Bogdan Putinică, country manager Microsoft Romania: Digitalizarea nu înseamnă să cumpărăm laptop-uri. În clipa în care discuţi despre digitalizare trebuie să discuţi despre date
Digitalizarea nu înseamnă să cumpărăm laptop-uri, deşi auzim foarte des în România acest lucru, când de fapt, în clipa în care discuţi despre digitalizare, trebuie să discuţi despre date, a declarat Bogdan Putinică, country manager Microsoft Romania în cadrul conferinţei ZF Insurance Summit 2025.
”Digitalizarea nu înseamnă să cumpere laptop-uri. Auzim de foarte multe ori chestia asta în România când vorbim de digitalizare. Dar în clipa în care discuţi de digitalizare trebuie să discuţi despre date. Aia e digitalizarea. De ce discuţi despre cât costă imprimanta de la HP sau laptopul de la Dell? Aia nu e digitalizarea. Digitalizarea făcută prin echipamente are un mare dezavantaj. Peste 2 ani se strică. Ce digitalizare e aia? N-ai digitalizat nimic în realitate”.
Şeful Microsoft România spune că există foarte multe date disponibile, dar important este ce faci cu ele, cu informaţia primară.
” În clipa în care le foloseşti ca să se aşeze praful pe ele sau eventual ca să printezi un raport să-l duci la şedinţă, n-au nicio valoare. Devin pur şi simplu o mortăciune statistică. În clipa în care începi să-ţi pui problema, cum să le foloseşti şi pui tehnologia la muncă, atunci începi să scoţi valoare din aceste date, din corelaţiile dintre ele şi aşa mai departe”
Ce a mai declarat Bogdan Putinică:
►În momentul de faţă, oferta de tehnologie, de soluţii pe bază de AI pentru industria de finance şi insurance, este foarte mare.
Unul dintre scenariile principale de optimizare prin tech. În sistemul bancar, utilizarea tehnologiilor de tip AI are un ROI de 5X şi pentru 1$ investit clienţii bancari optimizează de 5 ori. Iar pentru asigurări, este un scenariu aproape clasic utilizarea AI-ului şi a agenţilor de tip AI în procesarea cererilor de desfăgubire. Tot ce înseamnă generarea de poliţe sunt procese foarte plauzibili de automatizat, utilizând inteligenţa ştificială.
►Există un studiu de caz pentru o companie care, utilizând AI, practic, la finalul unui an au reuşit să economiseacă 7500 de ore muncă. În momentul de faţă, tehnologia este matură din acest punct de vedere şi băncile au adoptat-o. Industria de asigurări poate nu chiar atât de mult ca industria bancară, dar sunt sigur că vine tare din urmă pentru că este un scenariu clasic, la care AI-ul se potriveşte perfect. La fel ca în sănătate sau în educaţie, FSI-ul este un sector principal pentru inteligenţă artificială.
►Aplicabilitatea cea mai mare o văd în zona de vânzări, pentru că acolo este interfaţa cea mai digitalizată în momentul de faţă pentru interacţiunea între sistem şi consumator. Dar evident că şi în partea de back-office. Tehnologia ajută la creştere.
►O companie care creşte nu se poate scala liniar. Liniar înseamnă mai angajăm încă un om pentru fiecare 10.000 de poliţe sau mai angajăm încă un contabil pentru fiecare noi despăgubiri pe care trebuie să le plătim. Asta la un moment dat nu funcţionează, se rupe bilanţul. Acolo vorbim de adopţie deja. Adopţia în România pentru astfel de tehnologii pleacă de la un lucru mai simplu, mai frumos, dar care stă la bază a inteligenţei artificiale. Cloud-ul.
►Inteligenţa artificială face parte dintr-un produs pentru asigurări. Nu poate să fie ea în sine, doar ea produsul, pentru că e o funcţionalitate. E creierul din spatele unei aplicaţii.
►Digitalizarea nu înseamnă să cumpere laptop-uri. Auzim de foarte multe ori chestia asta în România când vorbim de digitalizare. Dar în clipa în care discuţi de digitalizare trebuie să discuţi despre date. Aia e digitalizarea. De ce discuţi despre cât costă imprimanta de la HP sau laptopul de la Dell? Aia nu e digitalizarea. Digitalizarea făcută prin echipamente are un mare dezavantaj. Peste 2 ani se strică. Ce digitalizare e aia? N-ai digitalizat nimic în realitate.
► Într-un proces de digitalizare, ai nevoie de bază de date de la evidenţa populaţiei, de la poliţie, de la accidente. Astea trebuie legate între ele. Trebuie legate cu un multivendor. Că unii au 200 de milioane de poliţe, alţii au 250 de milioane de poliţe. Ai nevoie de istoria utilizatorului. Atâta timp cât nu o să vorbim de digitalizare prin date şi nevoile utilizatorului, cred că toate discuţiile sunt frumoase şi o să rămână din nou la ”luăm laptopuri şi imprimante”.
► Pentru modele în asigurări e suficient să ne uităm peste graniţă, în Europa Centrală, la Cehia sau Polonia. Şi vedem bune practici, soluţii. Nu trebuie să inventăm noi apa caldă în România. Suferim de problema asta. Trebuie să fie tot timpul ceva să facem noi de la zero. Sigur, uneori e şi cazul de aşa ceva. De cele mai multe ori, soluţii la aceste probleme macro-economice, digitalizarea unui sector, educaţie, sănătate, asigurări, bănci, sunt rezolvate. E vorba de date, de cerinţele utilizatorului şi de transparenţă. Digitalizarea printre altele ridică vălul şi misterul de pe toate aceste probleme şi e foarte transparent tot. Şi actul de decizie, unde sunt găurile negre, unde sunt profiturile şi cine îşi buşeşte maşina de 5 ori pe an ca să îşi o schimbe şi tot aşa.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













