​Ce rol au birourile de presă şi liniile telefonice din instituţiile publice, dacă nimeni nu răspunde la apeluri, „momentan” înseamnă cel puţin 30 de minute de aşteptare, iar solicitările de informaţii se pierd pe drum?

Autor: Alexandra Matei Postat la 28 august 2025 16 afişări

​Ce rol au birourile de presă şi liniile telefonice din instituţiile publice, dacă nimeni nu răspunde la apeluri, „momentan” înseamnă cel puţin 30 de minute de aşteptare, iar solicitările de informaţii se pierd pe drum?

„Linia apelată este momentan ocupată”. În cazul Primăriei Sectorului 5, „momentan” se traduce printr-un interval de 30 de minute, pe ceas, timp în care niciun reprezentant al instituţiei nu a răspuns la niciunul dintre cele două numere afişate pe site-ul propriu.

În încercarea de a afla care este stadiul lucrărilor de renovare la Şcoala Gimnazială I. G. Duca din sectorul 5 al Capitalei şi cum urmează să înveţe elevii acestei unităţi de învăţământ de pe 8 septembrie, în ce sedii şi după ce program, am contactat primăria de sector astăzi, joi, 28 august, în jurul orei 13, oră la care conform site-ului instituţiei, biroul de presă era în timpul programului de funcţionare. Rezultatul? Niciunul.

După jumătate de oră de apeluri telefonice fără succes, într-un final, o angajată a centralei telefonice din cadrul primăriei a răspuns şi a redirecţionat apelul către biroul de presă. Au urmat alte zece minute de aşteptare. Linia nu mai era ocupată, însă nimeni nu a răspuns, iar după cele zece minute, apelul s-a încheiat brusc. A urmat o nouă încercare, la câteva secunde distanţă. „Linia apelată este momentan ocupată. Vă rugăm încercaţi mai târziu”.

Nu este prima experienţă de acest fel.

Să încerci să iei legătura telefonic cu un reprezentant al unei primării sau, în general, cu reprezentanţii instituţiilor publice, este aproape imposibil. Numerele de telefon care apar pe site sunt mai tot timpul ocupate, iar dacă ai norocul să răspundă cineva sunt două variante: fie cer solicitare în scris, pe e-mail, fie apelul e redirecţionat către biroul de presă, dar acolo un răspunde nimeni.

Pentru solicitările transmise în scris, în mod oficial, pe adresele de e-mail, instituţiile pot sau nu să trimită înapoi un răspuns. E o loterie. Totuşi, legea este foarte clară în privinţa transmiterii răspunsului la solicitările de informaţii de interes public. 

Termenele pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanţilor de informaţii de interes public, conform Monitorului Oficial, sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi anume: zece zile, pentru comunicarea informaţiei de interes public solicitate, dacă aceasta a fost identificată în acest termen, zece zile pentru anunţarea solicitantului că termenul nu a fost suficient pentru identificarea informaţiei solicitate, 30 de zile pentru comunicarea informaţiei de interes public identificate peste termenul prevăzut şi cinci zile pentru transmiterea refuzului de comunicare a informaţiei solicitate şi motivarea refuzului.

Realitatea este însă alta. Un caz concret este chiar al unei solicitări transmise de ZF către Primăria Sectorului 5. Pe 23 mai 2025, a fost trimisă o solicitare de informaţii către primărie cu privire la stadiul lucărilor de renovare la Şcoala Gimnazială I. G. Duca, aceeaşi pentru care astăzi, trei luni mai târziu, am contactat primăria. Niciun răspuns – nici oficial, pe e-mail, nici la telefon.

Elevii Şcolii Gimnaziale I. G. Duca din sectorul 5, una dintre cele mai bune şcoli din Bucureşti, învaţă de aproape doi ani în trei sedii diferite, cu ore de 40-45 de minute şi pauze de cinci minute. Motivul: renovarea clădirii şcolii lor, încadrată la risc seismic. Dar la sediul şcolii nu a început nicio lucrare. Şcoala este închisă şi atât.

Nu doar primăriile pierd solicitări pe drum şi nu răspund la telefon. Şi alte instituţii publice adoptă acelaşi model. Un alt jurnalist din echipa ZF a încercat să contacteze, recent, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB).

Pentru a ajunge la biroul de presă, jurnalistul ZF a sunat la numărul de fix afişat pe site-ul instituţiei. Scopul era să discute cu Elena Ştefan, cea care apare pe site ca persoană de contact pentru presă.

„Am sunat la numărul de fix, mi-a răspuns cineva, le-am spus cine sunt şi cu cine vreau să vorbesc, mi-au spus să aştept că îmi fac legătura. M-au ţinut cu muzică în telefon cam 20 de minute, apoi mi-au închis fără să zică nimic. Am mai încercat să sun şi nu am mai putut”, a povestit jurnalistul din echipa ZF.

Ce arată, de fapt, toate aceste încercări eşuate ale presei de a lua legătura cu reprezentanţii primăriilor, ministerelor, inspectoratelor? Ce scop au birourile de presă şi liniile telefonice din instituţiile publice, dacă nimeni nu răspunde la apeluri, iar solicitările de informaţii se pierd pe drum?

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.