FARMACEUTICE: Se fac cartile pentru cresterea vanzarilor la generice

Postat la 13 iunie 2006 2 afişări

Pe plan mondial, producatorii de medicamente generice sunt sub lumina reflectoarelor. Vanzarile de generice vor avea in urmatorii ani un ritm de crestere mai mare decat piata totala de farmaceutice. In Romania, principalele companii isi pregatesc acum cartile.

Pe plan mondial, producatorii de medicamente generice sunt sub lumina reflectoarelor. Vanzarile de generice vor avea in urmatorii ani un ritm de crestere mai mare decat piata totala de farmaceutice. In Romania, principalele companii isi pregatesc acum cartile.

 

Peste 180 de noi produse in numai doi ani. Aceasta este artileria grea cu care Sandoz, divizia specializata a gigantului elvetian Novartis, ataca pozitia de prim producator de generice (medicamente care utilizeaza substante active a caror perioada de protectie a expirat) de pe piata romaneasca. O pozitie disputata in acest moment de Zentiva si Ranbaxy. In toamna anului trecut, cehii de la Zentiva au preluat cel mai mare producator de medicamente din Romania - Sicomed, in vreme ce indienii de la Ranbaxy Laboratories au cumparat acum mai bine de doua luni 96,7% din actiunile Terapia. Dupa anuntarea achizitiilor, noii proprietari s-au concentrat pe dezvoltarea fortei de vanzari, pregatirea lansarii de noi produse, in paralel cu restructurarea portofoliilor. Iar urmatorii doi-trei ani par decisivi in pozitionarea pe piata. Potrivit reprezentantilor companiilor farmaceutice, in acest an, precum si in 2007 si 2008, vor expira patentele mai multor medicamente inregistrate pe piata romaneasca. Ca urmare, producatorii de generice vor putea sa lanseze o sumedenie de produse, care sa inlocuiasca medicamentele originale, la preturi de cateva ori mai mici.

 

Iar diferenta dintre primii trei jucatori o va face viteza cu care acestia isi vor actualiza liniile de produse. "Portofoliile sunt similare, produsele in pregatire de asemenea, totul tine de timing", spune Iztok Sever, presedintele Sandoz Romania. Cu alte cuvinte, rapiditatea cu care fiecare dintre cele trei companii va introduce noi produse pe piata va rasturna si determina ierarhiile.  Sandoz se bazeaza pe cresterea portofoliului. Reprezentantii companiei afirma ca au depus la Agentia Nationala a Medicamentului - organismul care autorizeaza lansarea pe piata a produselor medicamentoase - cereri de inregistrare pentru 121 de produse. Acestea sunt deja in procedura de autorizare, alte 63 de produse fiind planificate pentru 2006.

 

Si Zentiva a anuntat ca va lansa 20 de noi produse in urmatorii trei ani, dupa ce a lansat zece in acest an. In schimb, compania ceha s-a concentrat puternic pe dezvoltarea fortei de vanzari. Zentiva a pornit o campanie puternica de angajari pentru departamentul comercial, care a ajuns la peste 250 de oameni, cu peste 100 mai multi decat aveau Zentiva Romania si Sicomed inainte de a-si integra operatiunile.

 

O strategie similara a adoptat si Ranbaxy. Imediat dupa ce s-a anuntat preluarea Terapia, Dragos Damian, directorul comercial al producatorului clujean, spunea ca echipa cumulata a celor doua companii va fi chiar mai mare decat cea a Zentiva. Dar indienii vor avea un interes special pentru a dezvolta noi produse la Cluj-Napoca. Odata cu fabrica de medicamente, Ranbaxy a achizitionat si un centru de studii de bioechivalenta (studii care arata ca un produs generic are aceleasi rezultate ca si originalul). Fara un astfel de studiu nici un medicament nu poate intra pe piata UE.

 

In fapt, miscarile din Romania sunt doar o reactie la evenimentele de pe piata mondiala, la nivel international estimandu-se ca ponderea vanzarilor de medicamente generice va creste in detrimentul celor originale, protejate de patent. Pe de-o parte, autoritatile incearca sa diminueze costurile pentru sanatate, dat fiind ca genericele sunt de cateva ori mai ieftine decat produsul original. In acelasi timp, numarul de molecule noi descoperite care sa se transforme in noi medicamente inovatoare scade an de an.

 

In 2005, piata farmaceutica mondiala s-a ridicat, potrivit firmei de analiza IMS Health, la 602 mld. dolari, in crestere cu 7% fata de anul precedent. Iar specialistii IMS apreciaza ca avansul vanzarilor de generice va fi in anii urmatori cu doua cifre, in timp ce piata totala de medicamente va creste cu 5-8% anual pana in 2010. Aceeasi tendinta este deja vizibila si in Romania. Anul trecut, vanzarile de generice au crescut cu 31% in valoare - si mult mai mult in volum, dat fiind ca e vorba de produse mai ieftine - potrivit lui Sever, de la Sandoz. Anul trecut, piata totala de produse farmaceutice din Romania a fost de 1,27 mld. euro, cu 18% mai mult decat in 2004. Produsele generice detin mai putin de jumatate din totalul pietei, dar se estimeaza ca in anii urmatori cresterea pe segmentul medicamentelor fara patent o va depasi pe cea generala a pietei.

 

Pe de alta parte, nici cresterea pietei totale, estimata la 15-20% anual in urmatorii cinci ani, nu este de lepadat. "Pana in 2010, piata se va dubla", estimeaza Iztok Sever, avertizand ca Sandoz vrea sa creasca mai repede decat piata.

 

Zentiva mizeaza pe o crestere sensibil mai mare decat a pietei. Anul trecut, vanzarile Sicomed cumulate cu ale reprezentantei Zentiva s-au ridicat la circa 63 mil. euro. Potrivit Marianei Wencz, country manager Zentiva Romania, in 2006 se preconizeaza vanzari consolidate de aproximativ 100 mil. euro, o crestere cu mai mult de 50%. La fel si Terapia. Dupa evolutia din primul trimestru, compania clujeana si-a majorat estimarile privind vanzarile din 2006, de la 100 de milioane de dolari la 110 milioane de dolari, cu 40% peste valoarea de anul trecut.

 

Dar jocurile pentru piata romaneasca sunt deocamdata departe de a fi facute, iar cartile se impart tot pe plan international. Acolo unde tot mai multi giganti ai industriei farmaceutice isi intorc privirile catre producatorii de generice, iar achizitiile se succed cu repeziciune. Aceasta evolutie vine dupa ani de zile in care marii producatori au fost atrasi mai degraba de firmele de biotehnologie si cercetari medicale, care le puteau aduce noi molecule, care sa se transforme in block-bustere. Grupul elvetian Novartis - al patrulea producator de medicamente din lume - si-a reunit productia de generice sub umbrela Sandoz, care este al doilea producator mondial de profil, dupa compania israeliana Teva, cu vanzari de 4,7 mld. dolari in 2005. Zentiva nu are - inca - o anvergura internationala, fiind insa unul dintre cei mai mari producatori de medicamente din Europa Centrala si de Est. Dar lucrurile s-ar putea schimba in scurt timp, dat fiind ca, de cateva luni, cel mai important actionar al firmei cehe este grupul francez Sanofi-Aventis, una dintre primele zece companii de farmaceutice din lume. Francezii au preluat la sfarsitul lui martie aproape 25% din capitalul Zentiva. Directorul executiv al companiei cehe, Jiri Michal, spunea recent ca va discuta cu reprezentantii grupului posibilitatea realizarii unor produse generice in parteneriat.

 

Chiar daca pare un jucator mai putin important, Ranbaxy vine tare din urma. Indienii sunt deja printre primii zece producatori mondiali de generice, propunandu-si sa intre in primii cinci pana in 2012, atat prin crestere organica, cat si prin achizitii. De altfel, reprezentantii companiei au recunoscut ca sunt interesati de alte achizitii inclusiv in Romania, fara a da insa mai multe detalii.

 

Dar jocul celor trei actori principali poate fi dat peste cap de alte companii.  Producatorul de oncologice Sindan, achizitionat de grupul islandez Actavis, a fost considerat pana acum un jucator specializat pe un singur segment de piata - produsele pentru tratarea cancerului. Actavis - care este unul din primii cinci producatori mondiali de generice - nu avea pana acum in portofoliu produse oncologice si nici nu era prezent pe piata romaneasca.

 

In schimb, in urma acestei achizitii, va putea profita de platforma Sindan pentru a-si construi o pozitie puternica in Romania. Pe de alta parte, al treilea producator autohton de medicamente, Antibiotice Iasi, ar urma sa fie privatizat in acest an. Este de asteptat ca si cumparatorul sa se lupte pentru un loc la masa celor mari. Pana se vor stabiliza pozitiile, urmeaza lupte grele pe portofolii, intrarea pe listele de medicamente compensate, preturi, cercetare si chiar oameni de vanzari.  Invingatorul va obtine o felie mai mare dintr-o piata care este in crestere sustinuta. La fel ca intr-un joc de carti, va castiga cel care are mai multe atuuri.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/farmaceutice-se-fac-cartile-pentru-cresterea-vanzarilor-la-generice-1006140
1006140
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.