EY: Piaţa globală a IPO-urilor a trecut de la recordurile din 2021 la o scădere drastică în 2022; în România, piaţa rămâne rezistentă şi oferă perspective de creştere solide pe termen mediu şi lung

Autor: Roxana Rosu Postat la 23 decembrie 2022 48 afişări

EY: Piaţa globală a IPO-urilor a trecut de la recordurile din 2021 la o scădere drastică în 2022; în România, piaţa rămâne rezistentă şi oferă perspective de creştere solide pe termen mediu şi lung

Piaţa globală de IPO-uri a luat o întorsătură bruscă în 2022, după recordurile din 2021, numărul de tranzacţii scăzând cu 45%, iar încasările cu 61%, potrivit unui studiu realizat de EY.

În total, în 2022, pe piaţă au fost doar 1.333 de IPO-uri, care au cumulat 179,5 miliarde de dolari.

În timp ce aceste cifre reprezintă un declin puternic faţă de 2021, tranzacţiile IPO la nivel mondial au punctat totuşi o creştere de 16% ca număr, în comparaţie cu 2019, anul pre-pandemic.

"În pofida multiplilor factori care afectează pieţele globale de capital, piaţa IPO din România rămâne rezistentă şi continuă să ofere perspective de creştere solide pe termen mediu şi lung. Numărul companiilor care iau în considerare listarea la Bursa de Valori Bucureşti a crescut, stimulat de succesul ofertelor publice recente ale companiilor blue-chip locale. În plus, Aero, piaţa secundară locală, a atras în mod activ un număr tot mai mare de companii mai mici, în vederea pregătirii pentru cerinţele mai rigide ale pieţei principale. Observăm, de asemenea, o creştere constantă a numărului de investitori de retail activi, un număr tot mai mare de persoane care devin tot mai sofisticate în ceea ce priveşte investiţiile lor financiare. Un plus pentru activitatea în creştere a bursei locale este interesul tot mai mare din partea companiilor de top din Republica Moldova.", a comentat Iulia Bratu, Partener, Head of Lead Advisory, EY România.

Activitatea IPO globală a fost afectată de volatilitatea crescută a pieţei şi de alte condiţii nefavorabile, la care s-a adăugat performanţa slabă a multor IPO-uri care au fost listate începând cu 2021.

Pe fondul unui mediu definit de o inflaţie mai mare şi de rate ale dobânzii în creştere, investitorii au respins noile companii publice şi s-au îndreptat către clase de active mai puţin riscante.

În mod similar, activitatea IPO-urilor sponsorizate de sectorul financiar a înregistrat o scădere abruptă de 77% în ceea ce priveşte numărul şi, respectiv, de 93% ca încasări.

De asemenea, majoritatea societăţilor de achiziţie cu scop special (SPAC) listate de la sfârşitul anului 2020 au ajuns la limita de doi ani, iar acum trebuie fie să găsească o altă firmă pentru fuziune, fie să returneze investitorilor veniturile obţinute din IPO.

Totuşi, au existat câteva industrii şi regiuni care au înregistrat un succes modest. Sectorul tehnologic a continuat să conducă în volume, reprezentând 23% din tranzacţii, în timp ce sectorul energetic a dominat ca încasări, reprezentând 22% în 2022.

În rândul mega IPO-urilor listate, care sunt definite ca fiind cele care au strâns venituri de peste 1 miliard de USD, veniturile medii din 2022 sunt cu 45% mai mari decât cele din 2021, pe fondul unei evaluări puternice pentru mega IPO-urile din domeniul energiei care au avut loc în acest an.

Anumite pieţe, cum ar fi China continentală, Orientul Mijlociu şi unele ţări din ASEAN, au înregistrat performanţe relativ bune, în ciuda subperformanţei semnificative la nivel global.

Privind spre 2023, se întrevede o rezervă puternică de oferte publice iniţiale. Chiar dacă activitatea de IPO va rămâne probabil slabă cel puţin până în primul trimestru, se pare că sunt condiţii favorabile pentru ca activitatea de IPO la nivel mondial să recapete un impuls mai mare până în a doua jumătate a anului, arată studiu EY.

Multe companii vor adopta în continuare o abordare de tip "wait-and-see", aşteptând momentul potrivit. Deocamdată, investitorii se vor concentra mai mult pe elementele fundamentale ale unei companii, cum ar fi creşterea veniturilor, profitabilitatea şi fluxurile de numerar, decât doar pe proiecţiile de creştere.

Întrucât există o corelaţie pozitivă între performanţa acţiunilor companiilor după oferta publică iniţială şi comunicarea strategiilor lor de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG), investitorii vor analiza din ce în ce mai mult şi agenda ESG a companiei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
piata,
crestere,
ipo,
mediu,
romania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.