De unde vin cartofii pentru chips-urile Lays vândute în România
Grupul PepsiCo a intrat pe segmentul de snack-uri în 2004, odată cu achiziţia producătorului de chips-uri Star Foods, fabrica din Popeşti Leordeni colaborând acum cu 22 de fermieri locali care livrează 50.000 de tone de cartofi anual, a povestit Indra Mihăilă, Corporate Affairs Manager, PepsiCo East Balkans în cadrul conferinţei ZF Agrobusiness Summit 2025.
”Avem nevoie de materii prime vegetale pentru divizia de chipsuri şi ne aprovizionăm local pe partea asta. Am început cu cantităţi mici, în 2004, când am achiziţionat Star Foods. Dar la acel moment aveam livrări de circa 5.000 tone şi importam mulţi cartofi pentru fabrica noastră. Între timp am ajuns la 50.000 de tone de cartofi achiziţionate de la fermierii de aici”.
În 2025, PepsiCo are parteneriate cu 22 de fermieri, care cultivă 1.600 de hectare de cartofi industriali şi ne acoperă 90-95% din nevoia de cartofi pentru chips-uri a fabricii.
Indra Mihăilă spune că fermierii s-au dezvoltat în aceşti 20 de ani, odată cu creşterea volumelor livrate, au intrat pe noi zone de business şi şi-au modernizat tehnologia. PepsiCo este acum cel mai mare achizitor de cartofi industriali din România acum. Ea dă ca exemplu un partener din Covasna, cu care PepsiCo lucrează din 2004 şi care avea la acel moment 750 hectare de cartofi şi livra 100 tone.
Între timp s-a dezvoltat şi a ajuns să livreze 5000 tone către fabrica din Popeşti-Leordeni.”E o poveste frumoasă de business acolo, produc acum şi alte culturi, inclusiv rapiţă, şi au dezvoltat şi partea de irigaţii şi depozitare. Au construit un depozit de 4000 de tone, foarte important pentru businessul lor”.
De fapt zona de depozitare este una dintre verigile slabe ale producţiei vegetale locale, fermierii dispunând de spaţii limitate pentru legume, ceea ce pune presiune pe livrări în anumite perioade ale anului. Indra Mihăilă spune că este dificil pentru fermieri să investească în depozite, din perspectiva finanţării, dar şi a riscului pe care şi-l asumă pentru a menţine producţia la standardul de calitate cerut. ”Preferă să livreze recolta imediat, decât să îşi asume aceste riscuri”.
În opinia ei, costurile de construcţie pentru depozite sunt extrem de mari, iar sumele necesare nu sunt uşor de atras de către micii antreprenori.
”Costul de construcţie pentru un depozit de 4.000 de tone este de 1-1,4 mil euro. E nevoie şi de cofinanţare din partea fermierilor, pe lângă finanţare bancară sau grant. Cred că fermierii pot fi susţinuţi mai mult la nivel de ţară”.
Cartoful este unul dintre cele mai versatile alimente, iar trendurile de consum arată că românii caută produse variate, care au şi o valoare adăugată mare, cum sunt mai nou cartofii tăiaţi şi congelaţi, pentru cartofi prăjiţi.
Pentru a susţine producţia locală, PepsiCo are o serie de parteneriate cu fermierii şi caută soluţii individualizate pentru nevoile acestora, inclusiv variante de co-finanţare aunor proiecte sau co-asigurare. ”Nu e o măsură valabilă la toţi, trebuie să ne uităm la nevoile individuale”.
PepsiCo a intrat pe piaţa româneasca în anul 2004, achiziţionând liderul de atunci pe piaţa de chips-uri de cartofi, compania Star Foods, prezentă în România din 1993.
În prezent, PepsiCo România are în portofoliu atât băuturi (precum Pepsi, Prigat, 7UP, Mirinda, Evervess, Gatorade, Lipton), cât şi snacksuri (Lay’s, Star, Doritos). Produsele provin din cele două fabrici deţinute în România: Star Foods SNACKS, în Popeşti-Leordeni, şi Dragon Beverage în Dragomireşti, ambele situate în apropiere de Bucureşti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













