Dacă ai suficientă răbdare, poţi să vezi plutind cadavrele duşmanilor tăi

Autor: Cristian Hostiuc Postat la 27 septembrie 2021 1620 afişări

Dacă ai suficientă răbdare, poţi să vezi plutind cadavrele duşmanilor tăi

Doar cei din domeniu au auzit de Agroland, cea mai mare reţea de magazine cu produse pentru grădinărit, îngrijire a animalelor de companie şi hobby farming din România. În 1997, Horia Cardoş, originar din Satu-Mare, dar stabilit în Timişoara, a pus bazele acestui business, care în 2021 s-a listat la Bursa de Valori, ajungând acum la o capitalizare de peste 200 milioane de lei, adică 50 de milioane de euro. El deţine 74% din acţiunile companiei, care are o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de euro. Horia Cardoş a fost invitat la Meet the CEO, formatul lansat de Business MAGAZIN acum un deceniu, prin care un antreprenor sau un executiv vorbeşte despre cariera lui profesională sau despre modul cum a pus bazele unui business. Horia Cardoş spune că nu a fost angajat niciodată, dar îi sfătuieşte pe cei din noua generaţie ca înainte să înceapă o afacere, să se angajeze într-o companie, să vadă cum e, să aibă posibilitatea să greşească pe banii companiei la care lucrează. Eu am plătit toate greşelile din buzunarul meu, a menţionat el. Dacă tinerii vor să se angajeze, el recomandă multinaţionalele – Coca-Cola, Orange, Vodafone etc. –, care sunt adevărate şcoli de business, unde înveţi structura şi logistica unui business, lucruri care te pot ajuta ca antreprenor, odată ce businessul tău depăşeşte o anumită cifră de afaceri. După 25 de ani în business, Horia Cardoş spune că răbdarea reprezintă un atu extrem de important. Ca să citez un proverb, „dacă ai suficientă răbdare, poţi să vezi plutind cadavrele duşmanilor tăi”. Viaţa oricărui business  este marcată de creşteri, uneori excepţionale, venite de nicăieri, dar care apoi sunt urmate de căderi spectaculoase, de foarte multe ori de neînţeles. Businessul românesc este plin de „cadavre”, de antreprenori care au avut creşteri spectaculoase, dar care n-au înţeles ce este în spatele lor, în jurul lor, considerând că tot ce ating ei se transformă în aur, tot timpul. În business rezistă şi supravieţuiesc cei care au constanţă, cei care înţeleg că de la un anumit moment structurarea şi birocraţia businessului le poate aduce un câştig mult mai mare pe termen lung decât modelul antreprenorial în care visezi noaptea ce vrei să faci şi vrei ca aceste planuri să se implementeze a doua zi. Tot timpul apare o concurenţă, tot timpul condiţiile din piaţă se schimbă, dar businessurile care rezistă sunt cele care depind mai puţin de proprietar. În momentele de criză cineva trebuie să ia decizii dure, iar cel care a fondat afacerea, fiind îndrăgostit de ea, este cel mai puţin dispus să taie şi să dea deoparte ceea ce el a creat. Deşi au curaj, deşi au determinare şi energie, mulţi antreprenori români încep să intre în criză atunci când îşi extind afacerea în mai multe domenii, împărţindu-şi astfel concentrarea. De cele mai multe ori, concentrarea se pune pe businessurile care nu merg, iar businessurile bune, care aduc bani, sunt uitate, lăsate deoparte, până ajung şi ele să intre pe minus.

Deşi au câştigat mulţi bani din businessul de bază, extinderea în alte sectoare, în alte afaceri, le-a fost fatală multor antreprenori. De multe ori, antreprenorii români nu au suficientă răbdare să aştepte creşterea unui business, aşa că, înainte ca acesta să ajungă la maturitate şi să ajungă în situaţia în care să meargă singur, cu o echipă proprie de management, ei deja intră în alte afaceri. S-au pierdut milioane, zeci de milioane, sute de milioane cu acest model, dar aproape că niciodată nimeni nu învaţă din greşelile altora.

Cei care cresc repede în business sunt o excepţie, la fel ca şi motivele care au stat la baza acestei evoluţii. Dar, în timp, constanţa şi răbdarea sunt lucrurile care susţin mai bine un business şi îl fac să reziste atunci când vin crizele. România este la prima generaţie de antreprenori, fiecare învaţă pe propria piele cum este în business, foarte puţini învaţă de la alţii ce să nu facă, aşa că tot timpul se repetă greşelile. Dacă la începutul unei afaceri ceea ce contează este dorinţa de a face ceva, de a ajunge cu un produs sau un serviciu undeva, pe măsură ce businessul creşte, structurarea şi chiar birocratizarea lui îl susţin mai departe. Şi, bineînţeles, răbdarea de a aştepta fie oportunităţile, care nu apar în fiecare zi, fie greşelile concurenţei. Dacă ai suficientă răbdare, poţi să vezi plutind cadavrele duşmanilor tăi.

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.