HR tech: harta psihologică a echipei

Autor: Ioana Niţă Postat la 20 noiembrie 2025 29 afişări

Când o şedinţă de terapie în Londra ajunge să coste 250 de lire, o nevoie personală se poate transforma într-un business. Asta i s-a întâmplat Elenei Oprea, care, pornind de la costul prohibitiv al terapiei tradiţionale, a decis să înveţe singură şi a fondat Selftalk, o platformă de autoterapie ghidată.

Deşi are o componentă B2C, cu aproape 5.000 de utilizatori şi 23 de psihologi internaţionali, miza reală a start-up-ului este piaţa B2B: Selftalk oferă companiilor o „hartă psihologică” a echipelor pentru a diagnostica problemele de cultură organizaţională. Cu o finanţare pre-seed de 300.000 de lire sterline deja atrasă, compania ţinteşte venituri recurente de 10.000 de euro lunar până la finalul anului şi pregăteşte o nouă rundă, de peste jumătate de milion de euro, la începutul lui 2026. „Ne-am propus să ajungem la 10.000 de euro venituri recurente lunare. Acum suntem undeva la 1.000 de euro. Am făcut multe lucruri pe partea de B2B până acum, deci ar însemna să atragem cam 3 companii pe lună pentru a ne atinge obiectivele”, a declarat Elena Oprea, cofondatoarea Selftalk, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Referitor la planurile de finanţare, ea a adăugat: „Mai avem «runway», dar ne pregătim şi de o nouă rundă, care o să fie la început de an viitor. Vizăm de la jumătate de milion de euro în sus şi acum suntem în discuţie cu diferite fonduri pe acest subiect.” Proiectul Selftalk s-a născut dintr-o nevoie personală a fondatoarei, în perioada pandemiei, când lucra într-un job solicitant în Londra, mai exact în cadrul unui start-up studio. „Am simţit nevoia să vorbesc cu cineva şi în Londra mi s-a dat o ofertă de 250 de pounds pentru o şedinţă de terapie. Era un terapeut de top, dar mi s-a părut cam scump. Şi aşa mi-a venit şi ideea, după câteva şedinţe, că poate, ca hobby, să învăţ eu singură terapie. M-am înscris la un curs de terapie online. Era o licenţiere de un an şi în timpul acelei licenţieri mi-a venit ideea pentru Selftalk. M-am gândit că ar trebui să fie un loc în care să pot asculta ce spun alţi psihologi pe diferite subiecte, fără să plătesc 250 de pounds pe sesiune. Pentru că o grămadă din lucrurile pe care le învăţam acolo, eu puteam să le aplic pe cont propriu. Dar aici vreau să fac o menţiune: nu toată terapia se poate face în siguranţă pe cont propriu, doar o mică parte din ea. Iar noi ne ocupăm doar de acea parte pe care psihologii o recomandă să fie făcută pe cont propriu”, a povestit Elena Oprea cum a demarat proiectul în 2022, primele versiuni ale aplicaţiei Selftalk pentru iOS şi Android fiind lansate în 2023.

De altfel, în acea perioadă de început, start-up-ul a fost acceptat şi într-un program de preaccelerare al Draper University, petrecând astfel 6 luni în 2022 şi 6 luni în 2023 în Silicon Valley, o experienţă care, spune ea, i-a consolidat mentalitatea de a continua, „chiar dacă e foarte grea călătoria”. În jobul anterior, Elena Oprea a participat la lansarea a 12 start-up-uri, unul dintre ele devenind chiar unicorn. Ce face concret Selftalk? Platforma democratizează practic accesul la protocoalele unor experţi de top din domeniul psihoterapiei. „Avem psihologi de top. De exemplu, din Marea Britanie lucrăm cu doctor Fuschia Sirois. Este un top expert pe zona de procrastinare, are 25 de ani de cercetări în domeniu. Ea are un cont de psiholog pe platforma noastră în care a creat acest program de self-therapy. Ce este acest program? Este un set de întrebări şi ghidări în care dr. Fuschia a integrat o serie de cunoştinţe şi include şi întrebările şi exerciţiile pe care de obicei le dă clienţilor ei. Respectiv, aceste întrebări şi exerciţii pot fi făcute pe cont propriu. Ai o reţetă de a trata procrastinarea şi dacă o urmezi o mare parte din lucru poţi să-l faci pe cont propriu”, a explicat ea.

Pe lângă modelul B2C, care i-a adus start-up-ului aproape 5.000 de utilizatori ce au finalizat programele din aplicaţie în proporţie de 29%, Selftalk se concentrează în prezent pe oferta B2B. Aceasta presupune crearea unei „hărţi psihologice” a companiilor-client. „Noi venim cu echipă de psihologi, dăm un chestionar în echipă, facem un interviu cu fondatorul, analizăm aceste date pe baza unui framework care se numeşte Smart Work Design - cel mai inovativ HR framework la acest moment. Folosim aceste resurse ştiinţifice pentru a înţelege care este problema într-o companie ce trage performanţa în jos. Facem această hartă psihologică a echipei şi recomandăm o soluţie care include acces la aplicaţie, şi pe lângă asta, facem şi sesiuni de terapie de grup”, a detaliat Elena Oprea. Platforma este disponibilă acum doar în limba engleză, astfel că majoritatea utilizatorilor provin din Marea Britanie şi SUA, însă există şi utilizatori din România şi Republica Moldova. Până în prezent, start-up-ul, care este înregistrat în Marea Britanie, a atras o finanţare pre-seed în valoare totală de 300.000 de lire sterline de la un grup format din nouă investitori de tip angel. Atragerea fondurilor nu a urmat calea tradiţională, compania optând pentru un model flexibil. „Am urmat un model care se numeşte «agile fundraising» în Marea Britanie. Acolo există o platformă, SeedLegals, care ne permite acest <<agile investment>>, adică să ţinem o rundă deschisă şi să luăm cecuri mai mici”, a punctat ea.

Planurile de viitor, care vor fi susţinute de noua rundă de finanţare pe care o vizează pentru începutului anului viitor, se concentrează pe trei direcţii: „O parte din bani vor merge spre zona de AI. Acum suntem foarte atenţi cu felul în care dezvoltăm acest AI pentru că în zona de <<mental health>> nu este foarte <<safe>>. Este un domeniu în care trebuie să fim atenţi. Deci aici va merge o mare parte din investiţii. Şi o parte va fi direcţionată şi către creşterea numărului de psihologi şi dezvoltarea dashboard-ului pentru HR, ca departamentul de resurse umane să ia decizii cât mai informate, data-driven”, a conchis fondatoarea Selftalk.     



Rubrica Start-up Pitch

1. Invitat: Dan Patzelt, fondator al Apass

Ce face? Transformă obiecte simple, precum planurile de evacuare sau hărţile, în instrumente interactive care „vorbesc“ pe limba fiecărei persoane şi oferă informaţii contextuale. Misiunea companiei este de a „accesibiliza Româ­nia“, folosind teh­nologia pentru a sparge barierele de comunicare.

„Am început în zona de ONG, să adresăm nişte pro­bleme din educaţia specială. Am descoperit că zona de digital sparge foarte multe bariere de comunicare şi mai ales bariere existente pentru per­soanele cu dizabilităţi. Şi atunci ne-am folosit de tăişul bun al digitalului, al tehnologiilor moderne, pe care noi le folosim de peste 13 ani. Folosim Image Computing, Human Gesture Computer Interaction, ar­tificial intelligence, machine lear­ning ş.a.m.d, astfel încât să depăşim şi să spargem nişte dependenţe care există în comunicarea cu persoanele cu dizabilităţi.”

2. Invitat: Alexandru Voica, head of communications, AI Synthesia

Ce face? Face parte din echipa Synthesia, unul dintre puţinele start-up-uri europene care au devenit lider mondial într-o nişă de AI, cea a generării de conţinut video. Platforma permite generarea de conţinut video cu avataruri oferite de companie, dar şi generarea unui avatar video al unei persoane reale.

„Trebuie să ne uităm la avan­tajele României. În primul rând, sistemul de educaţie, deşi a fost terfelit, încă poate produce talente la nivel global. Elevii români iau medalii de aur la olimpiadele de AI, peste cei din China sau SUA. Am putea investi mai mult în a produce aceste elite. În al doilea rând, avem resurse pe care multe ţări din Europa nu le au: energie nucleară, hidroenergie. Dacă ar fi o investiţie naţională agresivă în producerea de energie, am avea un avantaj foarte mare şi ne-am putea poziţiona ca un lider în infrastructura de AI în Europa Centrală şi de Est. Am putea face centre de date, am putea crea o industrie de AI prin investiţiile în infrastructură. Potenţialul există.“

3. Invitat: Eduard Burghelia, cofon­dator, Nommy

Ce face? A dezvoltat o aplicaţie de tip lifestyle care îşi propune să încurajeze oamenii să descopere restaurante noi.

„Acum suntem activi doar în Bucureşti. Noi, practic am lansat luna aceasta, după o perioadă de teste de câteva luni, în care am adunat 50 de restaurante partenere şi 1.000 de membri. De acum încolo încercăm să accelerăm dezvoltarea. Trebuie să ajungem la 400 de recompense oferite până la finalul anului, ceea ce ar însemna un număr de aprox. 300 de restaurante - de la baruri, cafenele, restaurante etnice, franţuzeşti, japoneze.“

4. Invitat: Vlad Cazacu, cofondator şi CEO, Flowlie Technologies

Ce face? A creat o platformă bazată pe inteligenţă artificială care facilitează accesul fondatorilor de start-up-uri la investitori şi finanţări.

„Platforma înregistrează aproape 3.200 de fondatori din 65 de ţări care au strâns undeva la 630 de milioane de dolari şi sperăm să trecem de pragul de un miliard de dolari până la finalul anului 2025. (...) Am început proiectul iniţial pe partea de investitori, acum patru ani. Iniţial lucram seara şi în weekend, iar în urmă cu doi ani, când am făcut pivotarea în partea de fondatori, mi-am dat demisia de la jobul respectiv şi am lucrat full-time. Deci Flowlie efectiv este un proiect de aproape doi ani jumătate full-time cu echipă, cu finanţare, iar înainte aş putea spune că au fost doi ani de experimente seara şi în weekend, până am realizat ce trebuie să facem.”


Rubrica Start-up Update

1. Invitat: Octavian Dumitrescu, CEO al Dyver.ai - platformă AI pentru automatizarea generării de conţinut pentru magazinele online.

Ce e nou? Start-up-ul românesc a închis o nouă rundă de finanţare de la un grup de investitori americani şi a demarat procesul de relocare a companiei în Statele Unite. Mişcarea face parte dintr-o strategie de creştere accelerată, care include extinderea în Europa de Vest şi SUA şi pregătirea pentru o nouă rundă de capital, de anvergură mai mare, în următoarele 9-12 luni.

„Am reuşit să securizăm o investiţie din State de la un grup de foşti antreprenori, Founders Partners. Suntem în proces de a muta compania în Statele Unite şi să începem să atragem clienţi de acolo.”

2. Invitat: Paul Burcă, CEO, Assista AI - soluţie multiagent AI pentru automatizarea sarcinilor

Ce e nou? Start-up-ul local  a reuşit să îşi crească rapid baza de clienţi în ultimele luni, ajungând la un număr de peste 14.000 de utilizatori din martie şi până în prezent. Echipa se pregăteşte acum să scaleze businessul şi mai mult, având ca obiectiv să crească de minim trei ori numărul de utilizatori până la finalul anului şi să încheie o rundă nouă de finanţare în valoare de 1,2 milioane de euro.

„Ne aşteptăm să triplăm numărul de utilizatori până la sfârşitul anului şi aceasta este, să spunem, o variantă pesimistă. Vrem să ajungem la circa 50.000 de utilizatori şi să ne atingem targetul de venituri pe care l-am setat încă din primăvară (30.000 de euro venituri lunare recurente - n.red.). Suntem pe punctul de a închide şi o rundă de investiţie, nu pot încă să dau prea multe detalii, dar toată vară am avut de făcut «due diligence», documente şi tot felul de lucruri necesare investiţiei.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.300 de ediţii ale ZF IT Generation.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
HR tech,
harta psihologică a echipei

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.