Povestea antreprenorului din Cluj-Napoca care, după o experienţă de lucru în străinătate, s-a întors în România şi a înfiinţat o companie care aduce peste 12 milioane de euro anual

Autor: Ioana Nita Postat la 19 iunie 2019 1198 afişări

Povestea antreprenorului Cătălin Chiş din Cluj-Napoca începe în urmă cu aproximativ 20 de ani, când, după o experienţă de lucru prin programul Work and Travel, s-a întors în România hotărât să înfiinţeze o companie de tehnologie. Care au fost paşii făcuţi de el pentru a construi un grup de firme cu afaceri consolidate de peste 12 milioane de euro anul trecut?

Absolvent al Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Tehnice din Cluj, a început iniţial să lucreze în proiectare pentru o mare firmă de arhitectură din Cluj-Napoca. „În anul 2001 am ajuns în contact cu una dintre cele mai mari firme de arhitectură din ţară, Dico şi Ţigănăş din Cluj-Napoca, care a dezvoltat o serie de proiecte de anvergură precum stadioanele din Cluj şi Craiova, mallul Liberty Center din Bucureşti, plus o serie de proiecte rezidenţiale şi de birouri în diferite oraşe din România. Pe măsură ce am făcut proiectare pentru ei, am învăţat şi cum se face business. Cei doi proprietari ai firmei Dico şi Ţigănaş mi-au recomandat partenerii lor de business, iar ulterior am găsit şi eu alţi clienţi şi am început să dezvolt firma pe direcţia IT&C”, a povestit Cătălin Chiş despre cum a pus bazele firmei Active Power Solutions (APS) în anul 2000.

Povesteşte că a „furat meserie” la început, iar apoi treptat a învăţat din propriile experienţe. „După cinci ani de la înfiinţarea firmei, în care businessul a fost pe creştere an de an, a fost un moment decisiv, de schimbare a modului în care gestionam compania. Deşi businessul creştea, la mine ca persoană fizică nu ajungeau banii şi nici timp pentru familie nu aveam. Atunci am primit o ofertă de lucru ca şofer la compania unde lucra soţia mea şi mi-am dat seama că trebuie să schimb ceva”, a punctat antreprenorul, adăugând că începând de atunci a început să delege diferite sarcini către alte persoane din companie, lucru pe care înainte nu îl făcea. Şi-a dat însă seama că nu trebuie să le facă pe toate şi să aibă încredere în expertiza fiecărei persoane din firmă pe ceea ce face.

Timp de nouă ani, în perioada 2000-2009, afacerile Active Power Solutions, care s-a axat ulterior pe distribuţia de servicii telecom B2B şi pe integrarea de soluţii IT&C, au crescut an de an, până la 7,3 milioane lei în 2009. Apoi a urmat o scădere la sub 5 milioane de lei în 2010 şi 2011, după care businessul a revenit pe creştere până în 2016, când afacerile companiei au ajuns la aproape 13 mili­oane de lei. În 2017, veniturile au scăzut cu peste 40%, însă anul trecut au revenit pe creştere. Astfel, Active Power Solutions a avut o creştere de 35%, până la peste 24,6 milioane lei (5,3 milioane euro), în care sunt incluse şi veniturile obţinute pe firma RT Solutions, care comunică la rândul ei sub brandul APS.

Compania Active Power Solutions a devenit în 2017 partener al Telekom pe zona de vânzări B2B, ceea ce a determinat apoi o creştere semnificativă a businessului, numărul de clienţi crescând cu 50% în ultimele 12 luni. De altfel, 2018 a fost şi primul an în care serviciile integrate IT&C au generat vânzări de 1 milion de euro (18% din cifra de afaceri). „Piaţa de soluţii IT&C va continua să crească semnificativ în următorii ani pentru că se integrează tot mai mult partea de hardware cu cea de soluţii de software. Este o reaşezare pe partea tehnologică. Acum, orice companie depinde de tehnologie. Dacă nu au departamentul lor intern de IT, au nevoie de o companie pentru acest lucru“, a precizat Cătălin Chiş.

În perioada în care a crescut businessul Active Power Solutions, antreprenorul clujean a mai intrat însă într-o serie de alte companii din domeniul IT – dezvoltare software, PR şi comunicare, producţie de ceasuri de lemn, precum şi în domeniul medical.

Astfel, în anul 2008, Cătălin Chiş a intrat în acţionariatul companiei Life is Hard, care la momentul acela se numea KL Software. În 2014, compania a trecut printr-un proces de rebranding, devenind Life is Hard Work Soft, iar în 2015 a fost listată la Bursa de Valori Bucureşti pe piaţa AeRO. Compania Life is Hard dezvoltă o serie de soluţii software pentru domeniul financiar şi aplicaţii pentru oraşe inteligente (smart city).

Astfel, Life is Hard este cunoscută pentru dezvoltarea 24broker – cea mai utilizată platformă de brokeraj în asigurări, care a tranzacţionat anul trecut peste 2,4 miliarde lei, prime subscrise la nivel naţional, şi okey.ro, platforma destinată start-up-urilor. Cele mai noi soluţii realizate de Life is Hard anul trecut sunt cele din suita CityApps, care cuprinde aplicaţii pentru transformarea oraşelor în smart cities. Acestea sunt implementate deja în şase oraşe din România.

„Digitalizarea este abia la început în România, însă suntem din ce în ce mai mult căutaţi de primării pentru soluţiile din suita CityApps”, a subliniat el. Aceasta a fost creată pentru a îmbunătăţi relaţia dintre cetăţeni şi administraţiile locale şi cuprinde aplicaţii precum CityAlert, CityHealth sau CityParking. Aplicaţia CityAlert notifică cetăţenii şi vizitatorii oraşului cu privire la evenimente, lucrări, manifestări publice şi alte informaţii importante de interes public care au loc în oraş şi care influenţează desfăşurarea traficului şi a altor activităţi din comunitatea locală. Platforma CityHealth le permite cetăţenilor să raporteze în mod activ şi să obţină notificări despre problemele din interiorul oraşului, iar aplicaţia mobilă CityParking indică în timp real disponibilitatea unui loc de parcare şi ghidează şoferul pentru a ajunge la acesta în cel mai scurt timp posibil.

În prezent, suita de aplicaţii CityApps este folosită în mai multe oraşe din ţară, precum în Alba Iulia, unde pe lângă cele trei soluţii amintite mai sus, sunt utilizate şi platformele okey.ro (platforma online pentru managementul unei afaceri) şi donez450.ro (platformă online menită să faciliteze procesul de donare de sânge prin intermedierea comunicării dintre centrele de transfuzie de sânge din România şi potenţialii donatori). De asemenea, în Slobozia sunt utilizate aplicaţiile CityAlert şi CityHealth, precum şi platforma online donez450.ro, iar în Călăraşi la fel, plus platforma okey.ro. Alte oraşe din ţară care folosesc suita CityApps sunt Petroşani (CityHealth şi donez450.ro), Cluj-Napoca (CityAlert – ClujNow) şi Zalău (donez450.ro).

Drumul în antreprenoriat al lui Cătălin Chiş nu s-a oprit însă doar la investiţii în domeniul IT, în 2016 el intrând şi în acţionariatul unui start-up din Suceava – Noah Watches – care produce ceasuri din lemn, alături de partenerul său de afaceri Erik Barna – CEO-ul Life is Hard (câte 12% din acţiuni fiecare). Start-up-ul Noah Watches a fost înfiinţat în 2015 de către doi tineri antreprenori din Suceava, Iosif Harasemiuc şi Ruben Perju. „De când am intrat în businessul Noah Watches am investit peste 100.000 euro, sumă care nu include însă şi investiţia iniţială şi nici reinvestirea profitului”, a precizat Cătălin Chiş. 

Anul trecut, Noah Watches a ajuns la peste 800 de clienţi noi de pe toate continentele, cu un rulaj de 150.000 de euro. Cea mai mare pondere în vânzările internaţionale au avut-o clienţii din SUA, Marea Britanie, Germania, Italia şi Franţa. Totodată, brandul românesc şi-a făcut anul trecut debutul şi în retail, prin deschiderea primului magazin propriu (Iulius Mall Cluj-Napoca) şi prin distribuirea produselor sale în alte cinci magazine partenere.  Pentru 2019, Noah Watches vizează dezvoltarea portofoliului cu noi game şi creşterea prezenţei internaţionale a brandului. „Anul acesta vom aplica pe Kickstarter.com pentru a obţine finanţarea necesară lansării unui nou model de smartwatch hibrid din lemn”, a menţionat Chiş. În prezent, Noah Watches are o capacitate de producţie de 3.000 de ceasuri/an, iar preţul unui model porneşte de la circa 1.100 lei (peste 200 euro).

De la ceasuri de lemn, antreprenorul clujean a trecut apoi la industria de PR şi comunicare, în 2017 achiziţionând 86% din acţiunile agenţiei Graffiti PR din Bucureşti. Odată cu preluarea pachetului majoritar de acţiuni de către antreprenorul clujean, agenţia şi-a dublat numărul de consultanţi, în prezent echipa Graffiti PR numărând 70 de persoane. În ceea ce priveşte afacerile agenţiei, acestea s-au situat anul trecut la peste 25 milioane lei (5,5 milioane de euro), având astfel cea mai mare pondere în veniturile consolidate la nivelul grupului APS. Acestea s-au ridicat la peste 12 milioane de euro în 2018.

„Anul trecut am depăşit pentru prima dată pragul de 10 mil. euro cifră de afaceri consolidată pentru tot grupul”, a subliniat antreprenorul clujean. Cel mai nou proiect al grupului APS este Doxtar, un start-up care a pus bazele unei platforme digitale ce le permite utilizatorilor să obţină a doua opinie medicală în 48 de ore de la specialişti din ţară şi din străinătate. Platforma a fost lansată la începutul lunii februarie în urma unei investiţii de 150.000 euro, iar grupul va suplimenta investiţia iniţială cu încă 100.000 euro anul acesta pentru dezvoltarea de funcţii noi, printre care un modul audio-video, posibilitatea de a transfera fişiere foarte mari (de exemplu scanări RMN), respectiv o versiune în engleză a aplicaţiei.

Obiectivul Doxtar pentru 2022 este de a ajunge la 1 milion de euro cifră de afaceri, iar până la finalul acestui an start-up-ul vrea să atragă 2.000 de utilizatori ai platformei şi peste 100 de medici colaboratori.

În prezent, platforma Doxtar este disponibilă atât pe web, cât şi ca aplicaţie mobilă pentru sistemele de operare Android şi iOS, aceasta având patru categorii: opinie medicală, interpretare analize, dosar medical şi planuri de sănătate. Astfel, utilizatorii au posibilitatea de a cere o opinie pentru diferite probleme medicale, platforma acoperind acum specializări medicale precum diabet, nutriţie, oncologie, neurologie, ORL, psihiatrie pediatrică, psihiatrie, medicina muncii, ginecologie, reumatologie sau medicină internă. 

Pentru fiecare consultaţie solicitată, utilizatorii Doxtar plătesc tariful perceput de medic. Modelul de business al Doxtar constă în perceperea unui comision de administrare şi mentenanţă de 20% din tariful stabilit de medic pentru consultaţie, fără alte costuri administrative sau logistice. O consultaţie de nutriţie, spre exemplu, costă acum 120 lei în platforma Doxtar, conform tarifului afişat de medicul specialist colaborator.

„Anul 2018 a însemnat creştere pentru toate companiile din grup, însă evoluţia financiară este doar unul dintre indicatorii pe care îi urmărim. Suntem foarte atenţi la impactul pe care îl generăm pentru mediul de business şi comunităţi, iar 2018 a adus evoluţii importante: am devenit furnizori de soluţii smart city şi din 2019 oferim gratuit accesul la aceste soluţii tuturor oraşelor sub 100.000 de locuitori. Construim modele de bună practică în industria marcomm, prin proiectele Graffiti PR premiate la multiple competiţii internaţionale. Suntem implicaţi în zona de sănătate, unde încurajăm obţinerea celei de-a doua opinii medicale, prin aplicaţia Doxtar, care are peste 1.000 de downloaduri în primele săptămâni de la lansare. Susţinem accesul părinţilor la sfat medical pediatric nonstop, prin Peditel 1791, care a ajutat, în cei cinci ani de funcţionare neîntreruptă, mai mult de 150.000 de familii cu sfat medical pediatric gratuit“, a sumarizat Cătălin Chiş.

Pentru 2019, antreprenorul clujean estimează că afacerile grupului APS, format din companiile Active Power Solutions (distribuţie servicii telecom şi integrator IT&C), Life is Hard (dez­voltator software), Graffiti PR (agenţie de PR), Noah Watches (producător de ceasuri de lemn) şi Doxtar (platformă online pentru consultaţii medicale) vor depăşi 15 milioane de euro. Tot pentru anul acesta, Catălin Chiş are alocat un buget total de investiţii de 2 milioane de euro pentru intrarea în acţionariatul unor firme locale de tehnologie pentru extinderea competenţelor APS de integrare IT&C, respectiv consolidarea prezenţei pe această piaţă. Totodată, antreprenorul vizează şi achiziţia unei companii din domeniul financiar-contabil, precum şi a unei companii de recrutare.

„Analizez cu interes piaţa de resurse umane şi am deja în vizor câteva companii de profil, unde vrem să intrăm ca parteneri sau să cumpărăm întregul pachet de acţiuni. De asemenea, suntem foarte aproape de a încheia o tranzacţie cu o companie de contabilitate şi management financiar”, a precizat antreprenorul clujean.

Companiile vizate de grupul APS sunt din Capitală sau din zona centrală şi de vest a ţării. Per total, echipa grupului APS numără în prezent 250 de persoane, dintre care 140 lucrează în cadrul companiei Active Power Solutions, în cele 16 filiale din ţară ale sale. Sediul central al grupului este în Cluj-Napoca, unde acesta s-a mutat anul trecut într-o clădire nouă de birouri în urma unei investiţii de un milion de euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.