Gigantul american Mars face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veterinară

Autor: Cristina Roşca Postat la 28 august 2025 146 afişări

Gigantul american Mars, cu­noscut în special pentru dulciurile şi pentru hrana pen­tru animale sub bran­duri precum M&M, Snickers, Skittles, Royal Canin sau Whiskas, face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veteri­nară. Mai exact, AniCura, divizia de clinici şi spitale veterinare a Mars, a cumpărat o pri­mă afacere autohtonă şi se uită după altele, arată informaţiile culese de ZF.

Gigantul american Mars face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veterinară

 AniCura, divizia de clinici şi spitale veterinare a Mars, a cumpărat o primă afacere autohtonă şi se uită după altele.

Gigantul american Mars, cu­noscut în special pentru dulciurile şi pentru hrana pen­tru animale sub bran­duri precum M&M, Snickers, Skittles, Royal Canin sau Whiskas, face primele achiziţii pe piaţa din România, dar nu în industria alimentară, ci în cea veteri­nară. Mai exact, AniCura, divizia de clinici şi spitale veterinare a Mars, a cumpărat o pri­mă afacere autohtonă şi se uită după altele, arată informaţiile culese de ZF.

Oficialii AniCura nu au răs­puns până la momentul pu­blicării aces­tei ştiri solici­tării Ziarului Finan­ciar privind planurile lor pentru România.

 

Cine e AniCura

Totuşi, grupul a cum­pă­rat deja A&A Me­dical Vet, o firmă înfi­in­ţată în 1999 şi care ope­rea­ză trei cli­nici veterinare, toate în sectorul 6 din Bucureşti.

„Cazuistica anuală însumează aproxi­mativ: 2.200 examene radiolo­gice, 600 in­ter­venţii chi­rurgicale, 1.460 ecogra­fii gene­ra­le, 1.600 ecocar­dio­grafii, 1.095 animale in­ternate“, scrie pe site-ul afa­cerii româneşti.

Compania care operează acest business a înregistrat afaceri de 10,6 mil. lei anul trecut, în creştere cu 58% faţă de 2023, şi are 41 de salariaţi.

Anicura AB are 99,9% din business, iar Mihaela Alice Rădulescu deţine diferenţa.

Grupul AniCura este originar din Suedia, bazele sale fiind puse în 2011. Între timp, com­pa­nia s-a extins, ajun­gând să aibă circa 500 de clinici în 15 ţări din Europa, cu un total de 4,5 milioane de pacienţi (ani­male de companie) pe an, conform site-ului propriu.

Afacerea a intrat în portofoliul Mars în 2018, când americanii au cumpărat-o de la fondul Nordic Capital. Businessul era evaluat atunci la 1-2 mld. euro, potrivit Reuters.

 

O piaţă de consum?

Aşadar, indirect, prin intermediul AniCura, Mars face o primă tranzacţie în Ro­mânia. Doar că nu pe piaţa sa principală.

ZF a scris recent că gigantul american contribuie singur cu 200 mil. euro, impor­tând dulciuri, gumă şi hrană pentru animale din Polonia, Ungaria sau Cehia. Doar în România nu are fabrici.

Una dintre cele mai mari afaceri de fa­milie din lume, Mars, a raportat anul trecut pe piaţa din România vânzări de aproape 1 mld. lei (200 mil. euro), duble faţă de ni­ve­lul din 2017-2018. Acest nivel al încasă­rilor este obţinut cu mai puţin de 200 de salariaţi, iar asta pentru că, local, grupul are doar operaţiuni de import şi distribuţie, nu şi de producţie. România e o piaţă de con­sum, de făcut bani, nu de investit.

Totuşi, americanii au decis, indirect, să parieze pe piaţa veterinară. De ce?

 

O piaţă care duduie

Medicina veterinară este o piaţă pe care activează 3.750 de firme cu afaceri de peste 3 mld. lei şi cu circa 10.000 de salariaţi, conform platformei Bridge to Information. Piaţa a crescut accelerat în ultimii ani, cu 12% doar anul trecut şi cu 70% între 2020 şi 2024. Asta a atras atenţia companiilor care au fonduri şi văd oportunităţi în consolidare.

Medicina veterinară merge pe urmele medicinei umane, astfel că această industrie se consolidează, doi actori făcând deja achiziţii pe bandă rulantă. E vorba de PartnerVet din România şi de LuxVet din Polonia, cu mai bine 10 preluări (împreu­nă) doar în ultimul an. Lor li se adaugă alte zeci de negocieri.

Acum, Anicura ar putea să fie cel de-al treilea „muschetar“ în această luptă.

 

Câteva date

România se numără printre liderii europeni când vine vorba de numărul de câini şi pisici, cu 4,2 şi, respectiv, 4,4 milioane de suflete. Păsări sunt mai puţin de 300.000, iar numărul de peşti şi alte vieţuitoare de acvariu sare de 150.000, arată datele FEDIAF (Asociaţia Producătorilor Europeni de Hrană pentru Animale). Datele privind câinii şi pisicile includ, cel mai probabil, şi animalele de curte. Chiar şi în cazul lor, hrana este, în tot mai multe cazuri, specializată, nu mai e reprezentată de resturi sau mâncare pentru oameni.

Această schimbare de mentalitate se reflectă şi în sectorul clinicilor şi al spitalelor pentru animale. De asemenea, pe piaţa de hrană pentru câini şi pisici se remarcă o efervescenţă, fondul fiind acelaşi – creşte masiv cererea.

Momentan însă, sectorul e dominat în continuare de giganţii Mars şi Nestle care aduc mâncarea din import. Rămâne de văzut dacă vor apărea şi acolo achiziţii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.