Dinspre munte, înspre profit

Autor: Georgiana Călin Postat la 05 aprilie 2017 1012 afişări

Pentru pasionaţii de sport, în special cel outdoor, a fost deschis, în urmă cu doi ani, la Timişoara, primul magazin sub umbrela Marmot, acesta fiind întâiul spaţiu din Europa de Est. Bilanţul pe 2016, primul an complet de funcţionare, indică vânzări de peste 5.000 de produse Marmot şi o cifră de afaceri de peste 350.000 de euro. Pe termen mediu, ţinta vizează un milion de euro din vânzările la nivel local.

Dinspre munte, înspre profit

„Sunt pasionat de outdoor, de sport în general, şi folosesc produsele Marmot de mai mult timp. Aşa că în 2015 am decis că ar fi oportună aducerea acestui brand în România. Evident, un element decisiv a fost interesul semificativ pe care îl avea Marmot Europe legat de România”, povesteşte Mircea Sîrbu, business development manager al Mountain Gear Distribution, firma care a deschis primul Marmot Partner Store regional.

Compania americană a semnat la începutul lunii iulie 2015 parteneriatul oficial de reprezentare în România, iar în luna octombrie a aceluiaşi an a fost deschis şi magazinul propriu, păstrând colaborările cu retailerii din ţară. „În planul de dezvoltare pe pieţele emergente, România a devenit pentru Marmot Mountain Europe (MME) un punct strategic foarte important. Cu 20 de milioane locuitori şi cu o evoluţie pozitivă semnificativă în ultimii ani, România reprezintă un potenţial important şi suntem pregătiţi să investim în această piaţă”, declara, la momentul lansării, Jan Schapmann, responsabilul de dezvoltare pe pieţe emergente în cadrul MME.

Pe de altă parte, Mircea Sîrbu a punctat atunci şi faptul că implicarea partenerilor, a celor existenţi şi a celor potenţiali reprezintă, pe lângă magazinul propriu, un punct important în strategia de desfacere. Legat de investiţie, a cărei valoare nu o precizează, el spune totuşi că este „una importantă şi suntem foarte încrezători că a fost bine plasată pe termen lung”. Strategia de vânzări indirecte abordate printr-o reţea de parteneri la nivel naţional, precum şi calitatea produselor şi a serviciilor ar reprezenta, spune Sîrbu, avantajele care diferenţiază brandul Marmot de concurenţă.

Principalele categorii de produse comercializate sunt echipamentele şi îmbrăcămintea. „Suntem cel mai important producător mondial, pe zona de saci de dormit sintetici şi, mai ales, în zona de saci de dormit cu puf, unde avem o cotă de piaţă de 10%”, spune reprezentantul Marmot. Alte echipamente bine vândute sunt, după spusele sale, corturile (categorie despre care, spune el, brandul deţine numărul 2 la nivel mondial) şi rucsacurile. Dacă sacii de dormit au preţuri ce variază între 910 lei şi 4.450 de lei, la categoria de articole îmbrăcăminte cele mai vândute produse au fost jacheta impermeabilă şi suprapantalonii, produse cu preţ de listă de 455 de lei, conform spuselor sale. „Clienţii variază în funcţie de anotimp, dar putem spune că avem un flux constant de entuziaşti şi oameni iubitori de sport şi de natură, în general”, declară Mircea Sîrbu.

Spre exemplu, menţionează el, anul trecut au ajuns la clienţii finali peste 5.000 de produse Marmot, din care mai mult de 80% reprezintă îmbrăcăminte; restul este reprezentat de vânzările de echipament. Pentru 2016, rulajele la nivel local, care reunesc şi activitatea de distribuţie, însumează puţin peste 350.000 de euro, adaugă antreprenorul. „Profitul nu a reprezentat un obiectiv important pentru anul trecut, dar suntem pe un mic plus”, spune Sîrbu, fără a preciza însă valoarea acestuia. Pe de altă parte, partenerii reprezintă un element foarte important pentru brand la nivel local, iar comunitatea creată în jurul mărcii constituie unul dintre obiectivele companiei, ţine să adauge reprezentantul Marmot. „Vrem să profităm de momentul bun pe care-l avem şi de intenţia Marmot Europe de a se implica alături de noi în a extinde impactul în piaţă.

Pentru 2017, ne aşteptăm la o creştere de 70%. La modul optimist, poate chiar o dublare”, spune Mircea Sîrbu despre planurile pe termen scurt. Pe de altă parte, un obiectiv pe termen lung, pe care firma şi l-a stabilit încă de la primii paşi pe piaţa locală, este de a deveni cel mai iubit brand de outdoor din România. În acest sens, compania îşi creionează strategia pe două direcţii. „În primul rând, vrem ca prin intermediul partenerilor să ne extindem prezenţa în România şi, în paralel, aceştia să îşi dezvolte prezenţa online. Pe de altă parte, vrem să creştem acţiunile de promovare a brandului Marmot”, spune managerul firmei. De asemenea, previziunile indică, pentru un orizont de cinci ani, că rezultatele se pot concretiza într-o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro şi peste 20.000 produse livrate către clienţi. 

Piaţa de produse pentru sport şi outdoor din România se află într-un proces accelerat de maturizare, iar odată cu acest fenomen produsele de înaltă calitate şi utilizare îndelungată câştigă tot mai mult teren. „Credem în România, în potenţialul ei de evoluţie şi în ce are de oferit această ţară, cu condiţia să ştim să protejăm ceea ce avem valoros”, spune antreprenorul. În opinia sa, unii concurenţii au şi un impact negativ asupra domeniului. De câţiva ani, piaţa se stabilizează, au fost înregistrate mici creşteri şi scăderi, dar costurile de producţie sunt în creştere, ceea ce pune o presiune tot mai mare asupra preţului. „Din acest motiv, mulţi abordează strategii directe de vânzare sau de extindere a produselor oferite, de obicei către zone în care nu au experienţă, lucruri care în loc să ofere o trambulină, ajung să fie o piatră de moară”, argumentează el. Piaţa totală de echipament sportiv la nivel local era estimată la circa 400 de milioane de euro în 2014, fiind dominată de marii jucători precum Decathlon, Intersport şi Hervis Sport.

Povestea Marmot a început în 1971, când studenţii Eric Reynolds şi Dave Huntley au avut ideea de a începe un club al iubitorilor de munte în Santa Cruz, pentru a face plimbări în Alaska. Şi-au numit clubul Marmot şi în următorii ani au început să dezvolte modele de veste, cămăşi, parka şi câţiva saci de dormit în camera lor de cămin. La scurt timp, în afacere a intrat şi Tom Boyce, cu ajutorul căruia au intrat în business şi au deschis un magazin în Grand Junction Colorado, ce purta numele Marmot Mountain Works. Ani mai târziu, brandul a devenit producătorul unora dintre cele mai bune echipamente tehnice, jachete, pantaloni şi costume pentru condiţii extreme, iar în portofoliul lor se regăsesc accesorii de camping, corturi, rucsacuri şi saci de dormit pentru orice tip de condiţii şi activităţi. Odată stabilit pe piaţa iubitorilor de munte, Marmot s-a extins şi către exploratorii urbani.

Prima lovitură dată de cei de la Marmot a fost crearea echipamentelor pentru filmul în care a jucat Clint Eastwood în 1974 The Eiger Sanction. Şi la nivel local, brandul şi-a asociat imaginea cu unul dintre cei mai cunoscuţi alpinişti din România, Horia Colibăşanu, care a vorbit despre experienţa sa cu brandul Marmot la lansarea magazinului din Timişoara.

350.000 DE EURO a fost valoarea vânzărilor înregistrate de brandul Marmot anul trecut, la nivel naţional, ce se traduce într-un număr de circa 5.000 de produse

70% ESTE VALOAREA estimativă de creştere a vânzărilor pentru anul acesta, conform reprezentantului Marmot din România

455 DE LEI este valoarea celui mai căutat produs în materie de îmbrăcăminte, jacheta impermeabilă

1,5 MILIOANE DE EURO este cifra de afaceri vizată de Marmot pe plan local, în următorii cinci ani

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.