Omul nemţilor din publicitate

Autor: Razvan Muresan Postat la 28 februarie 2014 230 afişări

Felix Tătaru, coordonatorul din ultimii zece ani al campaniilor de imagine ale preşedintelui Traian Băsescu, a confirmat săptămâna trecută intenţia de a vinde un pachet de 40% din GMP Advertising celei mai mari agenţii de publicitate din Germania. Primul pas este afilierea la Jung von Matt, companie cu care Tătaru colaborează încă din 2009.

Omul nemţilor din publicitate

"E mai important Dominik!", i-a spus Felix Tătaru şefei de la PR de la GMP, când aceasta l-a anunţat că a întârziat şi că a ratat şedinţa foto. Dominik Fassl, directorul Jung von Matt, se afla la prima sa vizită în România, prilejuită de aflilierea GMP Advertising la liderul german din publicitate şi una dintre companiile independente din top trei la nivel mondial.

„Am sudat relaţiile cu Spania şi Franţa la 40 de ani după război şi acum trebuie să ne uităm şi spre Europa Centrală şi de Est. România e o piaţă interesantă, iar Bucureştiul este al şaselea oraş din regiune ca mărime", spune Fassl.

Şeful Jung von Matt admite că, deşi dimensiunea pieţei este mică, agenţiile locale se bat de la egal la egal cu cele din Europa de Vest în competiţiile de profil. Piaţa locală de publicitate, estimată la circa 300 de milioane de euro anual, este de 80 de ori mai mică decât cea germană, potrivit celor doi manageri.

„Nemţii cercetează de multă vreme piaţa, iar în 2009 ne-a vizitat fondatorul companiei Jung von Matt şi am decis să mergem împreună ca prieteni. Era o afiliere, dar fără să facem public parteneriatul", povesteşte Felix Tătaru.

„Prietenia s-a dovedit solidă, aşa că afilierea trebuia să se întâmple", îl completează Dominik Fassl. Din 2009 până în prezent, GMP Advertising a primit pe filieră germană contul Baumax în România, pentru care a derulat punctual campanii de comunicare, unele fiind exportate şi în alte pieţe din Europa.

Tot în ultimii cinci ani, mai mulţi creativi de la GMP s-au deplasat la Hamburg pentru a derula schimburi de experienţă: „Vom face şi schimb de bune practici şi îi vom invita la noi şi pe angajaţii de la GMP pentru a avea contact cu o altă cultură. România e o fostă ţară comunistă, creştin-ortodoxă şi cu influenţe de la statele din regiune. Vrem şi noi să ieşim din zona de confort pentru că marketingul german are limitările sale". Jung von Matt derulează activităţi în Germania, Austria, Cehia, Slovacia, Polonia şi acum în România şi deţine şi un birou la Beijing. În regiune, operaţiunile din Cehia generează cele mai mari venituri, în timp ce România se află la polul opus. Veniturile anuale ale Jung von Matt sunt estimate la 130 de milioane de euro, din care 80 provin de pe piaţa germană.

„Următorul pas firesc ar fi vânzarea unui pachet minoritar din societate. Vrem să rămânem independenţi şi să putem avea controlul asupra modului cum gestionăm businessul", a declarat Felix Tătaru, menţionând că nu există un calendar stabilit în acest sens. „Am cumpărat pachete minoritare, întotdeauna sub 40%, şi de la companiile care s-au afiliat la Jung von Matt în Europa Centrală şi de Est, pentru că noi credem că spiritul antreprenorial şi cunoştinţele locale sunt esenţiale pentru orice afacere din industria publicităţii", a spus Dominik Fassl, managing director al Jung von Matt.

„GMP Advertising a ajuns la o maturitate şi la un nivel de dezvoltare din care, pentru a continua să crească, are nevoie de un partener alături de care să exploreze noi oportunităţi, alături de care să facă schimb de experienţă şi expertiză", mai spune Felix Tătaru. Şeful GMP nu a precizat câţi clienţi noi va primi de la Jung von Matt în cursul anului 2014: „Uneori e suficient unul singur".

Acţionariatul GMP nu va suferi modificări în momentul de faţă. Agenţia GMP este deţinută în proporţie de 100% de Felix Tătaru. „În piaţa de publicitate, evaluarea costului unui pachet de 40% din acţiuni se calculează ca multiplu de EBITDA, iar 2014 nu este tocmai cel mai bun an pentru vânzare. Rezultatele din perioada de boom nu se vor mai repeta prea curând", a mai spus Felix Tătaru. În 2005, antreprenorul a avut contact cu o agenţie elenă de publicitate, odată cu rebrandingul Cosmorom în Cosmote, când a primit o ofertă de a vinde 51%: „Acum situaţia e diferită, am păr alb şi contextul s-a schimbat. Am învăţat din trecut şi acum nu sunt nerăbdător să vând".

GMP Advertising a generat în 2013, cu 45 de angajaţi, o cifră de afaceri de 3,25 milioane de euro şi un profit brut de 380.000 de euro, însemnând circa jumătate din cifrelele grupului GMP, care mai cuprinde Webstyler, GMP PR, Point Public Affairs, GO Studio şi Chapter 4. GMP Advertising a fost fondată în 1998 şi are în portofoliu branduri precum Timişoreana, Petrom, Romtelecom, Arctic, Baumax, Ciucaş, Mondelez şi Volkswagen.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/omul-nemtilor-din-publicitate-12161648
12161648
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.