Drumul de la o afacere micuţă înfiinţată în anii ’50, până la a produce haine pentru celebrităţi purtate pe covorul roşu şi venituri de miliarde şi cine este omul ce a înfiinţat-o

Postat la 23 septembrie 2025 84 afişări

Drumul de la o afacere micuţă înfiinţată în anii ’50, până la a produce haine pentru celebrităţi purtate pe covorul roşu şi venituri de miliarde şi cine este omul ce a înfiinţat-o

Puţini şi-ar fi imaginat că o mică fabrică din Toronto, fondată în anii ’50 de un imigrant polonez, va ajunge să facă haine purtate de celebrităţi pe covorul roşu, să aibă magazine flagship în cele mai importante capitale ale lumii şi să reprezinte o companie care este listată pe bursele din New York şi Toronto. Totuşi, povestea demnă de scenariu de film este cât se poate de reală şi are în centru unul dintre cele mai scumpe branduri de haine sport de exterior, Canada Goose.

Povestea începe în 1957, când Sam Tick, proaspăt sosit din Polonia în Canada, a fondat o companie modestă de îmbrăcăminte denumită Metro Sportswear Ltd. Produsele erau gândite pentru muncitori, poliţişti de frontieră sau persoane care aveau nevoie de echipamente rezistente la frigul canadian. Departe de a fi o afacere cu glamour, era o linie de supravieţuire: jachete groase, uniforme şi accesorii utilitare. Schimbarea a venit odată cu generaţia următoare. David Reiss, ginerele fondatorului, a preluat conducerea şi a pus accent pe specializare. În anii ’70 şi ’80, compania a început să producă haine tehnice pentru expediţii polare şi cercetători din regiuni arctice.

Produsele au fost apreciate pentru rezistenţă, iar umplutura cu pene de gâscă a devenit semnătura brandului, oferind protecţie la temperaturi care coborau cu mult sub zero.

De aici avea să se nască numele care astăzi a cucerit lumea: Canada Goose. Anii ’90 şi începutul anilor 2000 au adus o schimbare radicală. Canada Goose a depăşit statutul de echipament strict utilitar şi a pătruns în cultura pop. Prezenţa în filme de la Hollywood, precum The Day After Tomorrow, a făcut ca jachetele masive cu logo-ul rotund să fie recunoscute instant. În acelaşi timp, în marile oraşe occidentale, consumatorii urbani au început să adopte stilul parka, nu pentru expediţii polare, ci pentru o iarnă în metropole.

Momentul decisiv a fost în 2001, când la conducerea companiei a venit Dani Reiss, nepotul fondatorului. Într-o perioadă în care aproape toată industria modei îşi muta producţia în Asia pentru a reduce costurile, Reiss a luat o decizie riscantă: a păstrat fabricile în Canada şi a transformat acest lucru într-un element central al brandului. „Made in Canada” a devenit nu doar o etichetă, ci o promisiune de autenticitate şi calitate.

Într-o lume globalizată, în care aproape orice haină de lux venea din Italia sau China, Canada Goose spunea o poveste diferită: un brand născut şi crescut în nordul îngheţat. Această strategie a fost dublată de un marketing inteligent. Canada Goose nu a încercat să concureze cu brandurile de modă tradiţionale, ci a cultivat imaginea de lux funcţional. Parka nu era doar o haină groasă, ci un simbol al rezistenţei şi al autenticităţii. În marile oraşe, a devenit un fel de uniformă a celor care doreau să transmită că sunt conectaţi la trendurile internaţionale, dar în acelaşi timp apreciază un produs cu utilitate reală.

În 2013, fondul Bain Capital a cumpărat o participaţie majoritară şi a pus pe masă resursele necesare pentru expansiunea globală. Canada Goose a deschis magazine flagship la New York, Londra, Paris şi Beijing, şi-a dezvoltat o linie completă de accesorii şi a intrat în categoria „lux accesibil”. Apogeul a venit în 2017, când compania s-a listat simultan la Toronto Stock Exchange şi New York Stock Exchange. Oferta publică iniţială (IPO) a fost un succes răsunător, iar valoarea de piaţă a brandului a urcat la câteva miliarde de dolari.

Pentru mulţi investitori, Canada Goose era dovada că o afacere de familie, construită pe rădăcini autentice şi scalată inteligent, putea deveni un imperiu global. Nu au lipsit însă şi controversele. Brandul a fost intens criticat de organizaţiile pentru drepturile animalelor, în special pentru folosirea blănii de coiot la glugile jachetelor. Presiunea publică a crescut, iar compania a fost ţinta protestelor repetate. În 2021, Canada Goose a anunţat oficial că va renunţa la folosirea blănii naturale, un pas văzut ca o victorie pentru activişti, dar şi ca o repoziţionare strategică în linie cu cerinţele noii generaţii de consumatori. Astăzi, Canada Goose rămâne unul dintre cele mai vizibile branduri de fashion luxury din lume. 


Anul şi locul fondării: 1957, Toronto, Canada

Fondator: Sam Tick (Metro Sportswear Ltd.)

CEO actual: Dani Reiss (din 2001)

Sediu central: Toronto, Canada

Venituri: peste 1,2 miliarde de dolari (2024)

Listare la bursă: 2017 – Toronto Stock Exchange şi New York Stock Exchange (simbol: GOOS)

Magazine flagship: New York, Paris, Londra, Beijing, Tokyo

Produse emblematice: Parka Canada Goose, „Made in Canada”

Schimbare-cheie: Eliminarea blănii naturale din colecţii (2021)


Surse: Bloomberg, Financial Times, The Guardian, Forbes, Business of Fashion, The New York Times, CNBC, Reuters, Vogue Business, Toronto Star, Wikipedia


Traducere şi adaptare: Ioana Matei

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Capitalistul săptămânii,
Sam Tick

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.