CE pregăteşte un plan de extindere a reţelei feroviare de mare viteză

Autor: Mediafax Postat la 09 august 2025 25 afişări

CE pregăteşte un plan de extindere a reţelei feroviare de mare viteză

Comisia Europeană va prezenta în această toamnă un plan pentru stimularea semnificativă a transportului feroviar de mare viteză în Europa, a declarat comisarul european pentru transporturi, citat de The Guardian.

Comisarul pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că UE este hotărâtă să construiască „servicii feroviare autentice, atractive şi accesibile, centrate pe pasageri”, liniile rapide şi călătoriile feroviare transfrontaliere fiind considerate cruciale pentru competitivitatea blocului şi obiectivele climatice.

„În cele din urmă, oamenii vor alege trenul nu doar pentru că este mai durabil, ci şi pentru că este opţiunea mai confortabilă, mai rapidă şi mai accesibilă pentru călătoriile pe distanţe lungi în Europa”, a spus Tzitzikostas.

Călătoriile feroviare pe distanţe lungi în Europa au suferit mult timp din cauza coordonării şi conectivităţii deficitare, cu ecartamente diferite, specificaţii ale materialului rulant, tehnologii de operare şi sisteme de semnalizare care împiedică legăturile transfrontaliere.

Un sondaj publicat luna trecută a sugerat că trei din patru cetăţeni ai UE ar prefera să ia un tren de mare viteză în locul unui avion dacă conexiunile între capitale şi marile zone urbane ar fi rapide şi fiabile.

Însă, potrivit unui raport al comisiei din 2021, transportul feroviar a reprezentat mai puţin de 10% din călătoriile transfrontaliere în UE.

Comisia şi-a stabilit anterior obiectivul de a dubla traficul feroviar de mare viteză faţă de nivelurile din 2015 până în 2030 şi de a-l tripla până în 2050, prin intermediul unei reţele feroviare de mare viteză propuse, de 49 400 km, în valoare de 546 miliarde de euro, care să conecteze toate capitalele UE şi marile oraşe la viteze de 250 km/h sau mai mari.

Tzitzikostas a declarat că noul său plan ar contribui la atingerea acestui obiectiv. „Avem nevoie de o abordare coordonată a finanţării, care să combine utilizarea optimă a fondurilor UE, sprijinul naţional şi investiţiile private”, a afirmat el.

Lansarea, anul viitor, a unei linii directe de 11 ore Praga-Berlin-Copenhaga a arătat însă cât de puternică este în prezent cererea pentru călătoriile cu trenul de mare viteză, a spus el, şi aceasta va creşte şi mai mult, deoarece diverse linii aflate în construcţie vor reduce aproape la jumătate durata călătoriei.

„Deja îmi imaginez ziua în care cineva va putea lua prânzul în Vesterbro, în Copenhaga, se va urca într-un tren şi va ajunge la cină în Piaţa Wenceslas, lângă gara centrală din Praga”, a spus el.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
trenuri,
mare viteză,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.