Tesla contraatacă imperiul BYD: Războiul maşinilor electrice intră într-o nouă eră. Elon Musk taie drastic preţurile automobilelor pentru a-şi salva coroana pierdută

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 15 octombrie 2025 28 afişări

Tesla contraatacă imperiul BYD: Războiul maşinilor electrice intră într-o nouă eră. Elon Musk taie drastic preţurile automobilelor pentru a-şi salva coroana pierdută

Deşi BYD a depăşit Tesla în vânzările globale de maşini electrice, comparaţiile directe între modelele celor două companii abia acum devin inevitabile. Dacă ani la rând Tesla era văzută drept inovatorul vizionar, iar BYD doar imitatorul asiatic, astăzi raportul de forţe s-a schimbat radical.

Anul trecut, potrivit Financial Times, peste 95% din livrările Tesla au provenit din doar două modele: Model 3 şi Model Y, coloana vertebrală a creşterii companiei în ultimul deceniu. Însă piaţa se transformă: cererea încetineşte, concurenţa se înteţeşte, iar răspunsul lui Elon Musk este unul agresiv: scăderea preţurilor, în speranţa că volumele mai mari vor compensa marjele mai mici.

Lansarea noului Model Y Standard, la 39.990 de dolari în SUA şi 39.990 de euro în Germania, marchează clar această strategie defensivă. Pentru prima dată, Tesla joacă pe terenul BYD, în segmentul SUV-urilor electrice de clasă medie, unde părea de neclintit.

Principalul rival este BYD Sealion 7, un model care concurează frontal cu Model Y. Sealion 7 oferă o autonomie de până la 456 km, acceleraţie de 0–100 km/h în 4,5 secunde şi un interior minimalist premium. Model Y Standard are o autonomie de 516 km, accelerează în 6,8 secunde, dar aduce un atu crucial: reţeaua globală Supercharger.

Paradoxal, în Europa, BYD este acum mai scumpă decât Tesla, cu peste 30% în unele pieţe.

Această inversare a rolurilor este remarcabilă: Tesla era odinioară compania care trebuia să justifice preţurile mari, în timp ce BYD câştiga cotă prin accesibilitate. Acum, chinezii se confruntă cu propriul lor test de piaţă.

BYD rămâne totuşi competitivă datorită lanţului său complet integrat şi bateriilor LFP Blade, foarte eficiente. Costul acestora în China a scăzut deja la 52 de dolari pe kilowatt-oră, potrivit S&P Global Mobility. Dar avantajul este erodat de costurile de transport, adaptarea la reglementările internaţionale şi complexitatea logistică.

Pentru Tesla, tăierea preţurilor a adus efecte imediate: livrările au crescut cu 38% în 2023, atingând 1,81 milioane de vehicule. Estimările arată că astfel de reduceri pot adăuga peste 300.000 de unităţi anual la cerere, chiar dacă o parte dintre clienţi vin din tabăra BYD.

În schimb, BYD, obişnuită cu războaiele de preţ din China, se află acum într-o poziţie dificilă. O aliniere la preţurile Tesla i-ar reduce drastic marjele, mai ales pentru gama Sealion, care a devenit a doua cea mai vândută linie a grupului.

Pentru Tesla, ofensiva actuală e o sabie cu două tăişuri. Pe termen scurt, consolidarea cotei de piaţă este certă; pe termen lung însă, marjele de profit se subţiază. Valoarea bursieră uriaşă a companiei – 1,4 trilioane de dolari, de peste zece ori mai mult decât BYD – se sprijină pe promisiunea unor profituri excepţionale, promisiune pe care scăderile de preţ o pun sub semnul întrebării.

Deşi Musk promovează Tesla şi ca lider în AI, energie şi robotică, realitatea financiară rămâne clară: peste 75% din venituri provin încă din vânzarea a doar două modele de maşini. Iar ambele au acum rivali care le pot concura în performanţă, design şi preţ.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.