fon­da­torul grupului City Grill, unul din­tre cei mai puternici actori din ospita­litatea locală. Businessul City Grill a pornit la drum acum mai bine de două decenii, iar astăzi are afaceri de circa 340 mil. lei (date valabile pe 2024). „2004 a fost anul care a schim­bat totul. După nouă ani de interviuri şi training la McDonald’s, am renun­ţat la visul de a conduce un brand global şi am ales să construiesc unul românesc, de la zero. Aşa s-a născut povestea City Grill.“

Dragoş Petrescu, fondator al City Grill: Businessul românesc a dovedit că ştie să se adapteze. 2026 va fi un an în care se va vedea rezilienţa antreprenorilor români – am trecut prin crize mai grele şi am rămas în picioare.

Ce urmează? Despre 2026 şi gru­pul pe care l-a fondat, Petrescu spune că va fi un an de creştere prin investiţii în tehnologie, în concepte de dining sănătos şi în campanii care aduc va­loare reală, nu doar vizibilitate. „Nu urmărim doar cifre, ci relevanţă.“

Totuşi, Daniel Mischie, CEO-ul City Grill, recunoaşte că anul acesta va fi unul provocator, cu evoluţii posibil surprinzătoare ale mediului economic. „Vom fi uimiţi de zona de fiscalitate şi de impactul reglementărilor fiscale în economie. Presiunea pe preţuri va crea un mediu neprietenos pe zona de consum. Vom fi influenţaţi major de ceea ce se întâmplă în Europa, dar şi la nivel global, economic şi militar.“

Pe piaţa de restaurante va urma o perioadă cu provocări existenţiale pentru o parte dintre jucători. Presiunea pe salarii, problemele legate de creşterea preţurilor la materiile prime şi energie, dar şi noile prevederi fiscale vor face ca piaţa să fie în survival mode.

Daniel Mischie, CEO al City Grill: Pe zona de restaurante, 2026 va reprezenta o perioadă cu provocări existenţiale pentru o parte dintre jucători. Presiunea pe salarii, problemele legate de creşterea preţurilor la materiile prime şi energie, noile prevederi fiscale vor face ca piaţa să fie în survival mode.

„Vom vedea companii care vor profita de oportunităţi, actori care îşi vor uni operaţiunile pentru eficientizare şi jucători care vor fi nevoiţi să închidă.“Executivul îşi aminteşte de o altă criză, cea din 2008-2010 şi consideră experienţa de atunci crucială. Tot el spune că grupul City Grill a avut şi el eşecurile lui.

„Anul 2008 a fost cel în care am hotărât să intrăm serios pe piaţa restaurantelor, pe fiecare nivel: fast food, convenience, berării, restaurante mari şi restaurante premium. Tot atunci am realizat şi primele achiziţii de imobile pe modelul owner-operator. Pe unele dintre segmente am eşuat – fast food şi premium –, dar pe convenience şi restaurante mari/berării am avut succes.“

 

Momente-cheie

Fiecare jucător consideră că există un moment-cheie, un moment extrem de relevant în propria dezvoltare. Spre exemplu, pentru lanţul de cafenele 5 to go, care numără 650 de unităţi astăzi, fiind de departe actorul cel mai extins din sector, acest an este 2022. Asta pe lângă 2015, cel când a fost înfiinţat businessul.

Radu Savopol, cofondator al 5 to go: Cu măsurile anunţate, nu sunt multe motive să fim optimişti. Totul depinde de schimbările concrete care vor veni din punct de vedere fiscal, pentru ca businessurile să nu devină mai vulnerabile decât sunt deja. La 5 to go vom găsi modalităţi să ne adaptăm, cum am făcut-o de fiecare dată.

„(2022 – n.red.) este anul în care s-au deschis cele mai multe unităţi 5 to go (159), în care a crescut notorietatea brandului şi am început să fim vizibili şi în topurile internaţionale. Pentru că pandemia, deşi a fost o perioadă cruntă pentru multe businessuri, a venit şi cu oportunităţi pe care nu le-am lăsat să treacă - spaţii eliberate pe care le-am preluat, oameni care căutau un model de business solid şi care s-au îndreptat spre 5 to go. A fost anul în care ne-am impus şi mai puternic pe piaţă, dar şi anul în care ne-am setat obiective mai ambiţioase. De atunci am păstrat ritmul de peste 100 de unităţi noi pe an“, spune Radu Savopol, cofondatorul 5 to go.Iar expansiunea continuă şi în 2026, deşi antreprenorul recunoaşte că nu sunt motive de optimism în sector ţinând cont de măsurile anunţate de autorităţi.

„Totul depinde de schimbările concrete care vor veni din punct de vedere fiscal, pentru ca businessurile să nu devină mai vulnerabile decât sunt deja. În privinţa 5 to go, vom găsi modalităţi să ne adaptăm, cum am făcut-o de fiecare dată. Avem avantajul dimensiunii businessului, dar avem şi o responsabilitate mare faţă de peste 300 de antreprenori (francizaţi – n.red.). Ne păstrăm obiectivul de a ajunge la 1.000 de cafenele până în 2029 şi pentru asta ţintim oraşele mici, pentru că în cele mari, în Bucureşti mai ales, spaţiile devin tot mai limitate. Şi ne uităm atent la dezvoltarea internaţională, în special în Bulgaria, unde vom accelera, dacă şi contextul economic ne lasă spaţiu de mişcare.“

 

Investiţii în criză

Teza multor investitori, executivi şi antreprenori e că în perioadele dificile e cel mai bine să faci investiţii pentru a capitaliza în vremurile de creştere. Pe acelaşi model pariază şi Radu Dumitrescu, fondator şi CEO Stadio Hospitality Concepts, un antreprenor activ în ospitalitate din 2011.

„Pentru SHC, direcţia e clară: investim mai mult în ceea ce avem deja. Ne concentrăm pe experienţa oamenilor, pe calitatea interacţiunii şi pe motivele care îi aduc la noi şi îi fac să revină în restaurante. Ne-am propus să testăm şi alte concepte, să fim creativi pe partea de design şi preparate. În 2026 ne concentrăm pe disciplină, creativitate şi pe tot ceea ce putem îmbunătăţi.“

La nivel de ansamblu, Radu Dumitrescu spune că 2026 nu pare un an în care businessul să exceleze. Dacă taxele cresc în continuare, cel mai probabil urmează o perioadă foarte grea pentru businessuri, mai ales în HoReCa, dar şi pentru oaspeţii acestor afaceri. „Depinde foarte mult de ceea ce va veni către noi din punct de vedere legislativ.“ Uitându-se în urmă, el adaugă că pandemia a fost cel mai dificil moment pentru grupul pe care l-a creat, fiind o perioadă marcată de multe incertitudini, decizii riscante şi o scădere importantă pe plan financiar. A urmat apoi un an 2023 definitoriu, în care businessul a crescut semnificativ.

Radu Dumitrescu, fondator şi CEO al Stadio Hospitality Concepts: De unde privim acum, 2026 nu pare un an în care să excelăm. Dacă taxele cresc în continuare, cel mai probabil urmează o perioadă foarte grea pentru businessuri, mai ales în HoReCa, dar şi pentru oaspeţii noştri. Realitatea depinde foarte mult de ceea ce va veni către noi din punct de vedere legislativ.

„A fost un an de reset pe mai multe planuri, am preluat un restaurant nou - Vacamuuu, cu scopul de a-l transforma într-un steakhouse de top, ceea ce este astăzi, şi, cel mai important, am reuşit să ajungem la mult mai mulţi oameni şi să obţinem feedback pozitiv, vizibil şi pe platforme. E o dovadă în plus că diciplina şi curajul pot întoarce oricând lucrurile spectaculos.“

 

Câteva cifre?

În acest context, este 2026 momentul pentru investiţii care să pună bazele unei reveniri spectaculoase sau este anul prudenţei?

„În ceea ce priveşte grupul Sphera (ce deţine francizele unor branduri precum KFC, Pizza Hut sau Taco Bell – n.red.), ne menţinem intenţia de a investi în creştere sustenabilă şi diversificare, consolidându-ne poziţia pe piaţă şi adaptându-ne permanent la dinamica industriei şi la comportamentul de consum al clienţilor. Am extins portofoliul cu două branduri internaţionale - Hard Rock Cafe şi Cioccolatitaliani, adresându-ne unor noi segmente de consumatori şi întărind profilul grupului. Deşi provocările economice vor persista, suntem pregătiţi să transformăm incertitudinea în oportunităţi“, spune Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group. El adaugă că anul 2026 se conturează a fi unul la fel de provocator ca şi 2025 pentru mediul de business din România. Într-un context economic marcat de o creştere modestă, estimată de Fondul Monetar Internaţional la doar 1,4%, şi de o inflaţie persistentă de aproximativ 6,7%, conform celui mai recent raport World Economic Outlook, este anticipată o perioadă de stagnare sau chiar de contracţie a consumuluim adaugă el. Presiunea costurilor şi incertitudinile macroeconomice vor continua să testeze rezilienţa şi capacitatea de adaptare a companiilor, explică executivul Sphera Franchise Group, care activează pe piaţa de restaurante de peste trei decenii şi care e listată la Bursa de la Bucureşti din 2017. În acelaşi an compania a început dezvoltarea KFC pe piaţa din Italia şi a adus local brandul Taco Bell.

Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group: Anul 2026 se conturează a fi unul la fel de provocator pentru mediul de business din România. Într-un context economic marcat de o creştere modestă (…) şi de o inflaţie persistentă (…), este anticipată o perioadă de stagnare sau chiar de contracţie a consumului. Presiunea costurilor şi incertitudinile macroeconomice vor continua să testeze rezilienţa şi capacitatea de adaptare a companiilor.

 

Şi totuşi...

În asentimentul său este şi Vasi Andreica, fondatorul cafenelelor Ted’s, unul dintre cei mai puternici actori din sector.

„Cred că pentru businessul românesc, dar şi pentru sectorul unde îmi desfăşor eu activtatea, anul 2026 va fi unul cu multe turbulenţe şi cu multe provocări. Semnele sunt deja aici – scăderea traficului în reţea şi scăderea mediei pe tranzacţie sunt semnale clare că lumea este îngrijorată şi a luat decizia de a fi  mult mai atentă cu toate tipurile de cheltuieli, aşteptând să vadă cum vor evolua lucrurile.“În aceste condiţii, antreprenorul spune că a luat decizia de a analiza toate costurile şi de a optimiza cât mai bine businessul din punct de vedere al cheltuielilor, de a analiza reţeaua şi de a închide eventual sau de a reloca unităţile neperformante.

Vasi Andreica, fondator al Ted’s Coffee: Cred că pentru businessul românesc, dar şi pentru sectorul unde îmi desfăşor eu activitatea, anul 2026 va fi unul cu multe turbulenţe şi cu multe provocări. Semnele sunt deja aici.

Şi totuşi, e optimist.„Nu suntem stresaţi că vine criza, am mai trecut prin câteva şi avem mai multa experienţă acum. Deci, ne putem centurile de siguranţă şi ridicăm masuţele“, conchide el.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.