O vară ca o vacanţă. Ce pun românii pe masă în sezonul estival: ceafă de porc la grătar şi peşte cu mujdei cu smântână, cartofi prăjiţi şi salată de roşii. Carnea de iepure şi avocadoul au început să-şi facă şi ele loc în 2025
Românii nu mănâncă porc doar iarna, de Crăciun. Cea mai consumată carne de pe plan local, cea de porc, este la fel de bine primită şi vara, doar că trece din garniţă şi tigaia înăbuşită direct pe grătar. Ceafa, cotletul sau pieptul de porc devin vedetele meselor în aer liber, alături de cartofii prăjiţi sau copţi şi mujdeiul cu smântână.
Românii nu mănâncă porc doar iarna, de Crăciun. Cea mai consumată carne de pe plan local, cea de porc, este la fel de bine primită şi vara, doar că trece din garniţă şi tigaia înăbuşită direct pe grătar. Ceafa, cotletul sau pieptul de porc devin vedetele meselor în aer liber, alături de cartofii prăjiţi sau copţi şi mujdeiul cu smântână.
De altfel, salata de vară, în mare parte cu roşii, e nelipsită datorită prospeţimii. Dar meniul verii nu se rezumă la tradiţia grătarului. Tot mai mulţi români caută şi proteine mai uşoare, iar consumul de peşte înregistrează creşteri cu două cifre, arată datele NielsenIQ România. În acelaşi timp, lactatele câştigă popularitate.
„Carnea de porc rămâne o alegere populară vara, în toate varietăţile ei: ceafă, cotlet, piept, dar şi tipuri ce se pretează mai bine la gătit decât la grătar, cum ar fi pulpă sau spată. În acelaşi timp, consumatorii par să fie deschişi şi către alte tipuri de carne. De exemplu, vânzările de carne de iepure au crescut de patru ori faţă de anul precedent“, spune Iulia Pencea, managing director în cadrul NielsenIQ România. Aceasta este radiografia obiceiurilor de consum din România realizată de Carrefour România, în parteneriat cu NielsenIQ, în cadrul unui proiect prin care retailerul francez analizează preferinţele românilor vara.
Proteinele rămân o alegere constantă a românilor, pentru că asigură echilibrul nutriţional, iar în top se află carnea, urmată de iaurturi şi ouă. Porcul domină preferinţele, mai ales ceafa şi pieptul, care înregistrează vânzări mai mari în sezonul grătarelor. Consumul de lactate se menţine stabil, dar vara câştigă teren iaurturile de băut.
„Lactatele câştigă popularitate în rândul românilor vara, impulsionate de consumul tot mai mare de brânză şi iaurturi. Consumul de ouă rămâne important şi în creştere, deşi sunt alte sezoane care atrag volume mari pe această categorie, cum ar fi perioada de Paşte sau mesele de Crăciun şi Anul Nou. Vânzările de peşte cresc cu două cifre, indicând că este privit ca o alternativă sănătoasă de proteină animală la cele clasice, precum carnea de pui sau porc“, a explicat Iulia Pencea.
Consumul mediu anual de carne de porc pe locuitor în România este de 38,4 kg, în timp ce consumul de carne de pasăre este 29 kg şi cel de peşte de 6,5 kg şi de lapte şi produse din lapte de 263 kg de, conform datelor de la INS. În ceea ce priveşte ouăle, fiecare român mănâncă 244 de bucăţi anual.
Lactatele nu câştigă teren doar vara, chiar dacă atunci au cel mai mare avans, ci în dieta zilnică a românilor, laptele şi produsele lactate au cea mai mare pondere, cu aproape o treime din consum (31,8%) într-un an, potrivit INS. Urmează cerealele (16%), legumele (15%), fructele (11%), cartofii (10%) şi carnea (8%).
Fructele, legumele au cel mai mare consum vara, pentru că atunci nu lipsesc din frigiderul românilor, arată studiul NielsenIQ. „Vânzările de roşii, ardei şi ceapă, dar şi de ulei de măsline cresc semnificativ în sezonul de vară, deşi aceste produse sunt disponibile pe tot parcursul anului. Trendul este valabil şi pentru salata verde, care are o distribuţie crescută în lunile de primăvară şi vară“, a explicat Iulia Pencea.
Vara aceasta, românii au continuat să caute produse sănătoase şi naturale, tendinţă care s-a intensificat în ultimii ani, 6 din 10 consumatori au spus că aleg alimente care să le susţină calitatea vieţii, iar fructele şi legumele domină coşul de cumpărături.
În topul vânzărilor de legume vara se află cartofii (13% din totalul volumului), urmaţi de ceapă, roşii, ardei şi ciuperci.
„Cartofii rămân una dintre cele mai versatile şi accesibile opţiuni din bucătăria românească. Faptul că sunt prezenţi în reţete tradiţionale, dar şi în preparate moderne - de la grătare la garnituri sau piureuri - contribuie la menţinerea lor în topul vânzărilor. Popularitatea constantă a cartofilor reflectă probabil atât preferinţele culinare, cât şi rolul lor de bază în alimentaţia zilnică“, a adăugat Iulia Pencea.
Pe de altă parte, roşiile au cel mai mare consum în sezonul de vară, pentru că românii preferă prospeţimea şi gustul roşiilor de sezon, ceea ce duce la cele mai mari volume vândute în această perioadă arată datele NielsenIQ. Pentru a acoperi cererea pe tot parcursul anului, România a importat în 2024 peste 100.000 de tone de roşii, în special din Turcia, Grecia şi Olanda. Importurile sunt necesare în extrasezon, când producţia locală nu poate satisface integral piaţa. În schimb, în lunile de vară, roşiile româneşti domină vânzările, arată concluziile studiului.
În categoria fructelor, în vara aceasta, pepenii - simbolul sezonului - au reprezentat o treime din vânzările totale de fructe, urmaţi de piersici, nectarine şi caise, care completează topul preferinţelor românilor. „Pepenele este puternic asociat cu sezonul de vară, de altfel este unul dintre fructele cu cel mai recognoscibil brand - pepenele de Dăbuleni. Alături de căpşunile româneşti, sunt unul dintre produsele sezoniere aşteptate de consumatori, iar asta se vede în cifrele de vânzări. Importurile pot împinge şi mai mult consumul prin diversificarea ofertei - vedem la raft tot mai multe subtipuri de pepene roşu sau galben“, a explicat Iulia Pencea.
De asemenea, bananele şi merele conduc topul anual al vânzărilor de fructe, însă în timpul sezonului estival se văd creşteri în importanţă, pe lângă pepene, pentru piersici, caise, prune, cireşe - fructe care, mai degrabă, fac parte din specificul autohton, iar sezonalitatea clar joacă un rol important. Însă peisajul de retail a fost „îndulcit“ în ultimii ani şi cu fructe exotice, care, deşi nu au o pondere semnificativă în consum, au dinamici de creştere spectaculoase - de exemplu, fructele de cactus au crescut în valoare de aproape trei ori în decurs de un an.
„Cererea pentru produse sănătoase creşte, pe măsură ce consumatorii devin mai informaţi în ceea ce priveşte nutriţia. Distribuţia de avocado a crescut şi retailerii îl listează în tot mai multe magazine. Pentru anul 2025, creşterea în vânzări pentru acest produs a fost de 18%, sub media categoriei de fructe, de 23%“, a adăugat Iulia Pencea.
În 2024, România a importat avocado de 50,7 de milioane de euro, conform datelor de la Eurostat. În primul semestru din 2025, importurile au fost de 25,3 milioane de euro, potrivit aceleaşi surse. În categoria fructelor, bananele rămân „regi“, dominând topul ani la rând. Anul trecut, România a importat banane, proaspete sau uscate, de 182 de milioane de euro, iar pe următoarele poziţii în categoria fructelor au fost strugurii, în valoare de 100 de milioane de euro, şi merele, în valoare de 62 de milioane de euro, deşi România are a treia cea mai mare suprafaţă cultivată cu mere din UE.
Tot vara, românii aleg mai multe cereale integrale. Ovăzul şi mixurile de muesli sunt printre cele mai populare cereale, iar nucile şi seminţele, în special cele de dovleac, înregistrează o uşoară creştere în consum.
„Pe fondul extinderii temperaturilor ridicate în afara sezonului clasic, vedem o creştere susţinută a consumului de apă şi băuturi alcoolice. Apa carbogazoasă, de exemplu, înregistrează o creştere de 58% vara faţă de restul anului. În plus, produsele marcate ca Light/Diet sau No Extra Sugar câştigă teren în toate categoriile de băuturi“, a mai spus Iulia Pencea, în contextul în care vara aceasta s-au înregistrat şi 40°C ca urmare a schimbărilor climatice.
În final, studiul NielsenIQ arată o disponibilitate crescută a consumatorilor de a cheltui mai mult pentru produse proaspete, fie că vorbim de fructe şi legume, carne sau lactate. Astfel, pentru retaileri, sortimentaţia de legume şi fructe este importantă pe tot parcursul anului, pentru că peste jumătate din consumatori declară că aleg un anumit magazin în funcţie de aceasta. În sezon, când vânzările cresc, prioritatea de a avea o sortimentaţie de calitate, produse cu origine locală, este cu atât mai importantă, a menţionat Pencea.
Aceasta consideră că retailerii şi producătorii pot răspunde mai bine la schimbările sezoniere ale consumului prin consolidarea parteneriatelor cu producătorii locali. Ea dă exemplu Carrefour România, care, prin programe dedicate şi cooperative locale, lucrează cu peste 1.500 de producători români. Astfel, se asigură aprovizionarea rapidă cu produse proaspete şi de sezon, iar consumatorii găsesc fructe, legume, carne sau lactate româneşti vara.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













