Cum şi-a clădit gigantul Smithfield un grup cu afaceri de 2 mld. lei prin investiţii şi achiziţii de companii antreprenoriale

Autor: Mădălina Panaete Postat la 06 decembrie 2022 199 afişări

Grupul Smithfield, principalul jucător de pe piaţa cărnii de porc din România, dar şi unul dintre cei mai importanţi jucători din acest sector pe plan mondial, a marcat dezvoltarea pe plan local, prin mai multe achiziţii, dezvoltând de la zero un grup cu afaceri de circa 2 miliarde de lei, conform unei analize ZF.

Cum şi-a clădit gigantul Smithfield un grup cu afaceri de 2 mld. lei prin investiţii şi achiziţii de companii antreprenoriale

Smithfield, companie deţinută de gigantul chinez WH Group, a semnat un acord „strategic“ pentru preluarea Goodies Meat Production, care realizează mărci private pentru retaileri, iar dacă tranzacţia se semnează, liderul pieţei de carne de porc îşi consolidează prezenţa şi pe piaţa mezelurilor, estimată la 4,3 miliarde de lei de compania de cercetare Market Vector.

Grupul Smithfield, principalul jucător de pe piaţa cărnii de porc din România, dar şi unul dintre cei mai importanţi jucători din acest sector pe plan mondial, a marcat dezvoltarea pe plan local, prin mai multe achiziţii, dezvoltând de la zero un grup cu afaceri de circa 2 miliarde de lei, conform unei analize ZF. Ultima pe lista de achiziţii a companiei care are în spate gigantul chinez WH Group, cu venituri de peste 27 de miliarde de dolari la nivelul anului 2021, este un producător român de preparate din carne sub marcă proprie pentru canalul de retail - Goodies Meat Production SRL. Smithfield a semnat un acord de achiziţie  a companiei din Prahova.

Aceasta este controlată de Adrian Neniţă (50% din părţile sociale) şi Mihail Gabriel Cîmpeanu (50%), conform datelor de pe confidas.ro. În 2021, Goodies Meat Production a avut o cifră de afaceri de 179 de milioane de lei (36 mil. euro), un profit de 21,7 mil. lei, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Această achiziţie a fost numită de grup „strategică“ şi, dacă se semnează, vine la mai puţin de patru ani de la ultima tranzacţie în care a fost implicat grupul Smithfield. Goodies Meat Production SRL operează o unitate de producţie în Ceptura de Jos, Prahova, şi are 320 de angajaţi. Portofoliul său de produse include salam, şuncă, parizer, bacon şi alte specialităţi din carne.

„Achiziţia Goodies Meat Production face parte din planul strategic de creştere al Smithfield Europe şi completează şi consolidează afacerea noastră existentă“, spunea Luis Cerdan, executive vice president of Smithfield Foods’ European business. El a adăugat în comunicatul de presă de pe site-ul Smithfield Foods că printre beneficiile pe care le aduce această companie se află şi posibilitatea de creşterea prin intermediul capacităţii de producţie extinse. Adrian Neniţă şi Gabriel Cîmpeanu au fost asistaţi în această tran­zacţie de o echipă formată din specialişti ai PwC România şi D&B David şi Baias.

De asemenea, recent, pe lista Smithfield s-a aflat şi Cris-Tim, controlată de familia Timiş, însă, conform surselor ZF, discuţiile privind un parteneriat au fost întrerupte. Dacă s-ar semna, Smithfield ar urca direct pe prima poziţie în topul jucătorilor de pe piaţa mezelurilor, evaluată la 4,3 miliarde de lei de compania de cercetare Market Vector.

Ultima tranzacţie semnată de Smithfield a fost preluarea Maier Com din Arad, şi era deţinută de antreprenorul Radu Maier. Anterior, Smithfield a semnat achiziţia Elit Cugir şI Vericom 2001 de la omul de afaceri Dorin Mateiu. De altfel, achiziţia Elit a însemnat şi intrarea Smithfield pe piaţa mezelurilor. De-a lungul timpului, pe lista de negocieri a Smithfield s-a aflat şi Caroli, conform datelor ZF de la acea vreme, însă nu s-a semnat niciun acord. În prezent, Caroli este deţinut de un alt gigant, Sigma Alimentos. Achiziţiile sunt o bună parte din dezvoltarea Smithfield pe plan local.

De altfel, intrarea grupului în România s-a făcut prin preluarea fostului combinat Comtim, aflat în conservare. La acea vreme reprezentanţii Smithfield Foods, cu sediul în Virginia (SUA), spuneau că sunt interesaţi de achiziţii avantajoase pe toate pieţele unde grupul este prezent, iar că piaţa românească a cărnii este dominată de importuri şi că, în viitor, producţia internă va creşte sub­stanţial. Însă, realitatea arată că Smithfield a crescut în această perioadă, însă piaţa cărnii de porc rămâne dominată de importuri. Acestea au trecut în 2021 de 600 de milioane de euro, România importă peste 80% din carnea de porc necesară pentru consum.

Conform datelor de pe site-ul companiei, în 2004 Smithfield a demarat investiţii de 600 de milioane de dolari, atât în capacităţile de creştere a animalelor, cât şi în abatorul tehnologizat.

În România, compania are în prezent 47 de ferme în judeţele Timiş şi Arad şi produce cumulat peste 1,2 milioane de porci comerciali pe an, arată datele de pe site-ul companiei.

Un business construit şi cu achiziţii

2004 – Smithfield intră în România prin achiziţia fostului combinat Comtim, care includea abatoare, mai multe ferme de creştere a porcilor, unităţi de producţie a furajelor şi platforme industriale, dar şi depozite. Conform datelor ZF de la acea vreme, activele erau ţinute de acţionarii italieni şi se aflau în conservare înainte să fie preluate de Smithfield. Gigantul a plătit 33 mil. dolari pentru aceste active.

2005 – Smithfield cumpără Agroalim Distribution – distribuitor de alimente şi Frigorifer Tulcea- depozit frigorific, dezvoltate de Mounir Halawany. Ulterior, Smithfield renunţă la aceste două companii.

2018 – preia oficial producătorul de mezeluri Elit din judeţul Alba de la omul de afaceri Dorin Mateiu. Tranzacţia, care a inclus şi Vericom 2001, a fost estimată la peste 30 mil. euro

2019 – preia Maier Com din judeţul Arad de la antreprenorul Radu Maier şi îşi consolidează poziţia pe piaţa mezelurilor.

2019 – a cumpărat la mijlocul anului 2019 terenuri arabile întinse pe o suprafaţă de 350 de hectare de la Kamparo Investment West Part, o companie cu sediul în Bucureşti.

2022 – semnează un acord pentru preluarea Goodies Meat Production SRL, producător de mezeluri sub marcă privată.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.