Bani din flori. Poveştile de succes ale mai multor florării din România

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 19 octombrie 2020 128 afişări

Că e toamnă, vară sau primăvară, că e ploaie sau soare orbitor, nu există zi sau moment în care florile să nu aducă bucurie. Pe zâmbetele indispensabile au pariat mai mulţi mici antreprenori, care şi-au creat afacerile în jurul acestor elemente declanşatoare de bună dispoziţie, o piaţă a florilor estimată la peste 300 de milioane de lei. Regăsiţi aici, pe scurt, câteva poveşti „florale”, spuse pe larg, în ultimul an şi jumătate, în cadrul proiectului ZF Afaceri de la zero.

1. Dolce Paula – Atelier de dulciuri şi flori (Bucureşti)

Paula Moldovan purta pasiunea pentru flori alături de cea pentru prăjituri şi torturi, după ce, mai bine de 15 ani, a lucrat în domeniul alimentaţiei publice, în zona HoReCa, timp de cinci ani a acumulat experienţă în domeniul floristic, iar doi ani s-a specializat în patiserie-cofetărie. Cu toate aceste „ingrediente” puse laolaltă, ea a deschis Dolce Paula, un atelier de dulciuri şi flori cu servicii personalizate, situat chiar în inima Bucureştiului, în zona Piaţa Victoriei.

Investiţia în atelier a ajuns la 35.000 de euro, însă antreprenoarea spune că planurile de investiţii nu se opresc aici, pentru că este nevoie constantă de bani pentru dezvoltare.

În atelier nu se găsesc buchete de flori gata făcute, ci numai câteva aranjamente florale sau câteva flori proaspete, dar clienţii pot să vadă „recuzita” cu care lucrează Paula Moldovan pentru a crea concepte diferite de dulciuri şi flori. Ca totul să se lege, e nevoie de comunicare.

Aşa că, pentru buchetele de mireasă, de exemplu, Paula trebuie să cunoască mireasa şi să schimbe multe idei cu ea înaintea marelui eveniment, pentru a se asigura că florile care îi vor fi dedicate sunt într-adevăr ceea ce îşi doreşte.

2. Boutique d’emotion (Corbeanca)

Amalia Şeremet, licenţiată în sociologie cu specializare în comunicare politică, a învăţat să facă aranjamente florale odată cu implicarea în businessul Boutique d’Emotion din Corbeanca, iar acum gestionează un atelier floral care funcţionează simultan şi ca magazin de cadouri în localitatea de lângă Bucureşti. Amalia Şeremet realizează aranjamente pentru evenimente private şi se află acum în căutare de noi angajaţi.

Ideea a pornit de la două prietene ale ei, care, în 2016, au vrut să facă un business local plecând de la conceptul de atelier floral. Pentru că spaţiul era generos, s-au gândit să dezvolte şi o parte de cadouri şi au rugat-o şi pe Amalia să se alăture afacerii lor. Aşa a apărut ea în business, iar din 2017 este unicul proprietar al afacerii.

„Când am intrat în Boutique d’Emotion, în afară de crin, garoafă, trandafir, nu ştiam prea multe despre flori. Nu cunoşteam tipurile de flori sau cum se face un buchet. M-am specializat la locul de muncă şi încă învăţ”, spunea Amalia Şeremet anul trecut.

Aranjamentele florale sunt create în atelierul din Corbeanca şi ajung apoi la evenimente private. Pentru flori, aprovizionarea se face de la importatori, iar cadourile sunt aduse în principal de la producători din România.

3. Darlington – Croitoria de flori (Iaşi)

În urmă cu şase ani, familia Curcudel din Iaşi deschidea o florărie sub brandul Darlington – Croitoria de flori. Povestea a început în preajma Crăciunului din 2014, când Marina şi Marius Curcudel se aflau în căutarea unor cadouri pentru cei dragi. În câteva luni, mai exact în aprilie 2015, ea şi soţul ei Marius Curcudel îşi deschideau un spaţiu în care au început să vândă flori. Cei doi au început să urmeze cursuri de design floral pentru a se specializa în ceea ce aveau de gând să facă mai departe şi au încheiat parteneriate cu firme locale din Iaşi. La un an după deschiderea primului punct de desfacere Darlington a apărut un al doilea, tot în Iaşi, de dimensiuni mai mari. O perioadă, cele două florării au funcţionat în paralel, însă ulterior a rămas deschisă doar unitatea mai mare, din care sunt onorate în prezent toate comenzile.

Florile care se găsesc la Darlington vin de la câţiva furnizori din Europa, în principal din Olanda, de unde cei doi antreprenori ieşeni se aprovizionează cu produse finite şi cu materie primă. Selecţia furnizorilor este o provocare pentru antreprenorii de la Darlington, pentru că florile trebuie să fie tot timpul proaspete şi să ajungă intacte la evenimentele pentru care sunt alese.

Aproximativ 80% din aranjamentele care se vând în florărie sunt realizate pe loc, personalizat, fiind aproape imposibil de creat două buchete identice.

4. Greenarium (Sibiu)

Despre plante vorbeşte şi Greenarium, businessul a trei tineri, care fac terarii cu plante într-un atelier din Sibiu. Anton Balint, Paul Bondane şi Raluca Mitea au „migrat” din domeniul artistic în care au toţi pregătire pentru a dezvolta Greenarium. Primii muguri au apărut, la fel ca în cazul Darlington, tot în preajma Crăciunului.

„Greenarium a început ca o poveste de cadouri de Crăciun, pe care eu, împreună cu Raluca, am vrut să le facem familiei şi prietenilor noştri. Voiam să le oferim neapărat ceva făcut de mâinile noastre. După ce am trecut prin mai multe idei, am descoperit terariile, acum cinci ani, când în România nu prea era popular conceptul.”

S-au documentat, au făcut câteva zeci de cadouri pentru familie şi prieteni şi, după ce au trecut sărbătorile, şi-au dat seama că aceasta ar putea fi o bună oportunitate pentru un business.

„Visul meu este să înlocuim toate ghivecele de plastic din casele românilor”, spunea Anton Balint în urmă cu câteva luni.

Terariile Greenarium sunt confecţionate din sticlă pe care cei trei fondatori o iau de la ferestrele caselor din Sibiu, atunci când acestea sunt schimbate. Ei preiau sticla, o spală, o taie cu diamantul, o înfoliază într-o foiţă de cupru şi apoi lipesc totul cu cositor. Totul se lucrează manual, prin tehnica de vitralii Tiffany.

O parte din plantele care ajung în terarii sunt aduse din import, însă unele sunt crescute chiar de cei trei antreprenori, în atelierul din Sibiu. Nisipul şi pietrişul sunt procurate de la furnizori din România, iar unele globuri de sticlă vin de la artizani din zona Sibiului.

5. Patchouli Flowers Concept Store (Bucureşti)

Anita Moldovan împreună cu mama ei, Viorica, două antreprenoare pasionate de flori, au creat în urmă cu opt ani brandul Patchouli, sub care realizează aranjamente florale.

„În 2012, în timp ce mă aflam cu mama mea la Londra, îmi doream un nou început, fondarea unui nou business care să ne reprezinte şi care să ne permită să ne exprimăm. În scurt timp aveam deja o idee clară asupra a ceea ce doream să facem, primul atelier de creaţie florală din România. Mi-am dorit să schimb şi să cresc standardele pieţei locale de flori, care până atunci nu cunoscuse o abordare artistică şi sofisticată”, povestea Anita Moldovan, cofondatoarea companiei Patchouli Flowers Concept Store, la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Atelierul Patchouli se află pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti, locaţie aleasă de Anita şi Viorica Moldovan datorită cererii de aranjamente florale premium din această zonă.

Patchouli are o gamă variată de produse, de la buchete gata făcute pentru clienţii grăbiţi, până la buchete personalizate în funcţie de cerinţele clientului. De asemenea, realizează cutii cu flori, jobene, ceşti sau lumânări şi aranjamente florale pentru evenimente.

6. Semperviva (Sibiu)

Diana Brătilă s-a specializat în geografia turismului, însă şi-a schimbat traiectoria profesională în vara lui 2019, când a primit un aranjament cu flori care i-a stârnit interesul şi creativitatea, astfel că a pus bazele propriului business cu aranjamente florale din plante suculente sau licheni, sub brandul Semperviva.

Primele aranjamente le-a făcut chiar din aranjamentul mare primit, proporţionându-l în ghivece colorate şi găleţi, cu scop pur decorativ pentru grădina proprie, fără a se gândi o clipă că acestea pot fi comercializate, până într-o zi când cineva a întrebat-o cât costă un astfel de aranjament, iar atunci s-a născut ideea de a transforma pasiunea în afacere.

Aşa a ajuns să realizeze copăcei din licheni, tablouri, decoraţiuni interioare sau aranjamente florale din licheni sau plante suculente, materii prime pe care le cumpără din sere sau magazine specializate, nu de pe internet.

7. Studium on flowers (Bucureşti)

Andreea Filip, o tânără cu experienţă în domeniul vânzărilor, a creat businessul Studium în vara anului 2019, la întoarcerea în România după aproape opt ani de lucrat şi de călătorit în străinătate. Era obişnuită să aibă tot timpul flori în casă, însă, pentru că nu îi era mereu la îndemână să le cumpere, a gândit un concept de abonament pentru cei care îşi doreau acelaşi lucru, abonament care presupune livrări periodice de flori la uşa clientului.

A creat o platformă, unde abonamentul poate fi personalizat după dorinţele clientului, care are de ales între trei dimensiuni de buchete. El poate selecta de asemenea frecvenţa cu care îşi doreşte să-i fie livrate florile, introduce adresa şi aşteaptă buchetul acasă. Florile pe care le livrează provin în proporţie de 65% din import, în vreme ce restul sunt din România.

Acum, după ce a pus Studium pe picioare, Andreea Filip se gândeşte să organizeze şi workshopuri cu florişti locali, în care să-i înveţe pe doritori cum se îngrijesc florile.

8. The Sisters Flower Studio (Cluj-Napoca)

Atelierul floral The Sisters Flower Studio din Cluj-Napoca a apărut după ce surorile Lucia Sigmirean şi Andreea Popa au hotărât să transforme pasiunea pentru flori şi experienţa din acest domeniu într-un business. Lunar, între 350 şi 500 de clienţi primesc florile din atelierul The Sisters, iar cele două surori spun că vor să creeze buchete în funcţie de personalitatea, hobby-urile, locul de muncă sau culorile preferate de destinatarului buchetelor. În medie, din atelierul surorilor din Cluj ies circa 20-35 de buchete zilnic, iar recordul într-o perioadă aglomerată a fost de 300 de buchete pe zi.

9. Verdepeperete (Buzău)

Oana şi Alexandru Creţu au dat viaţa din Bucureşti pe cea într-un oraş de provincie – Buzău – iar odată cu mutarea au pus şi bazele unei afaceri. Businessul VerdePePerete, care produce şi vinde tablouri şi elemente de decor pe bază de licheni, s-a născut, la fel ca multe altele, dintr-o nevoie.

Se mutaseră deja din Bucureşti, Alexandru decisese să-şi facă stagiatura în arhitectură în Buzău, iar Oana renunţase la cariera în domeniul bancar şi se angajase la o companie din acelaşi oraş. Împreună s-au gândit că, în paralel cu joburile, se pot ocupa şi de o afacere.

Aşa s-a născut afacerea cu tablouri cu licheni, un element folosit tot mai des în designul interior, dar mai puţin descoperit în urmă cu trei ani, când cei doi antreprenori fondau VerdePePerete. Au început să studieze domeniul, să se gândească la un nume şi la un logo, proces care a durat câteva luni. „Produsele noastre sunt compuse din ramă sau cadru din lemn de brad, lăcuite, băiţuite, vopsite cu vopsea ecologică pe bază de apă în diferite nuanţe şi licheni naturali într-o varietate de culori”, spun cei doi fondatori.

În tablouri, lichenii formează modele abstracte sau chiar logouri, în funcţie de cererile clienţilor. De altfel, atunci când cumpărătorul îşi doreşte, se poate implica personal în realizarea tabloului, sub îndrumarea celor doi antreprenori din spatele VerdePePerete.

Producţia tablourilor cu licheni are loc într-un atelier din satul Spătaru, judeţul Buzău, acolo unde există şi câţiva colaboratori care ajută la finalizarea procesului artizanal de fabricare.

Puteţi citi poveştile integrale ale tuturor acestor afaceri cu flori pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

ZF.ro
Este OFICIAL! Un nou brand de modă cu preţuri mici a intrat în România. Reduceri de 80% la peste 3.000 de mărci Este OFICIAL! Un nou brand de modă cu preţuri mici a intrat în România. Reduceri de 80% la peste 3.000 de mărci
Criza accelerează puternic aceste joburi. În ce zonă trebuie să vă uitaţi pentru viitor
Mediafax
Riadul neagă orice împlicare în asasinarea directorului programului  nuclear din Iran: „Nu este politica Arabiei Saudite să se lanseze în asasinate” Riadul neagă orice împlicare în asasinarea directorului programului nuclear din Iran: „Nu este politica Arabiei Saudite să se lanseze în asasinate”
Marea Britanie a devenit prima ţară din lume care a aprobat vaccinul împotriva COVID-19 produs de Pfizer / BioNTech pentru utilizare pe scară largă
MonitorulApararii
Strategia de vaccinare împotriva COVID-19 a pornit cu stângul. Chiar şi în România Strategia de vaccinare împotriva COVID-19 a pornit cu stângul. Chiar şi în România
Aliaţi şi inamici ai României, cei dintotdeauna şi cei de acum
MonitorulPartidelor
Un deputat a primit vestea de ziua sa - a fost testat pozitiv cu COVID-19 Un deputat a primit vestea de ziua sa - a fost testat pozitiv cu COVID-19
Clotilde Armand: O spun foarte ferm. Nu vom ceda în faţa nimănui
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Şuhan  Care-i treaba cu moţu’.. COMENTARIU Valeriu Şuhan Care-i treaba cu moţu’..
COMENTARIU Valeriu Şuhan Moartea ca reper

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.