Gen Z. Cum învaţă cei care vin după tine: generaţia Alpha spune „arată-mi, nu-mi povesti“
Ţi se pare că înveţi repede de pe TikTok sau YouTube? Atunci stai să vezi ce vine din urmă. Generaţia Alpha – adică cei născuţi după 2010 – duce totul la next level.
♦ Crezi că tu eşti digital nativ? Generaţia Alpha îţi arată că tu eşti doar „beta“ ♦ Pentru ei, învăţarea clasică e depăşită: vor videouri scurte, aplicaţii interactive şi lecţii care să-i ţină conectaţi ♦ Şcoala viitorului trebuie să ţină pasul sau să se pregătească să fie dată pe silent.
Ţi se pare că înveţi repede de pe TikTok sau YouTube? Atunci stai să vezi ce vine din urmă. Generaţia Alpha – adică cei născuţi după 2010 – duce totul la next level. Pentru ei, cartea nu mai e singura sursă de informaţie, iar lecţiile clasice au fost înlocuite de videoclipuri scurte, jocuri educaţionale şi aplicaţii interactive, arată un studiu realizat de Adina Rada, consultant educaţional şi fondator al iniţiativei Educaţie Digitală şi STEAM.
„Potrivit unui articol McCrindle, gen Alpha învaţă cel mai bine vizual şi interactiv: 46% preferă să înveţe din videoclipuri: „Sunt multe subiecte, învaţă repede şi clar“ – spune o fetiţă de 11 ani. 27% preferă jocurile şi aplicaţiile educaţionale, 15% aleg activităţile practice (hands-on), 6% preferă cititul, 6% aleg discuţiile de grup“, scrie Adina Rada în studiul citat.
Generaţia Alpha nu a cunoscut lumea fără internet, telefoane smart sau tablete. Pentru ei, tehnologia nu e un instrument, e viaţa de zi cu zi. Se adaptează rapid, jonglează cu mai multe ecrane în acelaşi timp şi învaţă din imagini, animaţii sau conţinut interactiv. Pe scurt, dacă nu e vizual şi rapid, nu-i prinde. Iar dacă e interactiv, cu atât mai bine.
Şi nu, asta nu înseamnă că au renunţat la experienţele clasice. Mulţi fac sport, iau lecţii de pian sau citesc cărţi, dar folosesc telefonul ca să aprofundeze totul: caută tutoriale pe YouTube, îşi setează aplicaţii care îi ajută să înveţe mai bine sau îşi organizează echipe online pentru proiecte şcolar. „Pentru mulţi dintre ei, copilăria înseamnă probabil să facă lucruri care sunt experienţe noi, cum ar fi să ia lecţii de pian, să practice sporturi cu prietenii sau să citească cărţi. Aceste experienţe îi ajută să se formeze, deoarece sunt captivante şi oferă oportunităţi de învăţare. Foarte probabil ca acest lucru să se întâmple în continuare, dar modul în care generaţia Alpha învaţă implică tehnologia şi a devenit mai avansat şi mai accesibil prin dispozitive precum smartphone-urile şi tabletele“, susţine Adina Rada.
Şi dacă te gândeai că doar tu înveţi skill-uri noi de pe TikTok, află că 42% dintre elevi folosesc platforma pentru a învăţa singuri noi abilităţi, mai mult decât apelează la părinţi (39%).
Pentru adulţi, provocarea e clară: cum faci şcoala să fie suficient de interactivă încât să le captezi atenţia? Lecţiile clasice nu mai funcţionează pentru o generaţie obişnuită să dea „scroll“ dacă ceva nu-i prinde din primele secunde. Şcoala viitorului, cel mai probabil, va însemna mai multă tehnologie, mai multă personalizare şi mai mult „learning by doing“. Iar dacă te gândeşti că Alpha nu e chiar despre tine, ţine minte: peste câţiva ani, vei lucra cu ei, iar stilul lor de a învăţa şi de a comunica va schimba piaţa muncii.
Cine sunt, pe scurt, cei din generaţia Alpha:
► Nativi digital – cresc cu tehnologia la îndemână şi o folosesc instinctiv.
► Integrare tech – gadgeturile sunt parte din viaţa lor: distracţie, şcoală, comunicare.
► Super adaptabili – testează şi învaţă rapid platforme şi aplicaţii noi.
► Multitasking – pot jongla uşor între mai multe ecrane şi sarcini.
► Învăţare vizuală – preferă conţinut multimedia: videoclipuri, animaţii, grafice interactive.
► Caută interactivitate – vor experienţe care să le capteze atenţia şi să îi implice.
► Colaborativi – învaţă bine în echipe şi proiecte, inclusiv prin platforme online.
► Preferă conţinut „bite-sized“ – informaţii scurte, clare, uşor de asimilat.
► Acces rapid la informaţii – ştiu să caute online orice au nevoie.
► Gândire critică – învaţă să analizeze şi să verifice credibilitatea informaţiilor găsite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













