Povestea fabuloasa a miliardarului care a cumpărat ProTV-ul. A murit recent într-un accident de elicopter, iar ce a lăsat în urmă este un adevărat imperiu

Autor: Alex Ciutacu Postat la 10 aprilie 2021 7686 afişări

Când cel mai bogat om din Cehia a decedat la vârsta de 56 de ani într-un accident de elicopter petrecut sâmbătă, 27 martie, în apropierea gheţarului Knik din Alaska, acesta a lăsat în urmă un imperiu de peste 43 de miliarde de euro care se întinde în 25 de ţări, construit din cenuşa rămasă în urma controversatului proces privatizare în masă al Cehiei. Cine a fost însă Petr Kellner, cunoscut în România mai ales pentru cumpărarea primei televiziuni private de aici?

Ieşit de pe băncile facultăţii de economie a universităţii din Praga în 1986, Petr Kellner vindea fotocopiatoare pentru compania Impromat la începtul anilor ’90. Odată cu Revoluţia de Catifea totul s-a schimbat în Cehia, iar Kellner a profitat de febra privatizărilor şi de nebunia voucherelor de privatizare, ajungând astfel să creeze fondul PPF. Cu ajutorul acestuia, miliardarul a cumpărat participaţii în peste 200 de firme. În scurt timp, fondul de investiţii a devenit grupul PPF, unde Petr Kellner a deţinut constant peste 98% din acţiuni. „Lozul cel mare” a fost achiziţia unei participaţii de 20% în cel mai mare asigurător ceh – Ceska Pojistovna – pe care l-a unit într-un joint venture cu italienii de la Generali, înainte de a-şi vinde ani mai târziu integral participaţia către aceştia. În următoarele trei decenii, PPF a fost implicat în sute de tranzacţii, iar grupul a reuşit să consolideze jucători de top în industrii precum servicii financiare, telecomunicaţii şi media. Printre cei mai proeminenţi jucători controlaţi astăzi de grupul ceh se numără Home Credit, unul dintre cele mai mari grupuri de credite de consum din regiune, O2 Czech Republic, cel mai mare operator de telecomunicaţii din Cehia, dar şi companii precum Skoda Transportation, Temsa sau RAV Agro.

Activitatea companiilor din grup acoperă România, Cehia, Rusia, Bulgaria, Croaţia, China, Slovacia, Olanda, Ungaria, Germania, Elveţia, SUA, Kazakhstan, Vietnam, India, Muntenegru, Indonezia, Filipine, Polonia, Serbia, Slovenia, Franţa, Marea Britanie, Finlanda şi Turcia.

În România, grupul PPF a fost implicat de-a lungul timpului în mai multe companii, precum Romexterra (în prezent, Patria Bank), RAI Asigurări sau Ardaf.

Momentul în care numele lui Petr Kellner a devenit cunoscut la nivelul întregii ţări a fost în 2019, când gigantul american AT&T anunţa că a vândut către PPF grupul Central European Media Enterprises. Acesta cuprindea circa 30 de televiziuni, printre care şi cel mai mare canal de televiziune din România, adică Pro TV.

Tranzacţia cu AT&T a fost estimată la circa 2,1 miliarde de dolari, iar la momentul achiziţiei presa internaţională scria că există temeri cu privire la controlul ridicat pe care ajungea să îl aibă miliardarul asupra unor platforme cu audienţe ridicate. El a respins criticile la acel moment.

Totodată, grupul mai este implicat astăzi în România în sectorul imobiliar, fiind proprietarul a două clădiri de birouri aflate în apropiere de Piaţa Victoria din Capitală. Clădirea Metropolis Center este din 2016 în portofoliul PPF Real Estate, iar clădirea Crystal Tower din 2018. Grupul PPF avea în plan noi achiziţii pe piaţa locală în condiţiile în care randamentele investiţionale rămân ridicate, iar condiţiile sunt similare cu cele din Europa Centrală.

Cele mai recente date disponibile arată că grupul PPF avea active de peste 43,7 miliarde de euro la S1/2020, cu pierderi nete de 384 de milioane de euro, dintre care 325 de milioane de euro reprezintă pierderi atribuibile acţionariatului PPF.

Pe de altă parte, cele mai recente date pentru un an întreg sunt cele pentru 2019, iar acestea arătau active de peste 48,6 miliarde de euro, cu un profit net de peste 1 miliard de euro dintre care 935 de milioane de euro reprezentau profit net atribuibil acţionariatului PPF.

Petr Kellner a fost implicat de-a lungul anilor în mai multe proiecte mari din regiune, cu precădere din Cehia, dar de multe ori a ales să iasă parţial sau integral din proiecte pentru a intra în altele. El a construit în industria de energie din Cehia jucătorul EPH, alături de miliardarul Daniel Kretinsky, în 2009, dar după cinci ani a ieşit din această companie.

A căpătat control asupra loteriei din Cehia alături de miliardarul Karel Komarek, în 2011, dar a renunţat şi la acest proiect după un an. Pe lângă aceste exemple referitoare la modalitatea lui de a face business, Petr Kellner şi-a asumat şi riscuri încercând să obţină profit din inovaţie, iar în acest scop a intrat în companii de biotehnologie precum Sotio, dar a şi lansat fintech-uri şi bănci specializate în online banking, precum Air Bank.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Petr Kellner,
cehia,
privatizari,
televiziuni

ALEPH STORY: Ponderea contractelor de muncă plătite cu salariul minim a crescut de la 7,5% în 2011 la 31,5% în 2019. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.