Firmele de curierat livreaza cresteri
Acum doi ani un colet expediat de la Madrid, de exemplu, strabatea drumul pana la Bucuresti in trei zile. Sumele investite de firmele de curierat in masini si avioane au redus timpul de livrare la cel mult 24 de ore.
Acum doi ani un colet expediat de la
De la 100 de milioane de euro in 2005, piata de curierat a ajuns la 130 de milioane de euro in 2006, iar in 2007 cresterea estimata de Asociatia Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR) este intre 30% si 40%. O astfel de evolutie corespunde unei perioade in care numarul companiilor a crescut (daca in 2005 erau in jur de 20 de firme care faceau curierat rapid, acum numarul lor este de zece ori mai mare), iar volumul expedierilor s-a majorat intr-un an cu circa 20%, potrivit AOCR. Asa incat concurenta pentru aceasta piata se anunta interesanta, in conditiile in care companiile locale au de luptat cu jucatori internationali precum TNT, DHL, UPS (prezenta prin Trans Courier Service) si FedEx.
Companiile autohtone, precum Cargus, Fan Curier, Alo Curier, Concorde sau Pegasus, sustin ca, desi competitia creste odata cu dimensiunile pietei, nu au motive de ingrijorare, atata vreme cat afacerile lor vor creste dupa aderare, ca efect al eliminarii taxelor vamale pentru circuitul intracomunitar de marfuri, al cresterii economice de ansamblu si al anticipatei cresteri a investitiilor straine.
In aceste conditii, curierii si-au planificat pentru 2007 investitii deloc neglijabile, cu scopul de a-si con-solida pozitia pe piata.
Fan Courier, companie care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 22,5 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de 2005, va investi anul acesta aproape sase milioane de euro in masini, terenuri si IT. Obiectivul pentru 2007 este marirea capacitatii de depozitare si de transport. "Numai achizitionarea terenului pe care vom construi un depozit pentru decartarea expeditiilor ne costa doua milioane de euro", spune Felix Patrascanu, director executiv al Fan Courier.
Compania a cumparat anul trecut, in medie, aproximativ 20-30 de masini pe luna, astfel incat parcul auto a ajuns la aproximativ 1.000 de vehicule. Valoarea totala a investitiilor din 2006 a fost de patru milioane de euro, bani cheltuiti, pe langa masini, pentru infrastructura IT si traininguri cu angajatii.
Tot ca efect al aderarii, companiile romanesti de curierat mizeaza pe faptul ca in 2007 vor castiga noi contracte pe seama colaborarii cu firmele internationale. Pe principiul ca unde-s doi, puterea creste, directorul de la Fan Courier vorbeste de un parteneriat cu FedEx. "Noi venim cu reteaua si logistica noastra, iar FedEx cu brand-ul lui. Astfel, impreuna putem stabili o politica de preturi prin care sa putem ajunge sa contam pe piata de curierat extern", explica Felix Patrascanu. Cat priveste posibilitatea de a ramane pe piata fara a fi inghitit de o firma straina, Patrascanu adauga ca, desi primeste cam in fiecare luna cereri de cumparare a pachetului majoritar de la firme mari si fonduri de investitii, nu intentioneaza sa vanda. Fan Courier estimeaza pentru 2007 o crestere de 40% a cifrei de afaceri, la 32 de milioane de euro.
Cea mai veche companie romaneasca de curierat intern - Cargus -, principalul competitor al celor de la Fan Courier, mizeaza pe o crestere de 45% a cifrei de afaceri, pana la 29 de milioane de euro. Valoarea investitiilor programate pentru 2007 ajunge la doua milioane de euro, de doua ori mai mica decat cea a celor de la Fan Courier. La o cifra de afaceri de 20 de milioane de euro pe 2006 (cu 4,7 milioane de euro mai mult decat in 2005), profitabilitatea a fost putin peste 10% - 2,1 milioane de euro. Compania a derulat un program de investitii de 2,5 milioane de euro in flota auto, in softuri si in promovare.
Concorde Courier, aflata intre firmele romanesti pe palierul imediat inferior fata de Fan Courier si Cargus, a incheiat anul 2006 cu venituri aproape triple fata de 2005, "undeva la 1,8 milioane de euro", potrivit directorului George Negoescu. Profiturile nu au fost insa mari, spune Negoescu, "pentru ca am avut o crestere rapida si am fost nevoiti sa investim atat in personal, cat si in logistica".
Un alt important curier local, Pegasus, a cheltuit anul trecut in jur de un milion de euro pentru dezvoltarea retelei nationale de transport si livrare. Tot in 2006, compania a trecut printr-un proces de rebranding, sustine Adriana Bantu, directorul firmei. Pegasus a avut in 2006 afaceri de 4,2 milioane de euro si estimeaza o dublare in acest an.
Marele jucator de pe aceasta piata ramas in proprietatea statului, Compania Nationala Posta Romana (CNPR), accelereaza la randul sau investitiile. Anul trecut compania a cheltuit aproximativ 30 de milioane de euro pentru echipamente si informatizarea retelei, iar pentru acest an sunt programate investitii de doua ori mai mari, in trei centre locale de tranzit - la Cluj, Bucuresti si
Investitiile in extinderea capacitatii de transport reprezinta cuvantul de ordine si la multinationalele de pe piata de curierat. La TNT Romania, sustin oficialii companiei, investitiile in dezvoltarea retelei aeriene si rutiere au reprezentat in ultimii patru ani echivalentul a 7-10% din cifra de afaceri. La o cifra de afaceri raportata de circa 22,4 milioane de euro in 2005, profitul net al companiei a fost de aproape 4 milioane de euro, conform informatiilor de la Ministerul Finantelor, nivel egal cu bugetul anual alocat pentru investitii. "Tarile devenite cele mai noi membre ale UE sunt considerate piete in ascensiune, al caror potential inca urmeaza sa fie valorificat", declara pentru BUSINESS Magazin Bogdan Zafiu, director de marketing si vanzari la TNT Romania. Cheltuielile companiei se regasesc in cresterea capacitatilor operationale, in primul rand ca efect al introducerii unui nou avion - un Boeing cu capacitate utila de 16,5 tone, cel mai mare avion al unei companii de curierat din Romania. Compania livreaza saptamanal 3,5 milioane de colete, documente si marfa.
La randul sau, Trans Courier Service, agent autorizat al companiei americane UPS, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 5,9 milioane de euro, intentioneaza sa cumpere anul acesta masini de curierat de capacitate mai mare, echipamente si tehnica de calcul, un sistem nou pentru activitatea de scanare a trimiterilor si primirilor, plus inca unul pentru colectarea de date la preluarea si livrarea coletelor. Cifra de afaceri estimata pentru acest an ar trebui sa creasca fata de 2006 cu aproximativ 30%.
"Noi avem in vedere deschiderea de aproximativ 20 de puncte noi de lucru in
Care este, intr-un astfel de context, viitorul firmelor mici de curierat? Reprezentantii marilor companii considera ca piata se va stratifica si mai accentuat de acum inainte, cei mari urmand sa-si consolideze pozitia, iar cei mici fie se vor specializa pe nise, fie vor incepe sa aiba probleme, pentru ca nu vor mai putea avea servicii de calitate - criteriul ce va prevala, pentru clienti, in fata pretului, adica a singurului atu pe care cei mici l-au folosit pana acum in lupta cu concurenta. "2007 este anul in care vom declara razboi preturilor practicate de firmele mai mici din domeniu. Nu poti avea calitate si rapiditate la preturi de nimic", spune Felix Patrascanu de la Fan Courier.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












