„Rolul care îmi defineşte ADN-ul profesional este de a ghida oamenii să se dezvolte, fructificându-şi abilităţile şi deblocând barierele”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 11 iulie 2025 445 afişări

...spune Manuela Mancaş, founder & managing director al firmei de cercetare AHA Moments. În opinia ei, aceasta este menirea unui lider şi acesta e planul ei atât pentru mâine, cât şi pentru 2030. Crede în principiul „pay it forward”, oameni care inspiră oameni, care apoi inspiră alţi oameni, astfel ajungând cu toţii, ca indivizi şi colectiv, în forma cea mai bună.

 

Are peste 19 ani de experienţă în domeniul cercetării, iar la începutul lui 2021 a ales calea antreprenoriatului. A fondat AHA Moments, o agenţie locală de cercetare de piaţă, care a crescut accelerat, atingând un milion euro cifră de afaceri în al doilea an de la lansare, deşi acesta fusese ţinta pentru cinci ani.

 

VISION BOARD, PRINCIPII & MOTIVAŢIE

Care este citatul cheie care îţi defineşte viziunea profesională sau personală? Cum te motivează acesta în activitatea zilnică?

Este un citat care îmi place mult şi care a avut un impact în parcursul meu: „It is better to light a candle than curse the darkness.” Deşi sursa nu este complet certă, acest citat este adesea atribuit lui Eleanor Roosevelt, iar faptul că provine de la o femeie puternică şi mult respectată în timpurile ei mă face să rezonez şi mai mult cu aceste cuvinte.

Am descoperit acest citat cu doar câteva zile înainte de a lua decizia de a deveni antreprenor. Mă găseam într-un context neaşteptat care îmi răsturnase viaţa profesională cu susul în jos. Compania în care lucrasem mai mult de o decada şi-a închis porţile la final de 2021, deci nu doar că nu aveam un loc în care să mă întorc din concediul maternal, dar îmi pierdeam echipa, clienţii şi atmosfera unei companii pe care o îndrăgisem foarte tare. Acea perioadă a fost, la prima vedere, una de „întuneric”. Am plâns când am semnat demisia, a fost o semnătură grea. Dar incertitudinea şi tristeţea s-au transformat treptat într-o oportunitate, şi din ce în ce mai mult se aprindea gândul de a crea ceva nou. Ideile au început să apară una câte una, şi oamenii din jur au fost cei care mi-au insuflat încredere. Încurajările de la acel moment au fost foarte valoroase, cu toate că erau discuţii obişnuite, trecute cu vederea de interlocutorii mei, pentru mine au rămas câteva vorbe marcante, pentru că „fără să ştie” mi-au oferit avântul necesar. Îmi amintesc de un client de la o companie multinaţională de proporţii care îmi spusese atât de uşor, într-o discuţie telefonică: „Şi dacă echipa voastră se destramă, noi cu cine vom mai lucra?!” Foştii colegi îmi spuneau liniştiţi că ei nu îşi caută un loc de muncă până ce nu livrează toate proiectele clienţilor lor şi că le e greu să aleagă alte companii concurente, şi să plece fiecare în altă parte; iar familia restrânsă şi prietenii apropiaţi mă încurajau în aceeaşi direcţie, spunându-mi că sunt extrem de potrivită să fac asta, să deschid compania mea de cercetare. Totul s-a mişcat rapid după ce am început şi eu să cred în idee, şi într-o lună aveam investiţiile pe masă, planul de afaceri bine scris şi oferte trimise şi acceptate de către primii angajaţi, cei care aveau să devină echipa şi familia AHA. Am fondat deci o companie de cercetare şi am numit-o AHA Moments, pentru că un moment de revelaţie m-a dus spre ea, dar şi pentru că asta ne este promisiunea în faţa clienţilor, să livrăm informaţii revelatoare, ducându-i spre decizii care „aprind” lumina în deciziile lor strategice.

Realizez, în final, că acest citat, descoperit acum doar 4-5 ani, a fost de fapt un fir roşu în toată viaţa mea, întrucât cele mai grele momente, atât pe plan personal, cât şi profesional, au fost şi cele mai definitorii pentru mine. Mereu am căutat să extrag ceea ce este mai bun din ele — fie o lecţie, fie o redirecţionare a visurilor mele, fie oportunitatea unui drum nou, dar mereu din întuneric, am găsit o uşă ce se deschidea cu lumină în faţa mea.

Cum arată „imaginea centrală” de pe vision board? Ce simbolizează aceasta pentru tine şi ce rol joacă în drumul profesional şi personal?

Imaginea centrală de pe vision boardul meu ar fi un munte. Nu vorbesc despre peisajul montan în sine, ci despre simbolistica pe care o are pentru mine, mai precis ideea de urcuş. Am o vorbă pe care o spun din când în când: „Viaţa mea e ca mersul pe munte, nu ca mersul pe câmpie”. În traducere liberă, caut mereu provocări şi îmi stabilesc ţeluri înalte în toate domeniile care mă definesc. Acest lucru nu înseamnă neapărat că toate obiectivele pe care mi le propun se vor transforma în realitate, dar înseamnă cu siguranţă că drumul pe care îl parcurg - sau cărarea numită viaţă - este unul în care îmi doresc să mă dezvolt constant şi să fac lucrurile din ce în ce mai bine.

Dacă la începutul carierei gândeam foarte mult legat de ce pot să fac pentru dezvoltarea mea, acum lucrurile arată diferit. Planurile mele nu sunt doar despre mine. Planurile mele de a ajunge într-un loc mai bun zi de zi sunt strâns legate de familie, de echipa mea, de comunitatea în care trăiesc şi de România. Astfel, pe vision boardul meu un alt simbol important ar fi o serie de cercuri concentrice, similare cu o undă, care indică impactul pe care îl poţi avea în jur.

Prima dată când îţi lărgeşti perspectiva şi nu mai e doar despre tine însăţi, e realmente înspăimântător. Pare un obiectiv atât de intens încât te poate face să te îndoieşti sau să renunţi înainte de a începe; se aprinde des sindromul impostorului şi autocritica e la cote ridicate. Totuşi, am învăţat că schimbările mari vin cu paşi mici, iar dacă îţi transformi un vis într-un plan, apoi planul într-un efort constant susţinut prin muncă şi perseverenţă, lucrurile se pot realiza fără doar şi poate. Aş adăuga că este esenţial să aduci alături de tine şi alţi oameni care împărtăşesc aceleaşi valori şi scopuri, pentru a duce la bun sfârşit un plan şi a crea un impact cu adevărat semnificativ. De una singură, nu aş fi realizat nimic şi nu aş fi cea care sunt acum. Astfel, numesc cel de-al treilea element important în plansa viziunii mele, oamenii. Pur şi simplu, oamenii.

Care sunt cele mai importante trei obiective pentru următorii cinci ani în business şi în viaţa personală?

Primul obiectiv se referă la dezvoltarea continuă prin învăţare şi adaptabilitate şi e un concept ce include multe subdimensiuni importante. Este vorba, o dată, de dezvoltarea mea personală; sunt managerul unei companii, deci sursa de inspiraţie şi de ghidaj pentru alţi oameni, şi asta mă face responsabilă să învăţ şi să cresc constant pentru a putea fi un lider demn de atenţia echipei şi clienţilor.

O altă arie de dezvoltare şi adaptabilitate se referă la echipa pe care o conduc. Oamenii şi expertiza lor reprezintă nucleul unei companii de cercetare, deci pun accent pe ce ştiu oamenii, pe ce învaţă nou, pe cât de mult îşi lărgesc orizonturile. Ca orice om de ştiinţă, căci cercetarea e o disciplină care stă la intersecţia multor ştiinţe, învăţăm continuu. Cum facem asta? Mereu spunem „da” provocărilor şi mergem bucuroşi pe cărări nebătătorite, deci căutăm proiecte versatile, dificile, cu analize avansate, care cer personalizare şi reinterpretare, tocmai pentru a păstra sus ştacheta autoimpusă pe expertiza noastră.

Un alt aspect din sfera de învăţare, şi mult mai proeminent acum în gândirea mea, este creşterea adaptabilităţii la mediul de business dinamic. Se vorbeşte mult despre inteligenţa artificială şi schimbările majore ale pieţei muncii în următorii ani. Big data şi analiza datelor sunt deja domenii de vârf şi vor continua să fie extrem de căutate. Astfel, un vector în munca mea din următorii ani este de a deschide mentalităţile oamenilor cu care colaborez pentru a adopta AI în cât mai multe arii de execuţie, astfel încât timpul lor să fie maximizat pentru consultanţă şi analize avansate.

Al doilea obiectiv de pe lista mea este legat de implicarea în proiecte de impact, cu ecou palpabil. Pe de o parte, facem asta în studiile de piaţă pe care le derulăm şi calea e una simplă, dar extrem de valoroasă: îmbogăţim cercetările cu informaţii suplimentare de context. Astfel, în studiile obişnuite despre consum sau achiziţionarea unor categorii de produse/servicii, lărgim spectrul analizei şi întrebăm respondenţii şi despre aspecte aparent generale din viaţa lor; scopul este să îi înţelegem ca oameni, nu doar ca şi consumatori sau cumpărători. În acest mod, datele prind contur şi profilele prind viaţă, iar clienţii interiorizează mai bine informaţiile şi le pot da valoare în strategiile lor. În plus, integrăm date secundare şi informaţii din alte studii, europene sau globale, şi ajutăm clienţii să îşi lărgească perspectiva cu un context mai larg.

Tot din aria studiilor cu impact fac parte o serie de proiecte dragi, atipice lumii cercetării comerciale, dar care apar tot mai des pe agenda companiei noastre, şi asta ne face să fim mândri în AHA Moments. Am traversat recent studii cu impact pentru turismul României, educaţie şi piaţa muncii, contextul social şi politic, lectură, trenduri în digitalizare, AI şi fake news, cultura organizaţională, sustenabilitate, comportamente de achiziţie în inflaţie ş.a.

La acest capitol, „impact”, e extrem de valoros să amintesc povestea Rethink Romania, un think tank cu misiunea măreaţă de a maximiza potenţialul României până în anul 2050; suntem o mână de oameni cu minţi luminate, mâneci suflecate şi suflete aprinse pentru o Românie mai bună. E o revelaţie orice întâlnire sau discuţie în echipa Rethink, unde realmente punem idei în mişcare.

Al treilea obiectiv a existat mereu ca principiu în viaţa mea, dar e şi mai proeminent de când am copii. Îmi doresc să păstrez un echilibru între viaţa personală şi cea profesională, iar acest echilibru nu se referă doar la timp, ci şi la intensitatea cu care dedic energie fiecărei părţi a vieţii mele. Acest echilibru mult dorit poate părea imposibil în viaţa reală, având în vedere presiunile cotidiene, ba chiar tinde să crezi că e o utopie existentă doar pe reţelele sociale. Totuşi, eu am găsit o formulă... care funcţionează pentru mine. Nu caut un echilibru constant, căci nu îl pot atinge. Astfel, caut un echilibru care să vină sub forma unei ecuaţii care ba e pe plus, ba e pe minus, dar în final rezultatul e echilibrat. Sunt perioade, zile sau ore în care sunt mai tare ancorată în business, iar alteori mai mult în viaţa personală. Ceea ce contează este să fiu prezentă 100% acolo unde mă aflu şi să adaptez alternanţa între aceste două dimensiuni ale vieţii mele, aşa cum îmi dictează contextul, dar mai ales inima.

 

LEADERSHIP & CARIERĂ

Ce te inspiră cel mai mult atunci când iei decizii importante pentru compania pe care o conduci? Există un moment definitoriu sau o persoană care a influenţat acest stil de leadership?

În antreprenoriat am învăţat că este necesar să iei decizii cu greutate şi îndrăzneală, pentru a putea atinge acele obiective măreţe. Totuşi, pot spune că sunt calculată în stilul meu de leadership, iar direcţiile pe care le iau sunt rezultatul unei gândiri elaborate, cu multă precizie.

Industria în care activez este una complexă, care implică intersecţia mai multor domenii şi ştiinţe, precum sociologia, matematica, statistica, marketingul, economia, antropologia şi altele. Acest context mă influenţează foarte mult în stilul de leadership. Astfel, în procesul decizional, îmi place să am întotdeauna trei coordonate clare: 1) teorii, date precise şi analize contextuale, 2) opiniile echipei, ale clienţilor sau ale altor persoane implicate, şi 3) intuiţia personală.

Când vine vorba de intuiţie, aceasta joacă un rol important. Deşi sunt o persoană care apreciază succesul şi rezultatele de vârf, nu mă pot bucura de succesul final dacă procesul nu a fost unul plăcut şi fructuos pentru toţi cei implicaţi. De aceea, atunci când intuiţia intervine în decizii, pun întotdeauna valorile şi integritatea înaintea cifrelor sau rezultatelor strălucitoare.

De multe ori am fost nevoită să fac astfel de prioritizări şi sunt recunoscătoare că am ajuns la acele puncte de inflexiune dificile, pentru că ele mi-au clarificat foarte bine cine sunt şi cât de solide sunt valorile mele. Consider că o capcană frecventă în antreprenoriat este să cazi în mirajul creşterii financiare, tratând-o ca pe un scop suprem. În realitate, ceea ce contează cu adevărat este de ce facem ceea ce facem, cu cine facem asta, pentru cine facem asta şi ce impact vom avea; deci avem un scop mai mare decât un set de KPI. Desigur, resursele financiare solide sunt un rezultat firesc al muncii şi perseverenţei, şi mă bucur şi pe mine, dar e important să ne reamintim frecvent că nu sunt primul lucru care contează.

Cum îţi foloseşti influenţa şi leadershipul pentru a genera un impact social?

Acesta este un aspect la care reflectez din ce în ce mai mult pe măsură ce timpul trece. Dacă la începuturile carierei mă concentram în mod exclusiv pe evoluţia mea personală, acum, preocupările mele s-au extins, iar focusul s-a mutat pe cercurile concentrice pe care le pot crea în jurul meu. Impactul pe care îl am asupra echipei mele, asupra companiei, asupra industriei, dar şi asupra comunităţii şi a României, este acum mai important ca niciodată. Preocupările în această direcţie s-au intensificat exponenţial în ultimii patru ani.

Un domeniu de interes central pentru mine în această perioadă este educaţia. Cred că aici există nu doar o nevoie urgentă, dar şi un potenţial uriaş care poate fi deblocat. Oferirea unui sprijin concret nu trebuie să se rezume doar la donaţii sau resurse finite, ci trebuie să stimuleze capacitatea de auto-dezvoltare. Investiţiile în educaţie sunt esenţiale pentru a transmite competenţe, cunoştinţe, valori şi mentalităţi tinerelor talente. Aceştia, la rândul lor, vor putea să le perfecţioneze şi să creeze un impact nu doar în propria lor viaţă, dar şi în viaţa altora. Simt că investiţia în educaţie este una cu forţă creatoare, adică una care construieşte şi propagă, deci nu oferi doar o soluţie temporară pentru o problemă, ci aprinzi potenţial, care va crea potenţial pe mai departe. În cadrul companiei pe care o conduc, derulăm deja proiecte în sfera educaţiei. Un exemplu este susţinerea echipei naţionale de robotică a României, un grup de tineri care iau medalii pe bandă rulantă la concursuri internaţionale cu roboţi construiţi de mâinile şi minţile lor.


„It is better to light a candle than curse the darkness.”

Eleanor Roosevelt


În plus, avem în minte un proiect ambiţios de cercetare, care, deşi ne sperie şi pe noi, cei care l-am conceput, suntem hotărâţi să concepem un plan pentru el şi adunăm resurse şi parteneri. Sper să prindă contur aşa cum l-am gândit şi să pot curând să dau mai multe detalii despre un concept care nu mai e doar un plan, ci devine un proiect în desfăşurare.

Care este cea mai mare realizare personală de care eşti mândră, dincolo de cariera profesională?

Un lucru de care sunt foarte mândră şi pe care l-am realizat recent este faptul că am reuşit să construiesc şi să menţin relaţii de loialitate profundă în mai multe arii ale vieţii mele. Este vorba de relaţiile cu oamenii din jurul meu, atât din spaţiul personal, cât şi profesional. Multe dintre aceste relaţii sunt de lungă durată şi cred că acesta este un lucru extrem de valoros, pentru că o relaţie care rămâne vie în timp se bazează nu doar pe consecvenţă, ci şi pe capacitatea de a te adapta la schimbările care apar, de a depăşi momentele mai dificile şi de a ajusta dinamica atunci când este necesar.

L-am cunoscut pe soţul meu când aveam 19 ani şi de atunci formăm un cuplu închegat. Cu toate că eram copii când ne-am cunoscut, ne-am dezvoltat împreună şi ne-am redefinit relaţia în diferitele perioade ale vieţii; constanţa a rămas dragostea. Similar, prietenele mele de suflet sunt în viaţa mea de când eram copil sau din adolescenţă. Drumurile vieţii ne-au dus în direcţii diferite, dar rădăcinile comune şi amintirile tinereţii, ne ţin strâns apropiate. De asemenea, mulţi dintre colegii şi partenerii AHA sunt oameni cu care colaborez încă din prima mea zi de muncă. Am traversat împreună diferite etape, fie că am fost colegi, furnizori, clienţi sau parteneri de business. Este incredibil de îmbucurător să văd că încă suntem în acelaşi spectru şi lucrăm atât de bine împreună de atâţia ani.

Prima mea zi de muncă a fost tot la 19 ani, în domeniul cercetării de marketing, un domeniu căruia i-am rămas loială şi în care mă văd continuând să activez şi în anii care vor urma. Este posibil ca acest moment să fie semnificativ din punct de vedere numerologic pentru mine, pentru că, deşi vârsta de 19 ani este o perioadă numai bună de explorat diferite cărări, pentru mine a fost momentul în care mi-am găsit pur şi simplu calea, atât pe plan personal, cât şi pe plan profesional. Deci da, loialitatea şi longevitatea relaţiilor din viaţa mea sunt o realizare de care sunt mândră.

Cum integrezi valorile personale în modul de leadership? Există o legătură între pasiunile tale şi businessul pe care îl construieşti?

Există o mare legătură între valorile mele personale şi stilul meu de leadership. Mulţi ar considera poate că rolul de antreprenor ar trebui să fie diferit de cel de om obişnuit, mai vertical ca antreprenor, iar partea caldă şi umană păstrată în viaţa personală. Însă eu nu le pot separa şi nu văd asta ca pe un dezavantaj, ci, dimpotrivă, ca pe un atu. Este, de fapt, cheia succesului în construirea afacerii pe care o am, unde cea mai valoroasă resursă sunt oamenii cu care am construit relaţii deosebite, fie că vorbim de colegi, parteneri sau clienţi.

Am o vorbă pe care îmi place să o aplic în compania mea: „Suntem oameni înainte de a fi profesionişti”. Este un principiu care se propagă în toate direcţiile: suntem oameni înainte de a fi angajaţi, suntem oameni înainte de a fi clienţi, înainte de a fi respondenţi şi aşa mai departe. Valorile care mă ghidează în viaţă – integritatea, învăţarea continuă, împingerea limitelor, perseverenţa şi munca – se reflectă în tot ceea ce fac. Însă, printre toate acestea, valoarea supremă este relaţia cu oamenii: cu soţul şi copiii mei, cu sora mea, cu părinţii, cu prietenii dragi, colegii şi partenerii de business. Deci să fiu om, înainte de toate.

De asemenea, un principiu care a început să capete o semnificaţie tot mai mare pentru mine este ideea de a avea acţiuni care au o forţă creatoare. Ştiu că sună intens, dar este legat de dorinţa mea de a crea ceva care să genereze un impact pozitiv, şi care să se poată, la rândul său, perpetua. În acest fel, îmi doresc ca activităţile şi proiectele în care sunt implicată să contribuie la dezvoltarea unei lumi mai bune. Nu vreau să fiu eu cea care schimbă lumea, dar acolo unde mi se oferă şansa, vreau să las locul prin care am trecut mai bun decât l-am găsit.

Ce te motivează în fiecare dimineaţă să mergi mai departe? Este o persoană, o dorinţă personală sau o aspiraţie care va conduce?

Mă ghidează convingerea că viaţa este un dar enorm pe care îl avem şi că avem datoria să o trăim din plin – nu doar pentru noi, ci şi pentru cei apropiaţi. Avem datoria de a ne bucura de viaţă şi de ceea ce ne oferă, iar parcugând drumul nostru, să lăsăm în urma o potecă bună de mers şi pentru generaţiile ce vor urma. E simplu, armonie cu noi înşine, cu omenirea şi cu planeta Pământ.

 

HOBBY-URI & INSPIRAŢIE PERSONALĂ

Ce hobby-uri sau activităţi te ajută să te relaxezi şi să te reîncarci cu energia necesară pentru a face faţă provocărilor din business?

De-a lungul timpului, am explorat diverse activităţi care mi-au adus plăcere. În copilărie am jucat 8 ani de teatru, iar în facultate am avut momente în care am cochetat cu desenul sau colecţii de fotografii. Îmi plac călătoriile exploratoare şi cărţile cu poveşti şi învăţăminte.

Mulţi ani am simţit nevoia de a avea un hobby activ şi recurent, influenţată de presiunea socială. Dar realitatea este că nu am un hobby specific pe care să îl practic constant, iar acest lucru nu mă mai deranjează acum. Dimpotrivă, mă simt împlinită pentru că timpul meu este concentrat acolo unde este cu adevărat nevoie: în familia mea, cu fetele mele, şi în businessul pe care îl dezvolt. În plus, vreau să aloc energie şi întâlnirilor cu prietenii, călătoriilor şi implicării în diverse proiecte sau grupuri din comunitate; deci e plină agenda mea şi fac totul cu pasiune.

Care este locul sau activitatea care te inspiră cel mai mult atunci când ai nevoie de o pauză pentru a-ţi clarifica viziunea?

Atunci când am nevoie să îmi limpezesc mintea, aleg să am o discuţie cu cineva apropiat. Deşi o pauză într-un loc liniştit, cum ar fi un vârf de munte sau în mijlocul naturii, sună a fi un moment ideal pentru a-mi clarifica gândurile, în realitate nu plec nicăieri. Rămân acasă, la birou sau chiar în maşină şi am o discuţie valoroasă. Cel mai bun sfătuitor al meu este sora mea, care este o adevărată minune atât în viaţa personală, cât şi în afaceri. De asemenea, discut cu soţul meu, care este un ascultător excepţional, şi cu colegii sau partenerii, care pot aduce o perspectivă diferită asupra provocărilor cu care mă confrunt. O discuţie bună aduce multă claritate, şi pentru mine, funcţionează de fiecare dată.

Există o carte, un film sau o piesă de artă care te-a influenţat profund şi care reflectă valorile sau viziunea ta? Dacă da, de ce?

Un film care m-a impresionat profund şi care reflectă multe dintre valorile şi viziunea mea este „12 Angry Men” (12 oameni furioşi). Încă de la prima vizionare, când eram la liceu, m-a marcat. Povestea este despre 12 juraţi care trebuie să stabilească verdictul într-un caz de crimă. Principalul acuzat este un tânăr provenind dintr-o familie defavorizată, iar dovezile par să-l pună destul de aproape de vinovăţie. Însă unul dintre juraţi vede lucrurile diferit şi îi provoacă pe ceilalţi să reflecteze mai mult asupra cazului. Aproape întreaga acţiune se petrece într-o singură cameră, unde cei 12 juraţi discută şi dezbat cazul. Dialogul este excepţional, iar modul în care, deschizându-şi mintea unii altora, reevaluează dovezile şi ajung la o concluzie diferită este fascinant. La final, îşi dau seama că băiatul nu era vinovat. Ceea ce m-a impresionat a fost dinamica discuţiilor şi evoluţia gândirii juraţilor – cum au ajuns de la certitudinea iniţială la schimbarea radicală a opiniei. Acest film subliniază puterea dialogului, a ascultării şi a deschiderii minţii pentru a înţelege adevărul, luptând cu mult puternicul „confirmation bias” (sau tendinţa de a căuta dovezi care să confirme convingerile proprii).

Daca ai putea să înveţi o nouă abilitate sau să explorezi un nou hobby, ce ai alege şi de ce?

Mi-ar plăcea să merg la cursuri pentru a învăţa paşii specifici diferitelor stiluri de dans, ceva spaniol sau portughez, cu intensitate şi pasiune în ritm. Dansul mi se pare o modalitate excepţională de a elibera mintea şi corpul de orice încărcătură, având capacitatea de a te transporta într-o altă lume. În prezent, dansez acasă cu fetele, fetiţa mea de un an adoră muzica de copii, iar cea de şase ani este deja atrasă de melodiile pentru adolescenţi; deci deja exersez pe aceste două „stiluri”, Baby Shark şi Bruno Mars sunt pe val acum la mine acasă. Chiar dacă încă nu am timp pentru cursuri formale acum, plantez ideea în univers şi îmi pun nădejdea că peste câţiva ani îi voi da curs.

Ce loc din lume te inspiră cel mai mult şi de ce? Există o destinaţie pe care visezi să o vizitezi în viitor?

Am avut privilegiul să vizitez multe locuri frumoase în lume şi există multe altele pe care aş dori să le descopăr. Călătoriile au o stare unică – te scot din ritmul zilnic şi îţi oferă relaxare nemărginită. Ochii sunt mereu larg deschişi pentru a descoperi lucruri noi: arhitecturi, arome, oameni, istorie, cultură... iar timpul pare să se dilate într-un mod extraordinar, permitându-ţi să creezi amintiri preţioase alături de cei dragi.

Un loc care m-a inspirat profund şi unde mi-aş dori să mă întorc este o plajă pe o insulă mai puţin turistică din Thailanda, pe care am vizitat-o acum 10 ani, Koh Chang. Eram cu soţul meu şi am ales cazare într-un resort cu nişte căsuţe de lemn frumos integrate în natură, în pădure. Am avut parte de experienţe exotice, precum un păianjen imens, care ne-a surprins în baia fără tavan – a fost o întâlnire cu natura cu adevărat memorabilă.


Mulţi ar considera poate că rolul de antreprenor ar trebui să fie diferit de cel de om obişnuit, mai vertical ca antreprenor, iar partea caldă şi umană păstrată în viaţa personală. Însă eu nu le pot separa şi nu văd asta ca pe un dezavantaj, ci, dimpotrivă, ca pe un atu. Este, de fapt, cheia succesului în construirea afacerii pe care o am, unde cea mai valoroasă resursă sunt oamenii cu care am construit relaţii deosebite, fie că vorbim de colegi, parteneri sau clienţi.


Însă ceea ce ne-a rămas pe retină şi în suflet a fost o zi în care am intrat în mare şi am privit spre orizont, admirând marea turcoaz care se întâlneşte cu cerul. Când ne-am întors privirea spre plajă, am avut o revelaţie însă: am văzut o plajă fără şezlonguri, fără clădiri, doar nisip şi pădure tropicală. Resortul în care eram cazaţi era integrat perfect în natură, iar construcţiile nu depăşeau înălţimea copacilor, astfel acestea nu se vedeau deloc. Simţeam că suntem complet în mijlocul naturii şi că ne uităm la o plajă neatinsă de om. A fost un moment de linişte şi de conexiune profundă cu natura.

Visez să mă întorc pe acea plajă, cu soţul meu, dar şi cu fetele, pentru a trăi această experienţă minunată împreună, în formula de patru. În apropiere era o altă plajă, mai animată şi turistică, unde seara veneau puii de elefanţi cu părinţii lor să se răcorească la malul mării. Aş vrea să le arăt fetelelor şi acel cadru magic la apus; eu deja le simt bucuria şi le aud chicotelile când ar asista la un astfel de spectacol al naturii.

  Ce te motivează să continui drumul spre excelenţă în ciuda provocărilor? Există o valoare sau un principiu personal care îţi oferă această putere?

Ceea ce mă motivează să continui pe drumul meu, în ciuda provocărilor, este promisiunea pe care mi-am făcut-o mie însămi şi celor din jurul meu. E o promisiune nescrisă, dar extrem de palpabilă, şi e convingerea că trebuie să perseverez pentru idealurile în care cred. Chiar şi atunci când aceste idealuri par mult prea măreţe sau greu de realizat, chiar şi atunci când sunt în contradicţie cu contextul în care trăim, mă simt determinată să merg mai departe.

În acest drum, susţin mereu că excelenţa nu înseamnă doar succesul financiar, creşterea rapidă, premii sau cifre impresionante. Este mult mai mult decât atât. Este despre menţinerea unui echilibru între rezultatele concrete şi integritate în ceea ce faci.

Şi în contextul geopolitic actual simt nevoia să menţionez că insist să fiu un lider care empatiează, care vede oamenii, vede societatea, vede planeta şi înţelege că suntem un tot unitar. Trăim într-un context global şi local tot mai tensionat şi de aceea cred că este esenţial să fim lideri care pun accent pe principii solide şi care promovează valori fundamentale, precum democraţia, libertatea şi respectul pentru ceilalţi. E o arcadă mai mare decât cea a businessurilor în care activăm, dar o arcadă pe care trebuie să o punctăm fiecare.

Pentru mine, drumul spre excelenţă este despre a rămâne fidelă valorilor mele, chiar şi în faţa adversităţilor şi a provocărilor externe.


BUSINESS Magazin a lansat recent catalogul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2025. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a proiectului să punem accentul pe conceptul Vision Board, un instrument utilizat de liderii din întreaga lume pentru a-şi vizualiza obiectivele şi aspiraţiile. Manuela Mancaş, founder & managing director, AHA Moments, este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.