Gigantul american Mars face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veterinară
Gigantul american Mars, cunoscut în special pentru dulciurile şi pentru hrana pentru animale sub branduri precum M&M, Snickers, Skittles, Royal Canin sau Whiskas, face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veterinară. Mai exact, AniCura, divizia de clinici şi spitale veterinare a Mars, a cumpărat o primă afacere autohtonă şi se uită după altele, arată informaţiile culese de ZF.
♦ AniCura, divizia de clinici şi spitale veterinare a Mars, a cumpărat o primă afacere autohtonă şi se uită după altele.
Gigantul american Mars, cunoscut în special pentru dulciurile şi pentru hrana pentru animale sub branduri precum M&M, Snickers, Skittles, Royal Canin sau Whiskas, face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veterinară. Mai exact, AniCura, divizia de clinici şi spitale veterinare a Mars, a cumpărat o primă afacere autohtonă şi se uită după altele, arată informaţiile culese de ZF.
Oficialii AniCura nu au răspuns până la momentul publicării acestei ştiri solicitării Ziarului Financiar privind planurile lor pentru România.
Cine e AniCura
Totuşi, grupul a cumpărat deja A&A Medical Vet, o firmă înfiinţată în 1999 şi care operează trei clinici veterinare, toate în sectorul 6 din Bucureşti.
„Cazuistica anuală însumează aproximativ: 2.200 examene radiologice, 600 intervenţii chirurgicale, 1.460 ecografii generale, 1.600 ecocardiografii, 1.095 animale internate“, scrie pe site-ul afacerii româneşti.
Compania care operează acest business a înregistrat afaceri de 10,6 mil. lei anul trecut, în creştere cu 58% faţă de 2023, şi are 41 de salariaţi.
Anicura AB are 99,9% din business, iar Mihaela Alice Rădulescu deţine diferenţa.
Grupul AniCura este originar din Suedia, bazele sale fiind puse în 2011. Între timp, compania s-a extins, ajungând să aibă circa 500 de clinici în 15 ţări din Europa, cu un total de 4,5 milioane de pacienţi (animale de companie) pe an, conform site-ului propriu.
Afacerea a intrat în portofoliul Mars în 2018, când americanii au cumpărat-o de la fondul Nordic Capital. Businessul era evaluat atunci la 1-2 mld. euro, potrivit Reuters.
O piaţă de consum?
Aşadar, indirect, prin intermediul AniCura, Mars face o primă tranzacţie în România. Doar că nu pe piaţa sa principală.
ZF a scris recent că gigantul american contribuie singur cu 200 mil. euro, importând dulciuri, gumă şi hrană pentru animale din Polonia, Ungaria sau Cehia. Doar în România nu are fabrici.
Una dintre cele mai mari afaceri de familie din lume, Mars, a raportat anul trecut pe piaţa din România vânzări de aproape 1 mld. lei (200 mil. euro), duble faţă de nivelul din 2017-2018. Acest nivel al încasărilor este obţinut cu mai puţin de 200 de salariaţi, iar asta pentru că, local, grupul are doar operaţiuni de import şi distribuţie, nu şi de producţie. România e o piaţă de consum, de făcut bani, nu de investit.
Totuşi, americanii au decis, indirect, să parieze pe piaţa veterinară. De ce?
O piaţă care duduie
Medicina veterinară este o piaţă pe care activează 3.750 de firme cu afaceri de peste 3 mld. lei şi cu circa 10.000 de salariaţi, conform platformei Bridge to Information. Piaţa a crescut accelerat în ultimii ani, cu 12% doar anul trecut şi cu 70% între 2020 şi 2024. Asta a atras atenţia companiilor care au fonduri şi văd oportunităţi în consolidare.
Medicina veterinară merge pe urmele medicinei umane, astfel că această industrie se consolidează, doi actori făcând deja achiziţii pe bandă rulantă. E vorba de PartnerVet din România şi de LuxVet din Polonia, cu mai bine 10 preluări (împreună) doar în ultimul an. Lor li se adaugă alte zeci de negocieri.
Acum, Anicura ar putea să fie cel de-al treilea „muschetar“ în această luptă.
Câteva date
România se numără printre liderii europeni când vine vorba de numărul de câini şi pisici, cu 4,2 şi, respectiv, 4,4 milioane de suflete. Păsări sunt mai puţin de 300.000, iar numărul de peşti şi alte vieţuitoare de acvariu sare de 150.000, arată datele FEDIAF (Asociaţia Producătorilor Europeni de Hrană pentru Animale). Datele privind câinii şi pisicile includ, cel mai probabil, şi animalele de curte. Chiar şi în cazul lor, hrana este, în tot mai multe cazuri, specializată, nu mai e reprezentată de resturi sau mâncare pentru oameni.
Această schimbare de mentalitate se reflectă şi în sectorul clinicilor şi al spitalelor pentru animale. De asemenea, pe piaţa de hrană pentru câini şi pisici se remarcă o efervescenţă, fondul fiind acelaşi – creşte masiv cererea.
Momentan însă, sectorul e dominat în continuare de giganţii Mars şi Nestle care aduc mâncarea din import. Rămâne de văzut dacă vor apărea şi acolo achiziţii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













