Românii în 2020: hiperselectivi în decizii, independenţi emoţional, mai toleranţi şi mai preocupaţi de mediu

Autor: Andra Stroe Postat la 12 februarie 2020 124 afişări

Românii în 2020: hiperselectivi în decizii, independenţi emoţional, mai toleranţi şi mai preocupaţi de mediu

Divizia de trend-uri Hunters a agentiei de cercetare de piaţă Unlock lansează a treia ediţie a studiului naţional care măsoară tendinţele în stilul de viaţă al românilor. În 2020, numărul românilor care susţin şi adoptă tendinţe noi a crescut cu 7%, cea mai consistentă majorare înregistrată în cele trei ediţii ale studiului.

Printre trendurile recente se evidenţiază hiperselectivitatea în luarea deciziilor, confirmată de 66% dintre respondenţi. Ea se manifestă prin alegerea unor locuri de muncă provizorii, în aşteptarea unor oportunităţi mai bune, dar şi prin opţiunea pentru parteneri de viaţă/cuplu de tranziţie din teama de asumare şi de angajament  pe termen lung a ceva de care nu sunt siguri. Românii amână mai mult luarea unei decizii, acest comportament fiind amplificat de multitudinea de opţiuni la îndemână şi de mitul perfecţiunii. Astfel, hiperselectivitatea poate genera un blocaj, un efect de „sală de aşteptare" care se răsfrânge asupra tuturor aspectelor vieţii.

Un alt trend identificat în ediţia acesta este independenţa emoţională. Acest trend a înregistrat scoruri de confirmare mari (69%), ceea ce indică faptul că fenomenul are potenţialul de a căpăta o şi mai mare amploare în anii ce urmează. În 2020, românii fac eforturi să se ataşeze emoţional mai puţin de oameni, branduri, lucruri şi locuri de muncă. Ca exemple de comportament, ei învaţă că ei sunt propria lor familie, călătoresc şi merg la evenimente şi în locuri publice singuri pentru că aşa se simt mai bine.

O amploare medie (61%) o are de exemplu preocuparea pentru problemele de mediu, în creştere faţă de 2019. Asta se traduce nu doar prin faptul că oamenii reciclează mai mult (sticlă, plastic, hârtie) în ciuda percepţiei generale cum că în România sistemele pentru sustenabilitate nu funcţionează, ci şi prin recursul la organizaţii şi companii private care se ocupă de reciclare (ulei, electronice, mobilă etc).

Mai mult, printre tendinţele recente se constată şi că românii devin mai toleranţi, cu un discurs europenizat şi incluziv (69% au confirmat acest lucru).

Totodată, continuă creşterea trendurilor care vorbesc despre teama de dezumanizare. 71% dintre români confirmă redescoperirea bucuriei micilor plăceri, fie că e vorba de o vacanţă petrecută acasă sau relaxarea pe care le-o dă gătitul. 63% dintre ei constată o tendinţă de căutare a autenticităţii, inclusiv prin reinventarea portului popular şi apetenţa pentru produse hand-made.

În plus, 66% dintre romani confirmă trendul vulnerabilităţii, asta însemnând de la deschiderea pentru couchsurfing şi până la programe educaţionale care se concentrează asupra dezvoltării inteligenţei emoţionale.

„Tendinţa de regăsire de sine şi de refacere a conexiunii emoţionale reale cu ceilalţi se află însă într-un stadiu incipient în România anului 2020. E ca şi cum oamenii şi-au planificat să o ia pe acest drum şi au făcut abia primii paşi, destul de timizi. Oscilează mai mult în a investi încredere totală într-un proiect sau într-o relaţie şi au în permanenţă în minte acel backup plan de a reîncerca şi reîncerca până găsesc proiectul ideal, relaţia ideală, job-ul ideal. Asistăm astfel la conturarea unei perioade de scepticism, neîncredere şi chiar cinism care ar putea bloca acest drum spre regăsirea autenticităţii şi a emoţiei prin simplul fapt că oamenii s-ar putea să nu recunoască ceea ce-şi doresc cu adevărat în timp real, tentaţi fiind de această lume «plină de oportunităţi»", a declarat Adina Vlad, managing partner Unlock Market Research.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
romani,
decizii,
independenta

ALEPH STORY: Dezvoltatorii vor lua în vizor hotelurile vechi pentru a le demola şi pentru a dezvolta hoteluri şi blocuri noi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.