Tinerii români din Generaţia Z au un venit mediu de 432 euro pe lună, iar pentru mai mult de o treime principala sursă de bani sunt părinţii. Circa 30% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse şcolare

Autor: Roxana Rosu Postat la 08 iulie 2021 72 afişări

Tinerii români din Generaţia Z au un venit mediu de 432 euro pe lună, iar pentru mai mult de o treime principala sursă de bani sunt părinţii. Circa 30% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse şcolare

Venitul mediu al unui tânăr român din Generaţia Z, cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, este de 432 euro pe lună, iar pentru mai bine de o treime dintre aceştia (39%) părinţii sunt în continuare principala sursă de venit, în timp ce 31% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse şcolare, potrivit unui studiu Mastercard la nivelul regiunii.

Cel mai tânăr grup de consumatori, care decid în prezent tendinţele viitoare ale pieţei, cuprinde circa 11,5 milioane persoane (7,2% din populaţie) în cele 11 ţări vizate de studiu, printre care şi România.

Gen Z este prima generaţie născută într-o perioadă în care internetul este disponibil la scară largă şi sunt nedespărţiţi de lumea digitală. Sunt consumatori avizi de social media, cele mai populare reţele fiind YouTube (90%), WhatsApp (88%), Instagram (85%), Facebook (82%) şi Tik Tok (67%).

Potrivit Mastercard, pentru această generaţie digitală, comerţul electronic este un mediu natural, iar 74% cumpără online cel puţin o dată pe lună, în principal, îmbrăcăminte (55%) şi alimente (35%) sau pentru comenzi în şi de la restaurante sau baruri (32%), precum şi pentru plata utilităţilor (31%).

În acelaşi timp, acordă atenţie preţurilor şi sunt iubitori de promoţii. 66% dintre ei caută întotdeauna mai multe informaţii despre un produs, accesând mai multe surse, înainte de a cumpăra, iar 69% verifică dacă produsul dorit este disponibil oriunde altundeva la promoţie.

Atunci când cumpără online, Gen Z preferă plăţile digitale. Însă, deşi vorbim despre o generaţie digital-first, 52% dintre aceştia aleg să achite comanda la livrare, următoarele metode preferate fiind plata cu cardul de debit sau de credit (27%).

În ceea ce priveşte cumpărăturile în magazine fizice, Gen Z preferă tot plăţile fără numerar. 26% dintre respondenţii studiului Mastercard plătesc cu un card aproape zilnic şi 38% îl folosesc mai des decât numerarul. Unul dintre principalele obstacole în calea plăţii cu cardul este lipsa terminalelor POS din magazine. În acest context, 29% dintre tinerii din România consideră că încă sunt prea puţine locuri care acceptă plata cu cardul.

În acelaşi timp, plăţile contactless cresc rapid în popularitate, 55% dintre consumatorii Gen Z din România utilizând deja această metodă, iar 29% afirmând că intenţionează să o facă în viitor.

Mai mult, Gen Z reprezintă un grup de consumatori înclinaţi către plăţile realizate cu telefonul mobil. Jumătate dintre respondenţii români au declarat că folosesc această metodă de plată în prezent (versus 38% media la nivelul ECE), iar 31% spun că vor plăti astfel în viitor.

Tinerii sunt printre cele mai bancarizate segmente de populaţie, 84% dintre respondenţii din România spunând că au un cont bancar, uşor peste media ECE de 82%.

Deşi banii sunt importanţi, relaţiile cu alte persoane sunt cele mai apreciate de Gen Z, iar aproape jumătate din aceştia (48%) sunt de acord că există lucruri mai semnificative în viaţă decât banii.

Întrebaţi despre valorile care sunt cele mai importante pentru ei, tinerii au indicat familia (65%), sănătatea (60%), cariera (36%), educaţia şi situaţia financiară (ambele în procent de 35%).

În ciuda percepţiei comune, în opinia lor, nimic nu poate înlocui conversaţiile în persoană, iar 61% declară că le place să-şi petreacă timpul liber cu alţii, în special cu prietenii, mai degrabă, decât singuri.

„Ca adevăraţi idealişti ce sunt, tinerii îşi asumă responsabilitatea în modelarea viitorului, găsind importante provocările de mediu şi sociale din prezent. De aceea, aceştia se aşteaptă ca brandurile să acţioneze şi în aceste zone. În urma studiului, am văzut că tinerii apreciază companiile sustenabile şi doresc să se implice în societate prin donaţii sau făcând voluntariat”, a spus Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România şi Croaţia.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
plati,
romania,
studiu,
tineri

ALEPH STORY: Cu cât a crescut economia în T2. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.