Asistăm la renaşterea sindicatelor sau la revoltă contra costului mai mare al traiului?

Autor: Catalina Apostoiu Postat la 17 septembrie 2023 22 afişări

Asistăm la renaşterea sindicatelor sau la revoltă contra costului mai mare al traiului?

În America, cel mai mare sindi­cat al angajaţilor din sectorul auto, UAW, a lansat o grevă împotriva tuturor celor trei constructori auto din Detroit simultan pentru prima dată în istoria sa de 88 de ani, scrie Financial Times.

Premiera are loc într-un context complex. De câteva decenii numărul membrilor de sindicat scade, dar în ultimii ani rata de aprobare a acţiu­nilor sindicale în rândul populaţiei creşte.

Apoi, în ultimul an SUA, Ger­mania, Marea Britanie şi alte ţări mari occidentale au fost lovite de valori de greve care coincid cu instalarea unei crize a costului de trai nemaivăzute de generaţii şi cu agravarea penuriilor de forţă de muncă.

Membri ai UAW au început mai întâi să picheteze trei locaţii, o uzină GM din Missouri, una a Stellantis din Ohio şi una a Ford din Michigan, la începutul unei greve care ar putea cuprinde mai multe locaţii.

Brian Shepherd, principalul orga­nizator al sindicatului, a anunţat că opţiunea declanşării de greve la toate uzinele ce aparţin celor trei companii „este încă pe masă“.

Greva vine într-o perioadă de acţiuni în creştere din partea sindi­catelor la nivelul industriilor ame­ricane.

Penuriile de forţă de muncă, expirarea contractelor ciclice şi costurile ridicate de trai au declanşat negocieri dure pentru majorări sa­lariale şi de alte beneficii, cât şi greve şi proteste în mai multe industrii, potrivit Reuters.

Aproximativ 295.000 de munci­tori au fost implicaţi în suspendări ale activităţii în acest an până în luna iulie, 2023 putând deveni cel mai dinamic an din punct de vedere al grevelor din 2019.

Sătui de salariile stagnante, costurile ridicate cu sănătatea şi condiţii de muncă precare, sindicaliştii americani cer salarii mai mari, un echilibru mai bun muncă-viaţă în condiţiile în care pandemia i-a făcut pe mulţi dintre aceştia să-şi regândească priorităţile.

Sindicaliştii au mai multă putere de negociere din cauza scăderii ratelor şomajului şi lipsei de forţă de muncă. În acelaşi timp, aceştia sunt încurajaţi de o serie de evenimente cum ar fi creşterea puternică a profiturilor companiilor şi un interes renăscut al Washingtonului legat de sindicate.

În America, deşi ratele de sindicalizare au scăzut în ultimele decenii, este posibil ca pandemia să fi adus o schimbare de dinamică. Organizarea în sindicate a crescut în acest an, susţinerea publică pentru sindicate se situează la cel mai ridicat nivel din 1965, iar piaţa muncii sub presiune dă putere de negociere muncitorilor, potrivit atlanticcouncil.com.

Şi în Germania, unde sindicatele sunt mai puternice, avertismentele de grevă abundă.

Recent, două sindicate germane au avertizat cu privire la viitoare penurii de forţă de muncă în sectorul public, care, susţin acestea, ar putea provoca probleme uriaşe pentru administrarea ţării, notează Deutsche Welle.

Şefii acestora au arătat că din cauza condiţiilor de muncă neatractive şi salariilor mediocre recrutarea de noi angajaţi va fi dificilă.

Operatorul de transport feroviar Deutsche Bahn a ajuns la un acord cu sindicatul din sector EVG la sfârşitul verii, evitând posibile greve, însă ameninţarea acestora nu a dispărut în condiţiile în care un alt sindicat al angajaţilor din transportul feroviar, GDL, va începe în scurt timp negocieri pentru membrii săi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.