Fără precedent: Motorina ar putea fi raţionalizată în Europa din cauza războiului. Pieţele globale se confruntă cu o criză de motorină

Autor: Ştefan Stan Postat la 23 martie 2022 398 afişări

Fără precedent: Motorina ar putea fi raţionalizată în Europa din cauza războiului. Pieţele globale se confruntă cu o criză de motorină

Pieţele globale se confruntă cu o criză de motorină, au avertizat cele mai importante grupuri comerciale din lume, Europa fiind cea mai expusă riscului unei penurii "sistemice" care ar putea duce la raţionalizarea carburanţilor, scrie Financial Times. 

Şefii a trei dintre cei mai mari comercianţi de mărfuri - Vitol, Gunvor şi Trafigura - au estimat că până la 3 milioane de barili de petrol şi produse petroliere pe zi ar putea fi pierdute din Rusia ca urmare a sancţiunilor, după invazia ţării în Ucraina. Liderii corporativi au vorbit marţi la FT Commodities Global Summit din Lausanne, Elveţia.

"Lucrul care îi preocupă pe toţi va fi aprovizionarea cu motorină. Europa importă aproximativ jumătate din motorina sa din Rusia şi aproximativ jumătate din motorina sa din Orientul Mijlociu", a declarat Russell Hardy, şeful traderului de petrol Vitol, cu sediul în Elveţia. "Acest deficit sistemic de motorină există".

Aceste importuri ruseşti reprezintă aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei, în timp ce ţiţeiul, inclusiv livrările din Rusia, este, de asemenea, procesat de rafinăriile de pe continent.

Hardy a declarat că trecerea la un consum mai mare de motorină în detrimentul benzinei în Europa a contribuit la crearea unor penurii de combustibil. El a adăugat că rafinăriile ar putea creşte producţia de motorină ca răspuns la creşterea preţurilor în detrimentul altor produse derivate din petrol pentru a susţine aprovizionarea, dar a recunoscut că raţionalizarea este o posibilitate.

Torbjorn Tornqvist, co-fondator şi preşedinte al Gunvor Group, cu sediul la Geneva, a adăugat: "Motorina nu este doar o problemă europeană, ci una globală. Chiar este".

Amrita Sen, analist-şef în domeniul petrolului la Energy Aspects, a declarat că "motorina este de departe cea mai afectată" dintre produsele petroliere, deoarece Europa importă aproape 1 milion de barili pe zi de motorină rusească, iar lumea a intrat în conflict cu stocuri de petrol aproape la un nivel record.

Între timp, Jeremy Weir, directorul executiv al Trafigura, cu sediul în Singapore, a declarat că 2-2,5mn de barili din producţia de petrol rusesc vor dispărea de pe piaţa mondială, împărţiţi între ţiţei şi produse rafinate. "Piaţa de motorină este extrem de strânsă. Va deveni din ce în ce mai strânsă", a spus el.

Tornqvist a mai spus că pieţele europene de gaze nu mai funcţionează corect, deoarece comercianţii se confruntă cu cereri uriaşe din partea băncilor pentru a obţine numerar pentru a acoperi poziţiile de acoperire a riscurilor.

"Cred că este stricată. Chiar este", a spus el. "Nu m-am gândit niciodată că cineva ar putea spune "ah, gazul a scăzut sub 100 pe megawatt oră [şi asta] este cu adevărat ieftin"."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
motorina,
petrol

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.