Iulie tureaza vanzarile auto

Postat la 22 august 2006 2 afişări

Piata auto si-a turat din nou motoarele la maxim, luna trecuta fiind atins un nou record in materie de vanzari: 27.700 de unitati. Vom asista la o rasturnare a prognozelor pesimiste facute la inceput de an?

Piata auto si-a turat din nou motoarele la maxim, luna trecuta fiind atins un nou record in materie de vanzari: 27.700 de unitati. Vom asista la o rasturnare a prognozelor pesimiste facute la inceput de an?

 

Statisticile pentru cea de-a saptea luna a anului arata bine in primul rand datorita relansarii vanzarilor de autoturisme de productie interna. In iulie 2006, vanzarile de autoturisme produse in Romania au crescut cu aproape 50% fata de perioada similara a anului trecut, conform unui buletin statistic al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

 

Cresterea este cu atat mai semnificativa cu cat primele sase luni (cu exceptia lui mai) au adus scaderi in vanzarile  producatorilor din Romania. Pentru Silviu Sepciu, directorul de comunicare al Automobile Dacia, "miracolul" lunii iulie se explica simplu: "plusul de vanzari pentru masinile de productie autohtona se datoreaza programului de innoire a parcului auto". Statistic vorbind, aproximativ jumatate dintre masinile vandute prin intermediul acest program, derulat prin Agentia Fondului pentru Mediu, au iesit din uzinele producatorilor autohtoni - Dacia si Daewoo.

 

Pentru anul in curs, numarul total de autoturisme la care romanii vor avea acces gratie deja celebrei prime de casare se ridica la 16.500 de unitati. Pana acum, Dacia a vandut 4.500 de unitati, iar cifrele celor de la Daewoo sunt destul de apropiate.

 

Privind retrospectiv, boom-ul de vanzari generat de acest program explica si expectativa clientilor din lunile trecute si, implicit, scaderile de vanzari inregistrate de aceiasi producatori autohtoni. Referindu-se strict la Automobile Dacia, Silviu Sepciu spune ca o alta explicatie a scaderii de vanzari din lunile trecute (raportat la perioadele similare din 2005) ar fi cea a restrangerii portofoliului propriu de modele. "Fata de anul trecut, in 2006, nu am mai avut in portofoliu si modelul Solenza, singurul disponibil fiind Logan. Cat despre vehiculele comerciale, modelul de masini pickup se afla la sfarsit de cariera - motiv pentru care vanzarile nu pot fi spectaculoase."

 

Si in viziunea lui Marius Carp, directorul APIA, prima de casare este una dintre pedalele de acceleratie care au dus la cresterile neasteptate de luna trecuta. "Pe langa acest factor, noi am observat ca an de an, vanzarile cresc si in iulie chiar daca este luna de vara. August este insa o luna de scadere", explica Marius Carp.

 

Pe de alta parte, o privire asupra evolutiei importurilor in aceeasi luna iulie arata ca cifrele nu sunt nici pe departe la fel de spectaculoase ca si in cazul productiei interne. Vanzarile au crescut cu circa 27%, insa aceasta variatie este urmarea fireasca a unui trend manifestat inca de la inceputul anului. De altfel, cresterea din luna iulie a importurilor este destul de apropiata de cifra care arata dinamica pe primele sapte luni.

 

Astfel, importurile au crescut de la inceputul anului cu 30%, pana la 71.000 de unitati. Totusi, nici importatorii nu au fost ocoliti de binefacerile primei de casare, un exemplu in acest sens fiind AutoItalia - compania care  aduce in Romania marcile Fiat, Alfa Romeo, Maserati si SsangYong. Conform Ziarului Financiar, AutoItalia a vandut luna trecuta 1.100 de unitati, cifra care face din iulie 2006 cea mai buna luna din istoria de 13 ani a companiei.

 

In ceea ce priveste vanzarile cumulate de la inceputul anului, cifrele confirma estimarile facute de observatorii pietei inca din luna ianuarie. Pana la aceasta ora, in Romania s-au vandut putin peste 145.000 de autoturisme, ceea ce reprezinta un plus de 12% fata de perioada similara a anului trecut. La inceputul anului, reprezentantii APIA atrageau atentia asupra faptului ca piata auto va trece printr-o perioada de cresteri moderate, de 5-10% la sfarsitul lui decembrie. Anul trecut, vanzarile totale de autoturisme au avut o crestere de 48,5%. "Estimarile care s-au facut la inceputul anului au fost foarte corecte", intareste Marius Carp de la APIA. Ramane de vazut daca rezultatele pe cele cinci luni care au mai ramas pana la sfarsitul anului vor confirma sau nu aceste estimari.

 

Cat despre clasamentul marcilor, in functie de vanzari, Dacia isi pastreaza si anul acesta pozitia de lider, cu aproape 41 de procente din piata de autoturisme, fiind secondata, la fel ca si pana acum, de Daewoo. Insa distanta dintre cele doua marci este semnificativa, producatorul sud-coreean, preluat la nivel international de General Motors, detinand doar 9,4% din piata.

 

De-a lungul timpului, Dacia a pierdut cota de piata pe fondul intaririi vanzarilor realizate de importatori. Pentru comparatie, la sfarsitul lui 2000 producatorul de la Pitesti detinea aproape 80% din piata. Pe pozitiile imediat urmatoare figureaza francezii de la Renault si doua marci ale Porsche Romania, Skoda si Volkswagen. Porsche Romania (avand in portofoliu Audi, Skoda, Volkswagen, Seat, Porsche) este importatorul numarul unu al pietei romanesti. Compania a avut pe primele sapte luni ale anului un plus de vanzari de 36%, comercializand circa 23.000 de unitati.

 

O rata de crestere superioara dinamicii pietei de importuri a avut si grupul TiriacAuto, al doilea conglomerat de branduri al pietei auto locale (avand in portofoliu zece marci precum Mercedes, Chrysler, Jaguar, Mazda, Hyundai). Un comunicat al grupului anunta o crestere de 65% a numarului de unitati vandute in primul semestru din 2006 fata de perioada similara a anului trecut. TiriacAuto a vandut 12.200 de masini in primele sase luni. De doua ori cat cresterea pietei de import (30%) a fost si evolutia vanzarilor de limuzine de lux al caror pret incepe de la 80.000 de euro: Audi A8 sau Mercedes S-Klasse. Pe de alta parte, vanzarile modelului BMW seria 7 au scazut cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

 

Incluzand vehiculele comerciale si autobuzele, in primele sapte luni, in Romania s-au vandut cu totul 167.000 de masini, cu 8,7% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Acest procent este si mai apropiat de estimarile oficialilor APIA de la inceputul anului, care spuneau ca piata va avea un plus cuprins intre 5 si 10%. In acest context, "miracolul" celei de-a saptea luni a anului - cand vanzarile masinilor autohtone au crescut cu 50%, iar cele de import cu 27% - isi mai pierde din aura de fantastic. In fond, e doar o chestiune de algebra.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Iulie tureaza vanzarile auto
/actualitate/iulie-tureaza-vanzarile-auto-1006703
1006703
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.